مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در اعتراض به پخش گزارشی در برنامه با 19 و نیم شبکه خبر خواستار هماهنگی و مشورت در موارد مرتبط با سلامت شد.

نامه اعتراض آمیز مدیرکل روابط عمومی نظام پزشکی به شبکه خبر

سلامت نیوز:مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در اعتراض به پخش گزارشی در برنامه با 19 و نیم شبکه خبر خواستار هماهنگی و مشورت در موارد مرتبط با سلامت شد. متن کامل این نامه به شرح زیر است:


برادر گرامی جناب آقای عبدالرضا بوالی

مدیر محترم شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی 

سلام علیکم               

احتراماً ضمن تبریک سال نو در پی پخش گزارشی در برنامه با «19 و نیم» در روز دوشنبه مورخ 24/12/93 که در آن بیماری با حضور یکی از متخصصان بیماری‌های پوست در خصوص مشکلات اعمال زیبایی سخن می‌گوید موارد زیر به اطلاع می‌رسد:

1- پخش چنین گزارش‌هایی به دلیل ذکر نکات فنی و حرفه‌ای پزشکی نیازمند هماهنگی و مشورت با سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران است که متأسفانه در گزارش مذکور این مهم رعایت نشده است.

2- هیچ فردی با نام بیمار یاد شده در سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی و یا دادگاه رسیدگی به جرائم پزشکی تحت هیچ عنوانی شکایت ثبت شده ندارد.

3- نام هیچ پزشک عمومی که در زمینه‌های ذکر شده در برنامه فعالیت داشته و اخیراً متواری شده در این سازمان ثبت نشده است؛ لذا ذکر این مورد مصداق تشویش اذهان عمومی و توهین به پزشکان عمومی کشور محسوب می‌شود.

[quote-left] هیچ فردی با نام بیمار یاد شده در سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی و یا دادگاه رسیدگی به جرائم پزشکی تحت هیچ عنوانی شکایت ثبت شده ندارد.[/quote-left]

4- همان‌طور که در گزارش مذکور آمده است مطابق تبصره 1 بند 14 قسمت ب آیین‌نامه استانداردسازی تابلو و سرنسخه‌های مؤسسات پزشکی، پزشکان می‌توانند 3 عنوان که در آن علاقه و تبحر بیشتری دارند را به عنوان مشخصات سرنسخه و یا در تابلوها بدون ذکر عنوان تخصص یا فوق تخصص درج نمایند که البته مطابق ضوابط مصوب شورای‌ عالی نظام پزشکی است.

5- همان‌طور که در گزارش نیز عنوان شد زیبایی جزء رشته‌های مصوب وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نمی‌باشد. لذا استفاده از عنوان زیبایی اختصاص به متخصصان بیماری‌های پوست نداشته اگر چه ذکر آن نیز مطابق قانون نمی‌باشد.

6- گزارش و مطالبی از این دست در خصوص که حدود صلاحیت حرفه‌ای شاغلین رشته‌های پزشکی انحصاراً از اختیارات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران بوده لذا شایسته است قبل از تولید و پخش چنین گزارش‌هایی بدواً نظرات این دو نهاد اخذ گردد.

7- از رسانه انتظار می‌رود حسب وظیفه ذاتی و اطلاع‌رسانی که بر عهده گرفته است به اطلاع مردم برساند که در هر مورد از تبلیغات مختلف آرایشی و بهداشتی پزشکی و درمانی که در مجلات و یا جراید و مطبوعات منتشره در سطح کشور مشاهده می‌نمایند، قبلاً از سازمان نظام پزشکی استعلام نموده تا دچار عوارض بعدی نگردند.

 [quote-right] زیر سؤال بردن توانمندی‌های فوق‌العاده آنان اعتبار دانشگاه‌های علوم پزشکی را خدشه‌دار خواهد کرد؛ که واضح و مبرهن است بدون حضور این گروه بزرگ از پزشکان، درمان و سلامت کشور ابتر خواهد ماند.[/quote-right]

8- پزشکان عمومی کشور بار اصلی درمان به ویژه در بخش‌های اورژانس و مناطق محروم کشور را بر عهده دارند و قطعاً زیر سؤال بردن توانمندی‌های فوق‌العاده آنان اعتبار دانشگاه‌های علوم پزشکی را خدشه‌دار خواهد کرد؛ که واضح و مبرهن است بدون حضور این گروه بزرگ از پزشکان، درمان و سلامت کشور ابتر خواهد ماند.

شایان ذکر است در همه گروه‌های پزشکی و به طور اعم در همه اصناف متخلفانی وجود دارند که شئونات حرفه‌ای و نظامات مترتب بر مسائل علمی را رعایت نمی‌نمایند که این گروه مورد تأیید هیچ یک از مراجع قانونی کشور نمی‌باشد و خوشبختانه با هوشیاری مردم و نهادهای نظارتی به دست قانون سپرده می‌شوند.

در پایان ضمن سپاس مجدد از همکاری‌های رسانه‌ی ملی در ارتقای سطح کیفی و کمی آگاهی مردم نسبت به امور سلامت، با توجه به دقت نظر و ظرافت‌هایی که در امور درمان و صلاحیت‌های حرفه‌ای موجود است آمادگی این سازمان را خصوص مشاوره در پخش چنین برنامه‌هایی اعلام می‌دارد. 

دکتر رضا لاری‌پور

مشاور رئیس کل

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • معصومه ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۳
    4 3
    سلام بهتره به جای سنگ اندازی گاه به صدا وسیما وگاه به پرستاران وگاه به ملت وخلاصه به هر صدایی که واقعیت های تلخ این سیستم تجارت محور که جان ومال بیماران مال التجاره ان است را بیان کند ,بهتراست این اقایون از نظام پزشکی ونهادهای بازرسی ونظارتی شکایت کنند که چرا با عدم نظارت وزد وبند های موجود باعث معزل پزشکان تاجر در عرصه سلامت شدند .وقتی ظلم ظالم از حد بگذرد کم کم شاهد بازتاب وبرگشت این ظلم به خود ظالم خواهیم بود والان تر وخشک این قشر باهم باید پاسخگوی بیل گیتس های در غالب پزشک باید باشند اخه مگه در عرصه سلامت ودرمان از این مردم که اکثرا در سطح متوسط وزیر خط فقر هستند چقدر میشود حق ویزیت وعمل گرفت !که الان شاهد ساخت ویلاها وخانه های میلیاردی ,که ای کاش فقط در ایران خلاصه شود ,متخصصین پزشک باشیم اگر نام بردن ایراد اخلاقی وقانونی نداشت حتمی نام میبردم . احترام وگذاشتن ارزش هر شغلی را خود ان باید محافظت کند .اقای دکتر وقتی در مقابل مال اندوزی همکارتان وتخلف های ایشان با وجود علم به ان صرف ارق صنفی سکوت کردید باید به فکر از بین رفتن این احترام ها وازبین رفتن دیوار اعتماد بین بیمار وپزشک میشدید. بلاخره مردم هم دانا میشوند ومردم ایران وجوانان این مرز وبوم به حق وحقوق مصرف کننده وگیرنده ی خدمت اشنا شدند والبته دانش پزشکیشان هم بیشتر شده تا کی میشود انها را غول زد وقصورات پزشکی را سر پوشانی کرد ؟ سکوت در مقابل ظلم .شراکت در ظلم است بله شما باید از نهادهای نظارتی وبازرسین این عرصه شکایت کنید نه به خاطر انجام وظیفه ی رسانه ها که وظیفه ی انها اطلاع رسانی واگاهی وپخش انچه که ملت ان را نمیبینند است
    • آرمين ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
      0 1
      كاش از عملكرد پرستاران جان فشان!! و برخورد ايشان با بيمار هم گزارشي تهيه ميشد! اميدوارم بالاخره اين ملت بفهمند كه اگر هر دانشمند، نخبه ،پزشك ،دندانپزشك و.. ثروتمند است بايد به آن افتخار كنند و الگوي خودشان قرارش بدهند. نه اينكه هر كسي كه چيزي بيشتر دارد، فوري به آن حسادت كنيم و بگوييم چرا من نداشته باشم؟!؟!!! به نظر من الگوهاي ما شده اند دلال ها و خيلي از اقشاري كه بدون كار مفيد پول ملياردي به جيب ميزنند. بايد كاري كرد كه اين الگو تغيير كنه. نه اين كه بياييم بدون در نظر گرفتن اين همه پزشك بي كار، درصد ميلياردر آنها را متهم كنيم! اين باعث دلال پروري بيشتر است. در اكثر كشورها پزشكان جزو ثروتمندترين قشر جامعه هستند اما در ايران درصد قابل توجهي بيكار، اكثرا با درآمد بسيار كم( تا ١ ميليون تومان در ماه) و درصد كمي با درآمد بالا هستند.
  • علی ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
    1 0
    1 اعم از اینکه کسی شکایت کرده یا نکرده اصل موضوع مهم است که نباید اشکالی پیش بیاید و کسی مجبور به شکایت شود 2 بالاخره آیا میشه مشخص کرد که خدمات تحت عنوان زییایی و ترمیمی جزو خدمات پزشکی است یا خیر، که مسلما میفرمایند پزشکی است با این حساب لابد عنوان تخصصی هم میتونه داشته باشد، 3 پزشکان محترم عمومی که اینهمه در بخشهای اورژانس و درمانگاههی عمومی مشغول فعالیت هستند را چه به کار غیر اورژانسی و تخصصی زیبایی؟!! 4جناب دکتر لاری پور میشه بفرمایند مردم عادی آیا حق دارند نسبت به مهارت و تخصص پزشک خود مطلع شوند یا خیر؟ آیا میشه بین متخصص و غیر متخصص و کلا پزشک واقعی با غیر واقعی و قلابی نقاط افتراق ارایه داد؟؟؟
  • بهروز نجف زاده ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۳
    0 0
    آقای دکتر لاری پور شاید بواسطه مسؤلیتی دارند ملزم به دفاع از کیان جامعه پزشکی هستند.ولی نکته مهم اینکه دفاع از امر باطل خود از اساس مردود است.ایشان باید به ۲ نکته توجه کنند:اول اینکه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی مهمترین وظیفه رسانه ملی است و اتفاقا اگر غیر از این بود شایسته مذمت بوثد.دوم اینکه عملکردچند عنصر پول پرست و پزشک سهل انگار به هیچوجه به پای کل جامعه پزشکی مان نوشته نشده و بی شک مردم فهیم و نکته بین مان این حایل را قایل خواهند شدوچه پسندیده است که مسؤلین جامعه پزشکی ضمن تبری از چنین پزشکانی, از رسوایی آنها و پالایش جامعه پزشکی از لوث وجودشان استقبال کند. جهت اطلاع جناب آقای دکتر لاری پور عرض کنم ۱۶ اسفند ۹۳ مادر من بعلت قصور کادر درمانی اورژانس بیمارستان فیروزآبادی تهران از دست رفت . شکایت هم (که خیلی مورد تاکید حضرتعالی است ) کرده ام و پرونده الان در شهرک غرب است. بسیار علاقه مندم نحوه برخورد جامعه نظام پزشکی رابا این قصور محرز که شادی عید ما را به عزا تبدیل کرد ببینم.