کم تحرکی، بروز بیماری های عروق کرونر قلب را دو برابر می کند.

رئیس اداره بیماری های قلب و عروق وزارت بهداشت، در کارگاه آموزش طراحی و تدوین روش ‌های ورزش برای سلامت قلب در وزارت بهداشت با بیان این مطلب افزود: کم تحرکّی، حاصل اجتناب ناپذیر فناوری است؛ اکنون که فناوری وارد کشور شده، باید فرهنگ استفاده از آن نیز وارد شود. برای مقابله با این موضوع نه فقط یک راهبرد دقیق ملّی لازم است، بلکه به چند راهبرد یا یک راهبرد چندجانبه نیاز داریم.

طاهره سماوات اظهار داشت: اداره قلب و عروق وزارت بهداشت، برنامه پیشگیری از بیماری ‌های عروق کرونر، برنامه جامعی را که بر سه عامل مهم متمرکز است، طراحی کرده است.

سماوات ادامه داد: افزایش تحرّک بدنی در جامعه، تغذیه سالم و کنترل مصرف دخانیات از عوامل مهّمی است که در این برنامه، تدوین شده است و به زودی اجرایی می شود.

این مقام وزارت بهداشت، هدف از برگزاری کارگاه آموزش طراحی و تدوین روش های ورزش برای سلامت قلب را همکاری متخصصان تربیت بدنی و دستگاه ‌های مختلف برای داشتن موانع فعالیت‌های بدنی و ترویج تحرک و فعالیت در جامعه بیان کرد.

به گفته سماوات، در چند سال‌ گذشته، ورزش‌ های هوازی، از جمله ائروبیک، بسیار رایج شده، اما پرداختن غیر اصولی و بدون مربی به این ورزش‌ ها در پارک‌ ها و مكان های مختلف، نه فقط سطح سلامت مردم را بالا نیاورده، بلکه گاهی عوارض اسکلتی، عضلانی و مفصلی نیز به همراه داشته است.

این مقام نظام بهداشت و درمان كشور افزود: باید ورزش‌ های هوازی به صورت اصولی و با حضور مربیان کارآزموده ترویج شود؛ در عین حال باید با آموزش عمومی، به خصوص در فصل های سرد سال که امکان ورزش در پارک‌ ها نیست، امکان ورزش دائم در خانه و مکان های سرپوشیده مناسب فراهم شود.
 
به گزارش ایرنا، سماوات اظهار داشت: برای این منظور، استفاده از خدمات و مشاوره‌ های پایگاه‌ های تندرستی در کشور، در محلّه ‌های مختلف طراحی شده که در کنار ورزش، آموزش ‌های مرتبط با تغذیه و دخانیات نیز در این پایگاه‌ ها ارائه می‌شود.

سماوات تصریح کرد: منظور از ورزش و تحرک بدنی، ورزش‌ های حرفه ‌ای مانند فوتبال یا تنیس روی میز نیست، بلکه منظور این است که افراد با توجّه به شرایط فیزیکی جسمانی و سنّی، با آموزش مناسب توان تحرّک و ورزش مناسب را حتّی در منازل و مکان های کوچک به دست آورند.

رئیس اداره بیماری های قلب و عروق وزارت بهداشت، با بیان اینکه "هر چه فعالیت بدنی ترویج شده، ساده ‌تر باشد، پذیرش آن توسط مردم راحت ‌تر است"، خاطرنشان کرد: برای این کار باید الگوهای مناسب را به مردم معرفی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha