چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵
کد خبر: 142636

دانشمندان آمریکایی ساختار بلورین نوعی پروتئین را تعیین کرده‌اند که این موضوع، امکان ارائه درمان دارویی نویدبخش برای مهار سرطان پستان را فراهم می‌کند.

سلامت نیوز: دانشمندان آمریکایی ساختار بلورین نوعی پروتئین را تعیین کرده‌اند که این موضوع، امکان ارائه درمان دارویی نویدبخش برای مهار سرطان پستان را فراهم می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، ژنوم یک سلول تحت حمله مداوم است و از آسیب‌دیدگی دی‌ان‌ای رنج می‌برد و این موضوع نیازمند مکانیسم‌های ترمیم برای سالم و زنده‌ نگهداشتن سلول‌هاست.

درک رفتار آنزیم‌های دفاع‌کننده از این حملات به تعیین مکان و چگونگی بروز سرطان کمک می‌کند.

دانشمندان دریافته‌اند بررسی یکی از این آنزیم‌ها به نام «تتا‌پلیمراز دی‌ان‌ای انسانی» (POLQ) می‌تواند نویدبخش تولید دارو برای مهار سرطان پستان باشد.

ژنوم انسان بیش از 15 پلیمراز مختلف را کدگذاری می‌کند که این پلیمرازها، آنزیم‌های لازم برای نسخه‌برداری از ماده ژنتیکی انسان هستند. در این میان، POLQ می‌تواند نقش‌هایی را ایفا کند که پلیمرازهای دیگر قادر به انجام آن‌ها نیستند؛ از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به ترمیم شکستگی سمی‌وار رشته‌های‌ دوگانه دی‌ان‌ای اشاره کرد که این پارگی‌ها در صورت ترمیم‌نشدن، موجب بروز بی‌ثباتی ژنومی می‌شود.

چنین بی‌ثباتی ژنومی ممکن است گاهی اوقات به بروز انواعی از سرطان منجر شود که درمان آن‌ها بی‌نهایت دشوار است.

با این حال، دانشمندان دانشگاه ورمانت در امریکا با استفاده از اشعه ایکس، نخستین ساختار بلوری POLQ را تعیین کردند که گفته می‌شود تنها پلیمراز دی‌ان‌ای است که بیان بیش از حد آن موجب ظهور تعدادی از سرطان‌های پستان و تخمدان می‌شود.

دستاورد تیم علمی نخستین گام در تعیین چگونگی رهگیری POLQ به عنوان هدفی مهم برای داروهای ضدسرطان به شمار می‌آید.

در حالی که POLQ در سرطان‌های دهان، ریه، تخمدان و پستان نقش دارد، گفته می‌شود در تعدادی از سرطان‌های دیگر نیز ایفای نقش می‌کند.

دانشمندان تیم تحقیقاتی در حال بررسی مولکول‌های دارومانندی هستند که بتوانند بدون مهارکردن سایر پلیمرازها بر POLQ اثر بگذارند و چنین داروهایی اثرات جانبی بیماران سرطانی را محدود می‌کنند.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Nature Structural & Molecular Biology ارائه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha