رشد و تكامل اولیه كودك، ترویج فرهنگ زایمان طبیعی و لزوم توجه بیشتر به تغذیه در خانواده به‌خصوص در بین كودكان و سالمندان از مهم‌ترین چالش‌های مربوط به سلامت در خانواده‌های ایرانی است.

دكتر حسین ملك‌افضلی، استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران و رئیس انستیتو تحقیقات بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفت‌وگو با همشهری و با بیان اینكه در این كنگره به‌خصوص به عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت خانواده تاكید زیادی شده‌ است، می‌‌گوید: بحث سلامت دیگر به عوامل بیولوژیك خلاصه نمی‌شود بلكه مسائل اجتماعی مثل بی‌سوادی، فقر، آب ناسالم و جمعیت روی سلامت جامعه تاثیر مستقیم دارند.

وی با اشاره به اینكه بحث اقتصاد و سلامت خانواده هم از عناوین دیگر مؤثر در این زمینه است، ادامه می‌دهد: بحران‌های اقتصادی و طرز مقابله با آنها هم در پیشگیری از مشكلات سلامت مؤثرند اما در بین موضوعاتی كه قرار است در این كنگره مورد بحث قرار گیرند، طبق تشخیص كمیته علمی كنگره بحث رشد و تكامل اولیه كودك چالش‌انگیزترین بحث است.

فقط رشد جسمی مهم نیست

«امروز خانواده‌ها با برنامه‌های تنظیم خانواده نسبت به قبل تعداد كودكان كمتری دارند. ولی این مهم است كه والدین از نظر تغذیه، رشد اجتماعی، تكامل روانی و عاطفی خانواده‌ها چه اقداماتی باید انجام دهند.»

دكتر ملك‌افضلی با بیان این عبارات در ادامه این طور توضیح می‌دهد: شاخص‌هایی كه برای رشد و تكامل كودك تا الان در نظر گرفته شده، بیشتر روی رشد فیزیولوژیك متمركز بوده است.

به‌طوری كه در سال‌های بعد از انقلاب به اینكه كارت رشد برای كودكان از نظر سنجش قد و وزن و دور سر، در نظر گرفته شود، توجه زیادی شده و پیشرفت‌های قابل توجهی هم داشتیم.

همچنین به گفته رئیس كنگره ملی سلامت خانواده در مورد تغذیه با شیر مادر، تغذیه كمكی و واكسیناسیون هم اطلاعات خوبی به والدین داده شده است به‌خصوص در مناطق روستایی و با حضور خانه‌های بهداشت و بهورزان اما در مورد رشد اجتماعی كودكان كار خاصی صورت نگرفته است.

دكتر ملك‌افضلی در مورد اقداماتی كه برای كمرنگ شدن این نقص قرار است صورت گیرد، در ادامه خاطر‌نشان می‌كند: الان تلاش بر این است كه با همكاری شهرداری تهران، تیمی متشكل از پزشكان، جامعه‌شناسان و روان‌شناسان برای تعیین شاخص‌های تربیت اجتماعی كودكان تشكیل شود. به گفته وی البته در این طرح حتی اولیا و مربیان و معلمان هم دخیلند.

سزارین همچنان رو به افزایش است

اما دومین چالش مهمی كه به عقیده كارشناسان در جامعه ما سلامت خانواده را تحت‌تأثیر منفی قرار داده، گسترش روز‌افزون زایمان‌های سزارین است.

رئیس كنگره ملی سلامت با تاكید بر اینكه آمار سزارین در كشور ما روز به روز بالا می‌رود، معتقد است: البته در كنار این امر ما تا به حال كار خاصی هم نتوانستیم انجام دهیم كه این آمار روند رو به كاهشی داشته باشد. وی توضیح می‌دهد: درصد زایمان‌های سزارین به چهار دلیل افزایش می‌یابد؛

یكی مسئله هزینه‌هایی است كه در مورد زایمان طبیعی در مقابل سزارین پرداخت می‌شود. چون این هزینه بسیار كمتر از سزارین است. به عقیده وی در این مورد باید در تعرفه‌های زایمان طبیعی و سزارین دقت كرد كه این قدر فاصله نداشته باشند.

برای اینكه پزشك و مامایی كه زایمان طبیعی را انجام می‌دهد، باید انگیزه برای انجام این عمل را داشته باشد.

دكتر ملك‌افضلی دلیل دیگری برای این ادعا می‌آورد: پزشكی كه قرار است مادر را سزارین كند، سر یك ساعت معین و بدون استرس این كار را انجام می‌دهد، ولی ماما و یا پزشكی كه زایمان طبیعی را انجام می‌دهد باید مدام حاضر باشد. پس بالا بردن تعرفه زایمان طبیعی راهی برای افزایش انگیزه پزشكان برای انجام هرچه بهتر این نوع زایمان است.

جنبه دیگر جنبه حقوقی این قضیه است چون در زایمان طبیعی جنین و مادر مراقبت‌های ویژه لازم دارند و جنین در معرض خطر بیشتری است برای همین پزشك ممكن است زایمان سزارین را به زایمان طبیعی ترجیح دهد.

دكتر ملك افضلی معتقد است: مسئله دیگر این است كه زنان را برای زایمان طبیعی با دادن آموزش‌های لازم باید آماده كرد. چون الان برای زایمان سزارین در جامعه ما یك نوع تقاضا به‌وجود آمده به این دلیل كه در دوران بارداری هیچ آموزشی به زنان باردار داده نمی‌شود.

البته مسئله تربیت ماماها و اینكه مادران در اكثر مواقع از نوع برخورد آنها ناراضی هستند هم مهم است. چون مراقبت لازم در برخی مواقع در این مورد صورت نمی‌گیرد. پس فرهنگ زایمان طبیعی باید ابتدا در جامعه جا بیفتد.

سوء تغذیه حتی در خانواده‌های مرفه

وی در پایان با اشاره به اینكه بحث تغذیه در كودكان و سالمندان هم سومین بحث مهم در این كنگره است، خاطرنشان می‌كند: امروزه این معضل حتی گریبانگیر خانواده‌های مرفه هم شده است به‌طوری كه در این خانواده‌ها شاید هزینه زیادی برای تهیه اقلام غذایی در نظر گرفته شود، ولی این اقلام نه تنها تامین‌كننده نیاز جسمی كودك، نیستند، بلكه زمینه‌ساز بروز بسیاری از بیمار‌ی‌ها در كودكان خواهند بود.

پخش زنده كنگره ملی سلامت خانواده در اینترنت

دبیر علمی كنگره ملی سلامت خانواده با اعلام برگزاری این كنگره از تاریخ 4 تا 6 دی‌ در تهران، از پخش زنده اینترنتی این كنگره به آدرس www.rmed.org برای نخستین‌بار خبر داد.

دكتر سید‌ابوالحسن شاهزاده فاضلی گفت: كنگره ملی سلامت خانواده همزمان با روز خانواده از سوی جهاد‌دانشگاهی علوم پزشكی ایران و با همكاری سازمان‌های دولتی و بین‌المللی از جمله سازمان جهانی بهداشت، صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، صندوق حمایت از كودكان سازمان ملل متحد، برنامه جهانی غذا، سازمان بهزیستی كشور، شورای سیاستگذاری سلامت صدا و سیما و انجمن‌هایی نظیر انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر در محل سالن همایش‌های رازی برگزار می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی علوم پزشكی ایران در ادامه با اشاره به 9 امتیاز بازآموزی اختصاص یافته برای شركت‌كنندگان در این كنگره گفت: به متخصصان زنان و زایمان، بیماری‌های داخلی، بیماری‌های كودكان، روانپزشكی، بیماری‌های پوست، بیماری‌های عفونی و گرمسیری، طب كار، پزشكی اجتماعی، دكترای بهداشت مادر و كودك (دستیاری)، دكترای آموزش بهداشت، دكترای علوم تغذیه، دكترای اپیدمیولوژی (دستیاری)، دكترای حرفه‌ای، دندانپزشكی، دكترای داروسازی، پزشكان عمومی، كارشناسان ارشد و كارشناسان پرستاری و مامایی با شركت در این كنگره 9 امتیاز آموزش مداوم اعطا می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha