چهارشنبه ۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۲

یک رفتارشناس اجتماعی با بیان این مطلب که مشکلات اقتصادی و عدم تأمین نیازهای جسمی و روانی زمینه ساز بروز مشکلات اجتماعی است گفت: عدم بضاعت مالی مکفی خانواده‌ها، ناتوانی در پاسخگویی به نیازهای طبیعی و ضروری مانند فراهم ساختن امکان تحصیل حتی در مقطع متوسطه، تأمین پوشاک مناسب، متنوع و متناسب با سلیقه و روحیه فرد، زمینه بروز دل زدگی، سرخوردگی، ناراحتی‌های روحی، دل مشغولی، افسردگی و انزواطلبی در فرزندان را فراهم می‌کند.

سلامت نیوز: یک رفتارشناس اجتماعی با بیان این مطلب که مشکلات اقتصادی و عدم تأمین نیازهای جسمی و روانی زمینه ساز بروز مشکلات اجتماعی است گفت: عدم بضاعت مالی مکفی خانواده‌ها، ناتوانی در پاسخگویی به نیازهای طبیعی و ضروری مانند فراهم ساختن امکان تحصیل حتی در مقطع متوسطه، تأمین پوشاک مناسب، متنوع و متناسب با سلیقه و روحیه فرد، زمینه بروز دل زدگی، سرخوردگی، ناراحتی‌های روحی، دل مشغولی، افسردگی و انزواطلبی در فرزندان را فراهم می‌کند.

دکتر مجید ابهری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه فقر، مادر تمام آسیب‌های اجتماعی است افزود: فقر با بسیاری مسائل و آسیب‌های اجتماعی از جمله ضعف تندرستی، افزایش مرگ و میر، بیماری روانی، شکست تحصیلی، جرم و مصرف دارو ارتباط دارد.

ابهری تاکید کرد: فقر بطور ذاتی یک مشکل و آسیب است اما لزوما به این معنا نیست تمام افرادی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند، افرادی نابسامان و مشکل ساز برای اجتماع هستند.

وی با بیان این مطلب که از دیدگاه جامعه شناسی، خشونت نوعی بهم ریختگی و بی سامانی محسوب می شود گفت: هرگاه بین انتظارات و مساله ای که در واقع وجود دارد فاصله ایجاد شود، افراد یک نوع عدم تعادل با پرخاشگری و عصبانیت از خود بروز می‌دهند.

ابهری با اشاره به اینکه اگر در جامعه‌ای هنجارها رعایت نشود، کجروی در جامعه پدید و رفتارها آسیب می بیند اظهار کرد: آسیب اجتماعی زمانی ایجاد می‌شود که از هنجارهای مقبول اجتماعی تخلفی صورت گیرد و همین عدم پایبندی به هنجارهای اجتماعی موجب پیدایش آسیب اجتماعی می‌شود.

این آسیب شناس اجتماعی ادامه داد: عدم بضاعت مالی مکفی خانواده‌ها، ناتوانی در پاسخگویی به نیازهای طبیعی و ضروری مانند فراهم ساختن امکان ادامه تحصیل حتی در مقطع متوسطه، تأمین پوشاک مناسب، متنوع، متناسب با سلیقه و روحیه آنان، زمینه بروز دل زدگی، سرخوردگی، ناراحتی های روحی، دل مشغولی، افسردگی و انزوا طلبی در فرزندان را فراهم می کند و این امر موجب می شود تا این افراد برای حل مشکل خود از بند گرفتاری‌ها، دست به ارتکاب اعمال ناشایست بزنند.

ابهری با بیان این مطلب که امروزه فشار مشکلات اقتصادی، احتمال دو شغله بودن یا اشتغال نان آوران خانواده در مشاغل کاذب یا غیرمجاز را افزایش داده است گفت: همین مسئله منجر به کم توجهی آنان نسبت به نیازهای جوانان، رفع مشکلات روحی و روانی، تربیت صحیح و شایسته آنها شده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: انعکاس شرایط زندگی تجملاتی از طریق وسایل ارتباط جمعی نقش مؤثری در ازدیاد آسیبهای اجتماعی دارد. در گذشته کودکان در حیاط با بچه‌های دیگر بازی می‌کردند و از این طریق قدرت تحمل، صبر و توانایی حل مساله آنان افزایش می‌یافت اما در حال حاضر آنان در آپارتمان‌ها محصور هستند و تنها به بازی‌های رایانه‌ای می‌پردازند و همین امر موجب کاهش آستانه تحمل فرزندان می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha