جمعه ۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱
کد خبر: 142756

سلامت نیوز: اعلام آلودگی آب تهران به نیترات،شکایت شهرداری از سازمان هواشناسی ،انتقاد رییس جمهور از وضعیت گدایان در کلان شهرها ،اعلام عامل اصلی مرگ تهرانی ها از مهم ترین اخبار شهری در فصل پاییز بود.

هفته نخست فصل پاییز با پیگیری قضایی شورا و شهرداری در خصوص قطع ۲۷۰ اصله درخت در محوطه سازمان هواشناسی آغاز شد.

اقبال شاکری عضو شورای شهر تهران از شکایت شهرداری وشورا از سازمان هواشناسی ودیوان قضات خبر می دهد و می گوید: بر اساس گزارش شهرداری با وجود آنکه محوطه سازمان هواشناسی بسیار بزرگ است و آنها می توانستند کار ساخت و ساز خود را در مکان دیگری دنبال کنند اما درختان محوطه این سازمان قطع شده است.

وی ادامه می دهد: شهرداری به عنوان مدعی العموم شهروندان تا رسیدن به نتیجه نهایی پیگیر این موضوع است.

شاکری در خصوص قطع ۱۲۰ اصله درخت در منطقه جنت آباد نیز توضیح می دهد: این زمین متعلق به سازمان اوقاف بوده و سالها رها شده بود. شهرداری نیز در این زمینه درختکاری کرده که در این مدت سازمان اوقاف زمین را می فروشد و بر علیه شهرداری در مورد درختکاری شکایت می کند که حکم قضایی به نفع سازمان اوقاف بوده و سازمان اوقاف یا صاحب جدید زمین، شبانه با همکاری نیروی انتظامی کل درختان این زمین را قلع و قمع می کنند.

در نیمه مهر ماه رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت یادآوری می کند: مشاهده پدیده تكدی‌گری و اعتیاد در شهرهای كشور زیبنده ایران اسلامی نیست.

رئیس جمهوری از وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی، وزارت كشور، نیروی انتظامی، شهرداری‌ها و مسئولین محلی خواست تا پاكسازی چهره شهرها از این پدیده ناهنجار اجتماعی را با جدیت دنبال كنند و شناسایی و مقابله با شبكه‌های گرداننده این ناهنجاری‌ها را در اولویت ماموریت‌های دستگاه‌های مسئول قرار دهند.

در این ماه انتخاب شهردار به سبک مجلس یکی از مهم ترین اخبار شهری بود. پس از لایحه پیشنهادی دولت در خصوص انتخاب شهرداران توسط مردم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز یک فوریت طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران را تصویب کردند که در صورت تصویب نهایی شیوه انتخاب شهردار تغییراتی می کند اما این طرح تفاوت های اساسی با پیشنهاد دولت داشت .

بر اساس این طرح هیئتی به نام «حل اختلاف و رسیدگی به شکایات» در شهرستان‌ها، مرکز استان‌ها و تهران حداقل سه گزینه را برای شهرداری به شورای شهر معرفی می‌کند و اعضای شورای شهر از میان این گزینه‌ها یکی را بر مبنای اکثریت آرا باید انتخاب کنند.این بند این طرح با رای زنی های اعضای شورای شهر اصلاح شد .

یکی از اخبار مهم پاییز اعلام آلودگی آب تهران به نیترات بود . رحمت الله حافظی رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در جلسه علنی شورای شهر تهران می گوید: در سال گذشته ۷۵ درصد آب مصرفی تهران از طریق سدها و ۲۵ درصد آن از طریق آب چاه های عمیق تامین شد، در حالی که امسال ۵۸ درصد آب تهران از طریق سدها و ۴۲ درصد از طریق چاه های عمیق مصرف می شود. اگر اوضاع با همین روند طی شود، در سال های آینده ۴۰ درصد آب تهران از طریق سدها و ۶۰ درصد از طریق چاه تامین می شود.

وی اضافه می کند: ممکن است برخی بگویند مگر آب چاه چه مشکلی دارد؟ اگر شاخص نیترات به تنهایی برای تعیین میزان کیفیت آب در نظر گرفته شود، سازمان جهانی بهداشت می گوید میزان مجاز نیترات در آب، ۴۵ میلی گرم در لیتر است، اما استاندارد ما ۵۰ میلی گرم است. این در حالی است که سازمان محیط زیست آمریکا ۱۰ میلی گرم نیترات در لیتر را برای آب مصرفی مجاز می داند. میزان نیترات در آّب سدهای ما که از نزولات جوی تامین می شود، در حد مطلوب و زیر ۱۰ میلی گرم در لیتر است، در حالی که میزان نیترات آّب چاه ها ۶۰ میلی گرم در لیتر است. در شرایط کنونی که در وضعیت خشکسالی قرار داریم، آب چاه و سد با هم مخلوط می شود و بنابراین میزان نیترات فعلی آب تهران، ۳۰ میلی گرم در لیتراست. اما سازمان جهانی بهداشت می گوید آب مصرفی کودکان باید زیر ۱۰ میلی گرم در لیتر نیترات داشته باشد و این موضوع درباره نوزادان زیر ۳ ماه جدی تر است؛ زیرا می تواند باعث مرگ آنها شود.

شورای شهر تهران در این فصل نحوه انتقال زمین فرمانیه که ماه ها  از سوی برخی اعضای شورا دنبال می شود را در جلسه غیرعلنی  بررسی کرد.

اقبال شاکری درباره نقش شرکت جهان در این واگذاری می گوید: این شرکت خرید دین کرده است و به عنوان کارگزار واسطه تهاتر شده است، کارگزار تملک نمی کند و تنها آن را به اشخاص حقوقی واگذار می کند. برخی اعضا نسبت به تعیین قیمت زمین ایراداتی داشتند که قرار شد اسناد جدیدی را که شهرداری ارسال کرده است بررسی کنند.

در پاییز ۹۳ ، شهردار تهران در یک برنامه تلویزیونی آمار کارتن خواب های تهرانی را اعلام کرد.

شهردار تهرا ن با بیان اینکه شهر تهران حدود ۱۵ هزارکارتن خواب دارد و باید بپذیرید که قریب به اتفاق آنها عزت نفس دارند، می گوید: در میان این افراد، کسانی هستند که ۴،۵ کتاب ترجمه کرده اند و عزیزی را دیدم که در عملیات بدر حضور داشته و فارغ التحصیل دانشگاه دولتی است. ما برنامه ریزی کردیم و به همه این ها رسیدگی می کنیم. به نحوی که در طول ۳،۴ سال گذشته اعلام کردیم در شب های سرد زمستان هیچ کس بی سرپناه نیست.

در این فصل عامل اصلی مرگ تهرانی ها هم اعلام می شود. سازمان بهشت‌زهرا (س)، اعلام کرد ایست قلبی با ۳۰۴۸ مورد فوتی از ابتدای فروردین تا ۱۸ شهریور ۹۳، علت اصلی مرگ تهرانی‌ها بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha