دکتر علی دهقان ، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت نیوز نسبت به تصمیم خانواده خاتمی مبنی بر اهدای عضو مادر خود (همسر آیت الله خاتمی) گفت :« اصل قضیه کار با ارزش این خانواده است که حاضر به اهدای عضو مادر خود شده اند .»

جزئیاتِ بیشتری از اهدای عضو همسر آیت الله خاتمی

سلامت نیوز:دکتر علی دهقان ، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت نیوز نسبت به تصمیم خانواده خاتمی مبنی بر اهدای عضو مادر خود (همسر آیت الله خاتمی) گفت :« اصل قضیه کار با ارزش این خانواده است که حاضر به اهدای عضو مادر خود شده اند . »

وی در پاسخ به این سوال که آیا پیوند عضو از فردی که بالاتر از 80 سال سن دارد عملی است گفت :«در مورد پیوند کبد این درست است که بهتر است سن فرد زیر هشتاد سال باشد ولی اگر کبدی سالم باشد و به درستی کار کند محدودیتی ندارد.»

وی با بیان اینکه  محدودیت اهدای عضو برای کلیه وجود  دارد افزود :« این محدودیت شامل کبد نمیشود و همه چیز به شرایط بیمار بستگی دارد.حتی ممکن است فردی در سن پائین این امکان را نداشته باشد ولی در فردی دیگر با سن بالاتر امکان اهدای این عضو وجود داشته باشد.»

دکتر علی دهقانی خاطر نشان کرد : « پیوند کلیه برای سن بالا مشکل ساز است . برای پیوند کبد هم اگر فردی در سن پائین اقدام به اهدای عضو کند مسلما بسیار راحت تر است ،اما این موضوع صحت ندارد که برای سنین بالا اهدای عضو مطلقا  امکان پذیر نیست.»

وی افزود : « در مورد همسر آیت الله خاتمی تیم پزشکی امروز هفتم فروردین ماه بررسی لازم را انجام داده و ایشان از لحاظ کبد شرایط اهدای عضو را دارند حتی از نظر آنزیم های کبدی هم مشکلی در این رابطه وجود نداشته است.»

وی مشکل اصلی که بر سر راه اهدای کبد خانم سکینه ضیایی وجود دارد را گروه خونی ایشان دانست و افزود : « مشکل اصلی در حال حاضر گروه خونی کمیاب ایشان یعنی AB +است و در تماسی که با دانشگاه شیراز داشتیم هنوز گیرنده ای برای این مشخصات وجود ندارد.»

دکتر دهقان خاطر نشان کرد : « بررسی های ثانویه باید پس از پیدا کردن فرد گیرنده انجام گیرد تا در نهایت مشخص شود که این کار انجام پذیر است یا نه.»

معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اصل موضوع را تصمیم این خانواده مبنی بر انجام این عمل پسندیده دانست و افزود :« اصل موضع این است که یک خانواده حاضر شده مادر خود را برای اهدای عضو اماده کند.»

وی با بیان اینکه در کشور ما این عمل به کرات انجام گرفته تاکید کرد : « اهدای عضو از لحاظ شرعی مشکلی ندارد و اگر مشکلی بود باید قبلا برای افرادی که اهدای عضو کرده اند این مشکل بوجود می آمد.

وی یاد آور شد :« اصل قضیه اینکار با ارزش این خانواده است که حاضر به اهدای عضو مادر خود شده اند .»

لازم به ذکر است که خانم سکینه ضیایی همسر آیت الله خاتمی صبح امروز با پیشرفت ضایعه مغزی بنا به اعلام خانواده ایشان جهت اهدای اعضا، تیم فراهم آوری اعضا و تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در بیمارستان سیدالشهدا حضور یافته و امکان اهدا و پیوند اعضا را بررسی نمودند.

در ادامه پاسخ به استفتاء برخی از مراجع عظام تقلید می آید: 

استفتاء: آیا درصورت مرگ مغزی و یا فوت کامل اهدای عضو جایز است؟

آیت الله خامنه ای

جواب: ج1) اگر این افراد دچار ضایعات مغزى غیر قابل درمان و برگشت شوند که بر اثر آن، همه فعالیتهاى مغزى آنان از بین رفته و به حالت اغماى کامل فرو روند که باعث فقدان و از دست رفتن هر نوع شعور و احساس و حرکتهاى ارادى مىگردد در صورتى كه استفاده از اعضاى بدن چنین بیمارانى براى معالجه بیماران دیگر، باعث تسریع در مرگ و قطع حیات آنان شود جایز نیست، در غیر این صورت اگر عمل مزبور با اذن قبلى وى صورت بگیرد و یا نجات نفس محترمى متوقف بر آن عضو مورد نیاز باشد، اشكال ندارد.ج2) استفاده از اعضاى میّت براى پیوند به بدن شخص دیگر براى نجات جان او یا درمان بیمارى وى اشكال ندارد و وصیّت به این مطالب هم مانعى ندارد مگر در اعضایى كه برداشتن آنها از بدن میّت، موجب صدق عنوان مثله باشد و یا عرفاً هتك حرمت میّت محسوب شود.

آیت الله زنجانی

جواب:به مرگ مغزی شرعا مرگ (موت) صدق می كند یا نه مورد اشكال است زیرا به مفاد آیه شریفه« الله یتوفی الانفس حین موتها» (زمر،آیه ۴۲) خدا روح را در هنگام مرگ بازپس می گیرد و در مرگ مغزی روح به طور كامل از بدن نگرفته شده لذا ترتب موت و آثار آن مشكل است ولی چنانچه علم و یا اطمینان دارد كه برگشتی نیست در صورتی كه خود شخص به اهداء عضو وصیت كرده مانعی ندارد ولی در صورت عدم وصیت مسئله مورد اشكال است

آیت الله سیستانی

جواب:برداشتن بخشى از بدن انسان زنده براى پیوند زدن در صورتى كه قطع آن زیان مهمى داشته باشد مانند چشم ودست وامثال آنها جایز نیست ، ولى اگر زیان مهمى نداشته باشد مانند قطعهاى از پوست یا نخاع یا یک كلیه در صورت سالم بودن كلیه دیگر با فرض رضایت صاحبش جایز است اگر كودک یا دیوانه نباشد وگرنه به هیچ وجه جایز نیست وهرگاه قطع آن جایز بود گرفتن پولى به ازاى آن نیز جایز است . و قطع عضو مسلمان مرده ، مانند چشم و دستش براى پیوند زدن به بدن زنده جایز نیست ، و اگر كسى چنین كند ، بر او دیه لازم مىآید . و دفن آن عضو قطع شده واجب است ، ولى اگر پیوند زد و عضو زندهاى از بدن شد ، قطع آن واجب نیست . وكسى كه از نظر مغزى مرده است در حالى كه قلب وریه او هر چند به كمک دستگاه وظیفه خود را انجام مىدهند میت شمرده نمىشود وقطع اعضاى او براى الحاق به زنده به هیچ وجه جایز نیست . ونفوذ وصیت به اهداى عضو بعد از مرگ مشكل است.

 

آیت الله مکارم شیرازی

جواب:چنانچه مرگ قطعی و بدون بازگشت باشد اشکالی ندارد.    

آیت الله گرامیجواب:کشتن پیش از فوت جائز نیست، هنوز قلب او کار می کند ، لیکن لحظه مرگ و پس از آن اگر اعضا بدرد می خورد جائز است .اگر قبلاً خود خواسته است.    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha