پژوهشگران در آمریكا موفق به شناسایی یك پروسه سلولی شده‌اند كه توضیح می‌دهد چطور سبزیجاتی مانند كلم بروكلی می‌توانند با سرطان مقابله كنند.

این سبزیجات بویژه در جلوگیری از بروز سرطان سینه مفید هستند.

اولگا آزارنكو، محقق دانشگاه كالیفرنیا در سانتاباربارا در این رابطه اظهار داشت: مردم بویژه زنان می‌توانند با مصرف این قبیل سبزیجات مانند كلم و بستگان آن مثل كلم بروكلی و گل كلم از بروز سرطان سینه جلوگیری كنند. این سبزیجات حاوی تركیباتی موسوم به «ایزوتیوسیاناتها» هستند كه به اعتقاد محققان این مواد باعث خاصیت ضد سرطانی سبزیجات نامبرده می‌شوند و فعالیتهای ضد مواد سرطان زا را در بدن تشدید می‌كنند.

محققان دانشگاه كالیفرنیا در آزمایشگاه‌های سانتا باربارا به سرپرستی لسلی ویلسون و ماری آن جوردان دریافته‌اند: ایزوتیوسیانات یا سولفورافان می‌تواند مانع از تكثیر سلولهای تومور در انسان شود و این كار را درست به همان روش داروهای ضد سرطانی انجام می‌دهد. داروهای ضد سرطانی نیز از تقسیم سلولهای سرطانی در مرحله تقسیم میتوز جلوگیری می‌كنند.

میتوز فرآیندی است كه طی آن مولكول DNA كپی برداری شده در قالب رشته‌های كروموزوم به طور دقیق بین دو سلول خواهر وقتی كه یك سلول تقسیم می‌شود، ‌توزیع می‌گردد.

به گزارش ایسنا، محققان می‌گویند؛ باید به خاطر داشت كه سولفورافان هرچند شبیه به داروهای ضد سرطان در این پروسه عمل می‌كند اما تاثیر آن از این داروها كمتر است و بنابراین خاصیت سمی كمتری نیز دارد.

این ماده می‌تواند در مقابله با تكثیر سلولهای سرطانی موثر باشد و سلولهای پیش سرطانی را نابود سازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha