محققان آلمانی دریافتند كشیدن سیگار خطر اقدام به خودكشی را در فرد بالا می‌برد.

این محققان برای انجام این تحقیق با 3021 فرد 14 تا 24 ساله ساكن مونیخ از سال 1995 تاكنون مصاحبه كردند. از این تعداد نزدیك به 25 درصد مصاحبه‌شوندگان سیگاری نبودند، 40 درصد گاهی سیگار می‌كشیدند، 17 درصد وابستگی به سیگار نداشتند و 19 درصد به گفته‌ خودشان به سیگار اعتیاد داشتند.

در میان تمامی گروه‌های مورد تحقیق مشخص شد 15 درصد از افراد غیرسیگاری دارای افكار مخرب مربوط به خودكشی هستند. در ضمن 20 درصد افرادی كه به صورت گهگاه سیگار می‌كشند و نیز افرادی كه وابستگی به سیگار ندارند اعلام كردند كه می‌خواهند به زندگی خود پایان دهند. همچنین 30 درصد از افراد وابسته به سیگار به عمل خودكشی فكر می‌كنند. حتی طبق گزارش‌ها معلوم شد ارتباط میان سیگار كشیدن و افكار مربوط به خودكشی در میان افرادی كه واقعا دست به عمل خودكشی می‌زنند، بیشتر است.

به گزارش ایسنا، دانشمندان عوامل دیگری مثل مصرف مشروبات الكلی، مواد مخدر و همچنین سابقه‌ افسردگی كه می‌تواند بر نتایج تحقیق تاثیر بگذارد را در تحقیق خود لحاظ نكردند. با این حال، یافته‌ها نشان داد كه سیگار كشیدن خطر تصمیم به خودكشی را در فرد بالا می‌برد.

با این كه هنوز مشخص نشده كه افكار مربوط به خودكشی نتیجه‌ سیگار كشیدن است یا نوعی سندروم برخی از محققان علت امر را این گونه توضیح می‌دهند كه نیكوتین از اثر سروتونین (نوعی ماده شیمیایی در مغز كه حس لذت را ایجاد می‌كند ) می‌كاهد. برخی دیگر از دانشمندان می‌گویند بسیاری از افرادی كه دارای ویژگی‌های شخصیتی خاص هستند مثل پرخاشگری، عصبیت و زودرنجی به سیگار كشیدن و عمل خودكشی گرایش دارند.

نتایج این تحقیق در نشریه Affective Disorders به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha