یک کارشناس تغذیه در یزد گفت: مصرف مداوم زیتون سبب افزایش سیستم ایمنی بدن،کاهش روند سرعت پیری و همچنین مو و استخوان‌ها را استحكام می‌بخشد.

یوسف نقیایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: زیتون در دسته‌ی میوه‌جات قرار می‌گیرد، زیتون میوه‌ای است که در قرآن در خصوص فواید و مصرف آن بسیار زیاد شده است و از نظر علمی خواص بسیار مفیدی از آن کشف شده است.

نقیایی با اشاره به این که مهمترین بخش زیتون چربی‌های بالای موجود در آن است گفت: این چربی علاوه برهسته که در روغن صنعتی کاربرد دارد در میوه‌ زیتون نیز وجود دارد. چربی در زیتون جزء چربی ‌های اشباع نشده و به دو دسته (MUFA‌) یک باند اشباع نشده و(MUFA) چند باند غیر اشباع می باشد.

وی با اشاره به این که مهمترین اسید چرب زیتون اسیداولئیک است خاطر نشان کرد: این اسید چرب اثرات بسیار مفیدی روی پیشگیری و درمان کاهش ریز فاکتورهای قلبی و عروقی، کاهش کلسترول بد خون، فشار خون و قند دارد.

این كارشناس در خصوص فواید دیگر این میوه خاطر نشان کرد: مصرف زیتون افزایش جذب بسیاری از ویتامین‌های محلول در چربی، تحریک کیسه صفرا و ترشح صفرا که خود بر روی جذب و هضم انواع مواد غذایی اثر مفیدی دارد، همچنین افزایش رشد سلولی و سرعت بهبود انواع بیماری های متابولیسمی را به دنبال دارد.

این کارشناس تغذیه دیگر فواید زیتون را اثرات مثبت بر روی پوست و مو و استحکام ناخن ها از جمله این اثرات عنوان نمود.

وی با اشاره به این که زیتون حاوی مواد فلاونوئیدی می باشد اظهار داشت: این مواد از انواع سرطان ها به خصوص سرطان پستان و روده بزرگ پیشگیری از رادیکال‌های آزاد در بدن را پاکسازی می‌كند.

نقیایی در خصوص دیگر مواد مفید این میوه خاطر نشان کرد: وجود آنتی اکسیدان‌های موجود در زیتون مثل ویتامین E که در روغن آن بیشتر است سبب افزایش ایمنی بدن و همچنین کاهش سرعت پیری می‌شود در بارداری و شیردهی میوه و نیز روغن آن به دلیل داشتن اسیدهای چرب که برای تکامل جنین لازم است بسیار توصیه می‌شود و همچنین بعضی از عوارض دوران بارداری مانند یبوست را برطرف می کند.

این کارشناس تغذیه در پایان توصیه کرد: زیتون و روغن آن به خاطر داشتن کالری بالا می‌تواند منجر به اضافه وزن شود پس بهتر است به صورت کم اما مداوم مصرف شود. همچنین به دلیل این که بیشتر زیتون ها به صورت زیتون شور استفاده می‌شود حتما قبل از مصرف 10-15 دقیقه در آب جوشیده سرد شده قرار دهید تا مقداری از نمک‌های آن گرفته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha