یکشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۹
کد خبر: 142875

با اجرای جنبش جهانی ساعت زمین، میادین و بناهای فرهنگی و تاریخی شهرهای مختلف ایران به مدت یک ساعت خاموش شدند.

آرامش یک ساعته زمین؛ خاموشی در شهرهای ایران

سلامت نیوز: با اجرای جنبش جهانی ساعت زمین، میادین و بناهای فرهنگی و تاریخی شهرهای مختلف ایران به مدت یک ساعت خاموش شدند.

به گزارش سلامت نیوز از سازمان حفاظت از محیط زیست، پویش یک ساعت برای زمین، ساعت 20 و 30 دقیقه روز گذشته (هشتم فروردین )به وقت محلی از استرالیا آغاز شد و به این مناسبت ساختمان اپرا و پل سیدنی نخستین بناهای نمادین در جهان بودند که در این فصل کلیدی از سال برای مبارزه با گرم شدن آب و هوا در تاریکی فرو رفتند. 

صندوق جهانی حیات وحش طرح ساعت زمین را از سال 2007 میلادی برای نخستین بار در استرالیا اجرا کرد که با استقبال کم نظیر مردم سراسر جهان مواجه شد، به گونه ای که بیش از 128 کشور جهان در این طرح مشارکت داشتند. ساعت زمین یک شاخص مهم جهانی برای اعلام اهمیت قائل شدن برای محیط زیست است.
بر اساس این طرح در آخرین شنبه ماه مارس هر سال به مدت یک ساعت میلیون ها نفر از مردم جهان از ساعت 20:30 تا 21:30 با خاموش کردن چراغ های اضافی و با هدف صرفه جویی در مصرف انرژی، مقابله با تغییرات آب و هوایی و کاهش آلودگی های زیست محیطی به صورت یک حرکت جهانی در طرح شرکت می کنند.
این برنامه با هدف صرفه جویی در مصرف انرژی و مقابله با تغییر اقلیم انجام می شود. 
در ساعت 20 و 30 دقیقه به وقت محلی، بزرگترین بناهای جهان از برج ایفل در پاریس گرفته تا تایمز اکوور نیویورک به نوبت در خاموشی فرو رفتند و شهروندان ، موسسات عمومی ، شرکت ها و دولت ها نیز برای نهمین سال دعوت شده اند چراغ های خود را به مدت یک ساعت خاموش کردند.
بنابراعلام صندوق جهانی طبعیت، برگزار کننده این پویش ، هدف از این طرح صرفه جویی برق به مدت یک ساعت نیست بلکه یادآوری هزینه انرژی مصرف شده برای کره زمین و درخواست تعهدات بین المللی قدرتمند برای متوقف کردن پدیده گرم شدن هوا است.
ساعت زمین برای اولین بار در سال 2007 به ابتکار روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد در استرالیا با استقبال قابل توجهی مواجه شد. 
این حرکت عظیم اجتماعی توجه جهانیان به انرژی و مسئله محیط زیست را بیش از پیش به خود جلب کرد و تاجایی پیش رفت که بسیاری از شهرهای دیگر جهان نیز در حمایت از این طرح، این ساعت و رویداد را تصویب کردند و به حمایت از آن برخاستند.
همانطور که از عنوان این حرکت بر می آید فقط به مدت 60 دقیقه یا همان یک ساعت مردم با خاموشی پیام خود را به دیگران منتقل می کنند. آرمان نخست این اقدام آن است که آگاهی درباره تغییرهای آب و هوایی و نیاز به مصرف محتاطانه انرژی در جهان تداوم یابد. 


***خاموشی در شهرهای مختلف ایران
همزمان با این رویداد جهانی در 163 کشور جهان، این طرح در شهرهای مختلف ایران از جمله اصفهان ، زنجان ، تهران، اراک، ارومیه، ،اهواز، تبریز، رشت، زاهدان، شیراز، قم،کرج،کرمان،کرمانشاه، مشهد و همدان در طرح ساعت زمین مشارکت کردند. این حرکت با هدف صرفه جویی در مصرف انرژی، مقابله با تغییرات آب و هوایی و جلوگیری از گرمایش زمین اجرا شد. این طرح پنج سال است که در ایران به اجرا در می آید.


***حرکت جهانی ساعت زمین در تهران 
مدیریت شهری تهران نیز برای اشاعه فرهنگ حفاظت از محیط زیست در مناطق 22 گانه تهران با خاموشی چراغ های برج میلاد، برج آزادی، آب نمای پارک ملت، برج طغرل، بوستان ولایت و ساختمان های شهرداری به مدت یک ساعت از 20 و 30 دقیقه تا 21 و 30 دقیقه اقدام کرد.
علاوه بر نمادهای اصلی کشورها که به صورت نمادین در این روز خاموش می شود، تعدادی از طرفداران و دوستداران محیط زیست نیز در این روز با خاموش کردن لامپ خانه ها و روشنایی های اضافی، اتحاد و همدلی جهانی را برای حفاظت از زمین نشان دادند.


*** اجرای طرح جهانی ساعت زمین پاک در شیراز 
همزمان با طرح جهانی ساعت زمین پاک، چراغ های پارک خواجوی کرمانی، دروازه قرآن شیراز و نورپردازی اطراف این نماد شهری خاموش شدند.
بسیاری از خانواده ها نیز در شیراز با خاموش کردن چراغ ها و سایر دستگاه های الکتریکی غیرضروری خود به مدت یک ساعت ، در این طرح جهانی مشارکت کردند.


***یزد به طرح جهانی ساعت زمین پیوست 
همزمان با آخرین شنبه ماه مارس و روز جهانی ساعت زمین سیستم های روشنایی و نورپردازی بلندترین بادگیر جهان وایران در عمارت تاریخی باغ دولت آباد یزد وچند بنای تاریخی دیگر یزد خاموش شد. 


***خاموشی چراغ های اماکن تاریخی اصفهان 
در اصفهان نیز چراغ های ورودی مسجد امام(ره)، پل های تاریخی سی و سه پل و خواجو به مدت یک ساعت خاموش شد.
ستاد گردشگری اصفهان به عنوان ستادی پیشرو در بین ستادهای نوروزی دیگر این برنامه را همانند سال گذشته اجرایی کرد تا مسافران نیز به عنوان سفیران فرهنگی، شاهد اجرای این برنامه باشند.
از جمله شاخصه های مهم این برنامه در میدان نقش جهان اصفهان حضور مسافران نوروزی و گردشگران داخلی و خارجی به عنوان سفیران فرهنگی شهرها و کشورهای خوداست.


***اجرای طرح جهانی ساعت زمین در تبریز 
این طرح در تبریز در پل کابلی، ساختمان اداره کل حفاظت محیط زیست، ساختمان فرمانداری و عمارت تاریخی میدان ساعت و ایل گلی، ساختمان مرکزی شهرداری تبریز و چندین ساختمان مناطق شهرداری مدت یک ساعت اجرا شد.


***رشت و طرح جهانی ساعت زمین 
شهر رشت از سه سال پیش به طور رسمی به فهرست شرکت کنندگان این طرح اضافه شد.
این طرح در رشت به همت اداره کل حفاظت محیط زیست استان ، ستاد توسعه پایدارشهرداری کلانشهر رشت، پژوهشکده محیط زیست و انجمن های مردم نهاد طی مراسمی با حضور برخی مسئولین استانی و شهری با شعار جهانی( تغییراقلیم را تغییر دهیم ) در میدان شهرداری آغاز و چراغ های ساختمان تاریخی شهرداری رشت، معابر جلوی ساختمان و میدان شهرداری به مدت یکساعت خاموش شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha