یکشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۸
کد خبر: 142878

برنامه‌ها و اقدامات اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تشریح شد.

«درمان» در سالی که گذشت

سلامت نیوز:برنامه‌ها و اقدامات اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تشریح شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، به منظور تحقق بند 3 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که در آن محور قراردادن رشد بهره‌وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید، توانمندسازی نیروی کار، تقویت رقابت‌پذیری اقتصاد، ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استان‌ها و به کارگیری ظرفیت و قابلیت‌های متنوع در جغرافیای مزیت‌های مناطق کشور مورد تاکید قرار گرفته است، طرح توانمندسازی روسا و مدیران بیمارستان‌های دانشگاه‌ها و دانشکده علوم پزشکی کشور با هدف اصلی ارزیابی دانش و مهارت مدیران بیمارستان‌ها، تحلیل و آنالیز عملکردی افراد و طراحی نظام و برنامه آموزشی به منظور ارتقای عملکرد مدیران از طریق تغییر در نگرش و افزایش دانش و مهارت آنان توسط معاونت درمان وزارت بهداشت اجرا شده است و همچنین بهره‌وری منابع انسانی و فیزیکی بیمارستان، افزایش کیفیت خدمت و ارتقاء رضایتمندی مدیران و افزایش انگیزه و تعهد تیم مدیریت بیمارستان در رشد کیفی و کمی خدمات افزایش یافته است.
بهره‌مندی بیش از 3 میلیون نفر از کاهش هزینه‌های پرداختی در بیمارستان‌هارشد 77 درصدی ماندگاری پزشکان در مناطق محرومبر اساس این گزارش به منظور تحقق بند 7 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که بر اساس آن تامین امنیت غذا و درمان و ایجاد ذخایر راهبردی با تاکید بر افزایش کمی و کیفی تولید (مواد اولیه و کالا) مورد تاکید قرار گرفته است.
اقدامات انجام شده معاونت درمان برای تحقق این بند به شرح زیر اعلام شده است:
- منعقد کردن تفاهم‌نامه‌ای بین سندیکای بیمه‌های تکمیلی و وزارت بهداشت به منظور افزایش چتر حمایتی و حفاظتی بیمارستان‌های دولتی‌، دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمه‌های تکمیلی از بیماران
- کاهش نصف هزینه‌های کمرشکن و فقرزا در حوزه سلامت در سال 93 با اجرای طرح تحول سلامت
- کاهش 32 درصد از میزان پرداختی مردم برای خدمات بستری در مقایسه با قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت (از 37 درصد به زیر 5 درصد رسیده است)
- کاهش هزینه‌های پرداختی از جیب مردم بین ۱۷ تا ۱۸ درصد (از ۵۸ درصد به ۴۰ درصد)
- کاهش 15 درصدی هزینه‌ پرداخت از جیب مردم برای خدمات سرپایی (از 30 درصد به 15 درصد)
- کاهش 42 درصدی قیمت تجهیزات پزشکی با اجرای طرح تحول نظام سلامت
- کاهش قیمت انواع لوازم و تجهیزات پزشکی پرمصرف، همچون لنز داخل چشمی و استنت‌های قلبی به‌ طور متوسط 42 درصد
- کاهش 25 درصدی هزینه خدمات تشخیصی پاراکلینیکی و آزمایشگاهی
- برخوردار شدن بیش از سه میلیون و پنجاه هزار نفر از کاهش پرداختی در طرح تحول نظام سلامت طی شش ماه از اجرای این برنامه
- حذف فرانشیز بیماران از جمله هموفیلی، تالاسمی، پیوند کلیه، ام اس، دیالیزی و همچنین بیماران صعب العلاج و سرطانی در بیمارستان‌های دولتی
- انجام 240 هزار زایمان طبیعی به طور رایگان در سراسر کشور در شش ماهه اول طرح تحول نظام سلامت
- افزایش پوشش بیش از ۳۰۰ خدمت نوین توسط سازمان‌های بیمه‌گر با اجرای کتاب تعرفه‌گذاری
- افزایش حمایت بیمه‌ها نسبت به هزینه‌های پیوند اعضا در سه ماه پایانی سال 93
- بهره‌مندی هشت میلیون نفر از دفترچه بیمه درمانی با اجرای طرح تحول سلامت ( تحت پوشش درآوردن همه افراد جامعه)
- رشد 77 درصدی ماندگاری پزشکان در مناطق محروم با اجرای طرح تحول نظام سلامت( از 2200 به 3900)
-اجرای طرح پزشکان مقیم در ۱۷ تخصص و در ۴۰۰ بیمارستان از ۲۹۱ شهر ( افزایش پزشکان مقیم از ۹۴۲ نفر به ۷۲۴۲ نفر) با هدف ارائه به‌ موقع خدمات درمانی، پاسخگویی 24 ساعته بیمارستان‌های درمانی و آموزشی درمانی، تعیین تکلیف بیماران توسط متخصص مربوط در بخش اورژانس در حداقل زمان ممکن، انجام به موقع ویزیت بیماران، اعمال جراحی و پروسیجرهای اورژانسی و در نهایت افزایش رضایت‌مندی مردم
- اضافه کردن حدود 1500 دستگاه آمبولانس به ناوگان اورژانس در راستای رفع کمبودهای موجود در این بخش
- راه‌اندازی 15 پایگاه اورژانس هوایی برای راه‌های فرعی، صعب‌العبور و پرمخاطره(انتقال 611 مصدوم طی 351 پرواز اورژانس هوایی)
- راه‌اندازی و تجهیز 585 کلینیک ویژه در کل کشور
- تامین تجهیزات پزشکی، لوازم مصرفی و اقلام دارویی در بیمارستان‌ها برای بیماران به گونه‌ای که از اجرای برنامه تا کنون 134درصد افزایش دسترسی به اقلام دارویی در بیمارستان‌های دولتی داشته‌ایم و هزینه داروها از طریق سازمان‌های بیمه‌گر اخذ و بیمار تنها فرانشیز را پرداخت می‌کند.
- در همه 560 بیمارستان‌های کشور مجموعه حدود 2 میلیون و 100 هزار متر مربع فضای بیمارستانی مورد بازسازی قرار گرفت که نزدیک به 80 درصد آن تمام شده است و لوازم هتلینگ نیز تهیه و در اختیار بیمارستان‌ها قرار گرفته است.
کاهش 50 درصدی ارجاع بیماران جهت تهیه دارو و تجهیزات پزشکیاین گزارش حاکیست به منظور تحقق بند 8 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیز که در آن مدیریت مصرف با تاکید بر اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه‌ریزی برای ارتقای کیفیت و رقابت‌پذیری در تولید مورد تاکید قرار گرفته است، معاونت درمان وزارت بهداشت اقداماتی را از جمله، افزایش ظرفیت آزمایشگاهی برای کنترل کیفیت کیت‌ها و تجهیزات به منظور اطمینان و اعتماد نسبت به محصولات تولیدات داخلی، افزایش 5 درصدی زایمان‌های طبیعی نسبت به گذشته (از 46درصد به 51درصد)، رایگان کردن کلاس‌های آمادگی برای زایمان و بهره‌مند شدن 28 هزار مادر از این آموزش‌ها در طول چهار ماه و کاهش 50 درصدی ارجاع بیماران جهت تهیه دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی به بیرون از بیمارستان (از 54 درصد به 4 درصد) را انجام داده است.
همچنین در راستای بند 9 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیز که اصلاح و تقویت همه‌جانبه‌ نظام مالی کشور با هدف پاسخگویی به نیازهای اقتصاد ملی، ایجاد ثبات در اقتصاد ملی و پیشگامی در تقویت بخش واقعی مورد تاکید قرار گرفته است، اقدامات انجام شده توسط معاونت درمان به شرح زیر است:
تعرفه‌گذاری 1700 خدمت جدید با اجرای کتاب تعرفه سلامت- اصلاح نظام پرداخت و واقعی سازی تعرفه‌ها
- کاهش مطالبات بیمارستان‌های وزارت بهداشت از بیمه‌ها نسبت به سال گذشته
- تعرفه‌گذاری 1700 خدمت جدید که قبلا فاقد تعرفه بودند با اجرای کتاب جدید تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی
- کاهش متوسط 25 درصد پرداخت از جیب مردم برای خدمات آزمایشگاه تشخیصی-طبی، پاتولوژی، ژنتیک، رادیوگرافی، سونوگرافی، سی‌تی‌اسکن،‌ ام. آر. آی، پزشکی هسته‌ای و رادیوتراپی، به علت کاهش فاصله تعر‌فه‌ای در بخش دولتی و خصوصی با اجرای کتاب تعرفه سلامت
- ایجاد سیستم کدینگ ملی برای خدمات و مراقبت‌های سلامت با هدف جمع‌آوری شفاف اطلاعات در سطح نظام سلامت (جمع آوری بالغ بر ۱۰۰۰۰ خدمت و فناوری با توجه به ماهیت و کاربرد آنان، در راﺳﺘﺎی دستیابی به اﻫﺪاﻓﻲ همچون ﺗﺴﻬﻴﻞ رﺳﻴﺪﮔﻲ ﺑﻪ اﺳﻨﺎد، ﺳﺎدهﺳﺎزی کاربرد و رفع معایب نظام پرداخت و در جهت حرکت به سوی نظام پرداخت مبتنی بر تشخیص در ۴۸۰۰ گروه و استفاده از شناسایی کلیه خدمات از نظام کدینگ شش رقمی ملی و واحد در نسخه جدید کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت)
بنابراین گزارش سایر اقدامات معاونت درمان برای تحقق بندهای 16، 19 و 24 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به شرح زیر است:
تجهیز 540 بیمارستان به سیستم اتوماسیون اطلاعاتیبند16- صرفه جویی در هزینه‌های عمومی کشور با تاکید بر تحول اساسی در ساختارها، منطقی‌سازی اندازه دولت و حذف دستگاه‌های موازی و غیرضرور و هزینه‌های زاید.
- مجهز شدن تمام بیمارستان‌ها (540بیمارستان) به سیستم اتوماسیون اطلاعاتی با اجرای طرح تحول نظام سلامت (قبل از اجرای طرح فقط 40 بیمارستان این سیستم را داشتند)
بند19- شفاف‌سازی اقتصاد و سالم‌سازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا در حوزه‌های پولی، تجاری، ارزی و ... .
- اﻳﺠﺎد ﺗﻮزان و ﺗﻌﺎدل در ارزﻫﺎی ﻧﺴﺒﻲ ﺧﺪﻣﺎت ﺗﺨﺼﺼﻲ و اﻳﺠﺎد روﻳﻪای واﺣﺪ ﺑﺮای ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ در ﺳﻄﺢ ﻛﺸﻮر برای ایجاد تناسب در وزن خدمات و ایجاد شفافیت مالی در بازار سلامت کشور
بهینه سازی 336 فضای فیزیکی اتاق‌های زایمانبند24- افزایش پوشش استاندارد برای کلیه محصولات داخلی و ترویج آن
- اعتبار بخشی مراکز درمانی بر اساس سنجه‌های جدید در راستای ارتقا بهبود عملکرد نظام سلامت
- بهینه‌سازی 366 فضای فیزیکی اتاق‌های زایمان جهت حفظ حریم خصوصی مادران باردار در کشور
- استانداردسازی خدمات شیمی درمانی و ارائه داروهای شیمی ‌درمانی در بیمارستان‌ها و در اختیار گذاشتن داروها به این مراکز
- ابلاغ برنامه جامع و استاندارد بیمارستانی برای اخذ مجوز جذب بیمار خارجی به همه بیمارستان‌های کشور برای ایجاد استانداردهای اعلام شده در مورد توریسم درمانی و ارائه درخواست خود را برای اخذ مجوز گردشگری سلامت به وزارت بهداشت (این برنامه با همکاری وزارت بهداشت، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان نظام پزشکی و وزارت امور خارجه تدوین شده است)
- توسعه گردشگری سلامت و استانداردسازی ارائه خدمات به بیماران خارجی
- استانداردسازی ویزیت و رعایت حقوق بیماران سرپایی در سراسر کشور با اجرای طرح تحول نظام سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بی نام ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    12 0
    همه چیز برای پزشکان و بقیه کادر درمان هیچی!! من خودم دو روز قبل رفتم بیمارستان و پزشک عمومی خواهر من رو سر یک دقیقه ویزیت کردن!! اگر دروغ هستش خدا لعنت کنه پدر مادر دروغگو رو!!
  • جواد ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    12 0
    با بالا بردن دریافتی پزشکان به بهانه حذف زیر میزی غیر فانونی انها.. متاسفانه مطالبات قانونی سایر کارکنان تیم سلامت از جمله پرستاران و پیراپزشکان و احرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اون هم علیرغم گذشت هشت سال از تصویب این قانون اجحاف و ظلم بزرگی در حق این گروه بزرگ از تیم درمان شده است که متاسفانه گوش مسئولان وزارت پزشکان هم به انتقادات بدهکار نیست..
  • محسن ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    12 0
    خدایی نامردیه ما پرستارا همه زحمتارو میکشیم بعد شما پزشکامیلیون میلیون بجیب میزنین.خداازتون نگذره.باشه ماهم خدایی داریم.
  • حامد 2 ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    13 0
    این همه کار انجام شده اما وزیر محترم ب پرستاری بسیار قول دادن اما همش از زیر اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در رفتن!! متاسفانه همه چیز برای پزشکان محترم خوب بود!! آیا اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری هزینه رو از جیب مردم کم نمی کرد؟!؟! پس چرا اجرا نمبشه!! همه چیز مشخصه ب ضرر پزشکان هستش و پزشکآن به فکر سلامت مردم نیستن ( البته ی گروه قلیل) چون وقتی وزیر از جلوگیری از گرفتن زیر میزی گفتن تهدید به خروج از کشور کردن!!شما دیگه قضاوت کن مخاطبی که پیام من رو می خونی!!
  • حسین ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
    14 0
    افزایش بهره وری و کیفیت خدمات بیمارستانی و پرستاری فقط و فقط با اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی و افزایش جذابیتهای کار پرستاری امکانپذیر میباشد و با اجرای طرحهای غیراستاندارد و غیراصولی مثل مبتنی بر عملکرد که فقط اسم فریبنده ای دارد و فقط قصد استثمار پرستار و پیراپزشک را دارد راه به جایی نخواهد برد و سرانجامی جز شکست نخواهد داشت. و تنها تعرفه گذاری خدمات پرستاران و پیراپزشکان است که انجام خدمات با کیفت و بهره ورانه را تضمین میکند.
  • سعيد ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    14 0
    عملكرد وزارت در زمينه رسيدگي و توجه به كارمندان خود به جز نيروي پزشك فوق العاده ضعيف بوده چرا كه با آغاز طرح تحول نظام سلامت قشر عظيم درمان اعم از كادر پرستار ، اتاق عمل و در كل پيراپزشكي كه در مجموع 93 درصد جمعيت درماني وزارت خانه را در بر ميگيرند مورد بي توجهي قرار گرفته است.... من به عنوان جزيي از 93 درصد خواهان تعرفه گزاري خدمات پرستاري در سال جديد هستم....
  • فرزانه ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    14 0
    سلامت نه بلکه پزشک سالاری و پزشک محوری دراین طرح مطزح است
  • یاسر ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    14 0
    با تشکر از زحمات بی پایان شما و بویژه پرستاران گرامی که بدون وجود این فرشتگان سپید پوش این همه امکانات رنگی نخواهد داشت.این موفقیت ها در سایه توجه بهتر به پرستاران بهتر نشان داده خواهد شد. فاصله حقوقی بین پزشک و پرستار را کم کنید تا به عدالت نزدیکتر شوید موفق باشید.
  • رحمن ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    14 0
    طرح تحول نظام سلامت فریبی جهت چپاول سرمایه های مردم ویارانه ها وارزش افزوده کالاها است وهیچ تاثیری در ارتقاء سلامت یاکاهش هزینه بیماران ویا حتی حذف زیرمیزی نداشته است وبلکه هزینه در مان را افزایش داده است. آقای وزیر بس کن این دروغ گویی ها را.
  • فاطمه ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    0 0
    تو این طرح فقط به پزشکا توجه شده که 7%کادر درمان هستن ،ی طرح تبعیض امیزه کارو ما انجام میدیم(پرستار)پولشو پزشک میگیره واقعا مسخره است!!!! برن تعرفه گذاری خدمات پرستاری رو اجرا کنن که هشت ساله قانونش رو زمین مونده واجبتره
  • فاطمه ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    14 0
    تو این طرح فقط به پزشکا توجه شده که 7%کادر درمان هستن ،ی طرح تبعیض امیزه کارو ما انجام میدیم(پرستار)پولشو پزشک میگیره واقعا مسخره است!!!! برن تعرفه گذاری خدمات پرستاری رو اجرا کنن که هشت ساله قانونش رو زمین مونده واجبتره
  • صوفیا رشیدی ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    6 0
    در نظام سلامت عدالت برقرار نیست .چرا که رضایتمندی کامل در بین افراد نمی باشد . با توجه به اینکه هفت درصد وزارت بهداشت را پزشکان متخصصان تشکیل میدهند و 93 درصد بقیه متعلق به گروه های پزشکیست و نود درصد درآمد برای هفت درصد است . وفقط ده درصد برای نودوسه درصد است .پایه و اساس درمان باید بر اساس رضایتمندی پرستاران زحمتکش این مملکت باشد . در حالیکه ما پرستاران در این طرح دیده نشده ایم !!!
  • hamed ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    4 0
    اگر عدم رضایت پرستاران یک دستاورد بود حتما تو این موارد لیست می شد!! پرستاری بیدار و آگاه شده و قطعا کوتاه نمیاد!! همه وزارت پزشکان بدانند که پرستاران بسیاری در جای جای ایران هرجا که می نشینند روشنگری می کنند و وضعیت حال حاضر رو بیان می کنند و آن چیزی که به دروغ در رسانه ها علیه پرستاری ایراد می شود صحت ندارد و جای خوشحالی دارند که مردم هم با پرستارآن هم درد شدند و این صدای پرستاران همه جا را فراگرفته جز وزارت پزشکان را!! اگر بی اهمیتی شود قطعا همه چیز خوب پیش نخواهد رفت.
  • سعید ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۰
    4 0
    واقعا رشته پرستاری بسیار سخت و حساس هستش و وزیر محترم هم به هیچ عنوان هیچ کاری برای پرستاری نکردن!! برادرزاده من پرستار هستش و با توجه به اتفاقاتی که براشون افتاده و تعریف وضعیت حال حاضر پرستاری مردم همگی دارن متوجه میشن!! اطلاع دارم و به عینه دیدم که بسیار دارن روشنگری می کنن و قطعا جواب هم داره میده!!