پژوهشگران آلمانی هشدار دادند: افزایش اندازه دور كمر كه تاكنون به عنوان فاكتور خطرزای بروز بیماریهای قلبی عروقی شناخته شده بود، می‌تواند درعین حال نشانه خطر بروز سكته مغزی باشد.

این پژوهشگران در گزارش جدیدی اعلام كردند كه افزایش اندازه دور كمر می‌تواند خطر بروز سكته كامل یا ناقص مغزی را افزایش دهد.

این پژوهش از سوی محققان بیمارستان ساكسون در ارنس دورف آلمان صورت گرفته است.

در این تحقیق، توبیاس بك و دستیاران وی از بیمارستان ساكسون بر روی نشانگرهای مختلف چاقی كه ممكن است با خطر بروز سكته مغزی در ارتباط باشند، مطالعه كرده‌اند. این مطالعات بر روی 379 فرد بالغ كه سابقه ابتلا به سكته مغزی داشتند و هم چنین 758 فرد سالم از گروه كنترل در رده سنی و هم چنین جنسیت مشابه انجام گرفته است.

به گزارش ایسنا، محققان تاكید كردند: هرچند اضافه وزن و چاقی به طور كلی خطر سكته مغزی را تشدید می‌كند اما این ارتباط در برابر فاكتورهای دیگر مانند بی تحركی، مصرف دخانیات، افزایش فشار خون و دیابت تقریبا بی‌اهمیت می‌شود. اما آنچه بسیار بیشتر از چاقی عمومی بدن در به خطر انداختن سلامتی افراد نقش دارد، چربی دور شكم است. چربی دور شكم در كنار سایر عوامل فوق یك فاكتور خطرزای جدی در بروز سكته مغزی است.

باید یادآور شد،‌ حتی در افرادی كه وزن و جثه آنها طبیعی است اما اندازه دور كمر بیشتر از تناسبات سایر اندام‌ها است، این خطر هم چنان وجود دارد. محققان تاكید كردند؛ اگر حاصل تقسیم اندازه دور كمر به دور باسن در مردان بیشتر از 97/0 و در زنان بیش از 84/0 باشد،‌در نتیجه خطر بروز سكته مغزی تا هشت برابر در این افراد افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha