تعطیلات نوروزی رو به پایان است و کم‌کم اکثر ایرانیان با نزدیک شدن به 13 نوروز یا همان «سیزده بدر» خود را برای آغاز سالی جدید آماده می‌کنند اما شاید با دانستن اینکه سیزدهمین روز از سال جدید مرگبارترین روز تعطیلات نوروزی طی چهار سال اخیر بوده است، کمی بیشتر حواسشان را هنگام رانندگی جمع کنند!

سیزده‌بدرهایی که هیچ‌گاه «در» نشدند!

سلامت نیوز:تعطیلات نوروزی رو به پایان است و کم‌کم اکثر ایرانیان با نزدیک شدن به 13 نوروز یا همان «سیزده بدر» خود را برای آغاز سالی جدید آماده می‌کنند اما شاید با دانستن اینکه سیزدهمین روز از سال جدید مرگبارترین روز تعطیلات نوروزی طی چهار سال اخیر بوده است، کمی بیشتر حواسشان را هنگام رانندگی جمع کنند!

بررسی مرگبارترین روزهای تعطیلات نوروزی در چهار سال اخیر نشان می‌دهد که سیزدهمین روز فروردین، مرگبارترین روز برای رانندگان و مسافران بوده است؛ به طوریکه روز سیزدهم فروردین سال‌های 90، 91 و 92 به ترتیب با ثبت مرگ 100 ، 77 و 91 نفر، دارای رکورد بیشترین آمار مرگ در طول اجرای طرح نوروزی پلیس راهور بوده است.

حوادث تصادفی نوروز 90

بر اساس آماری که سازمان پزشکی قانونی در اختیار ایسنا قرار داده است، در مدت اجرای 20 روزه طرح نوروزی پلیس راهور در سال 90، 1318 تن در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند. در این سال به ترتیب روزهای سیزدهم، سوم و چهارم فروردین با ثبت 100، 96 و 82 مورد فوتی مرگبارترین روزهای اجرای طرح نوروزی پلیس راهور بوده‌اند.

پرحادثه‌ترین روزهای نوروز 90در مدت مشابه سال 91 این آمار به عدد 1141 جانباخته رسیده است که از این تعداد به ترتیب 77، 76 و 72 نفر در تاریخ‌های سیزدهم و پنجم فروردین و 25 اسفند جان خود را از دست داده‌اند. در طول 21 روز اجرای طرح نوروزی راهور در سال 92 نیز 1227 نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند که بیشتر تعداد آن به ترتیب در تاریخ‌های سیزدهم، دهم و ششم فروردین ماه با 91، 86 و 70 مورد فوتی به ثبت رسیده است.
در سال 93 نیز علی‌رغم اقدامات انجام‌شده از سوی پلیس و دستگاه‌های دولتی در طول مدت 20 روز اجرای طرح نوروزی، 1084 نفر جان خود را از دست داده‌اند. در این سال، اگرچه سیزدهم فروردین ماه جزو سه روز دارای بیشترین آمار مرگ در تصادفات رانندگی نبوده است اما روزهای هشتم و دهم فروردین و 29 اسفندماه با مرگ 72، 68 و 68 نفر پر تلفات‌ترین روزهای اجرای طرح ترافیکی نوروزی سال 93 بوده‌اند.

حوادث تصادفی نوروز91

سرهنگ محمدحسین حمیدی، فرمانده پلیس‌راه کشور با اشاره به تعداد بالای کشته‌شدگان حوادث رانندگی در سیزدهم فروردین‌ماه به خبرنگار ایسنا می‌گوید: معمولا در روزهای پایانی تعطیلات نوروزی اکثر مسافران در زمانی یکسان وارد جاده‌ها می‌شوند تا به شهر خود بازگردند. این موضوع علاوه بر اینکه باعث وقوع ترافیک سنگین در جاده‌ها می‌شود، خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان را نیز به دنبال خواهد داشت و در پی آن احتمال وقوع حوادث رانندگی ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی نظیر واژگونی، انحراف به چپ و ... نیز افزایش می‌یابد. بنابراین لازم است رانندگان بازگشت خود از سفر را مدیریت کنند و آن را به روزها و ساعات پایانی تعطیلات موکول نکنند.

وی ادامه می‌دهد:‌ دلیل دیگر، نحوه غلط و انتخاب نادرست وسیله نقلیه از سوی شهروندان برای رفتن به فضاهای سبز و طبیعت است. متاسفانه برخی از شهروندان با سوار شدن به قسمت بار وانت‌بارها و کامیون‌ها در این روز به حاشیه شهر می‌روند که این موضوع احتمال مرگ در پی حوادث رانندگی را افزایش می‌دهد؛ چنانکه در سال‌های قبل مواردی از واژگونی وانت‌بار و ... داشته‌ایم که متاسفانه منجر به فوت شماری از هموطنانمان شده است.

حوادث تصادفی نوروز 92

فرمانده پلیس راه‌ کشور از رانندگان خواست قبل از حرکت، خواب کافی داشته باشند و هنگام حرکت نیز به قوانین رانندگی احترام بگذارند، کمربند ایمنی خود را ببندند و از صحبت با تلفن همراه در حین رانندگی پرهیز کنند. همچنین توجه داشته باشند که سرعت و سبقت غیرمجاز، عدم حرکت بین خطوط، انجام حرکات نمایشی با خودرو، حرکت از شانه خاکی و ... از جمله مواردی است که پلیس حتما با آن برخورد خواهد کرد.

حوادث تصادفی نوروز93


اگرچه هنوز سیزدهم فروردین ماه نیامده و موج دوم بازگشت از سفرهای نوروزی نیز آغاز نشده است اما شاید بهتر باشد که رانندگان از همین امروز به فکر مدیریت بازگشت خود از سفر باشند و به یاد داشته باشند که حادثه گاهی تا یک قدمی انسان هم می‌رسد و این تدبیر هر فرد است که‌ می‌تواند خود را از معرض آن دور نگه‌ دارد. قطعا هیچ یک از جانباختگان و مصدومان حوادث رانندگی نمی‌دانستند که چه واقعه‌ای انتظارشان را می‌کشد اما قطعا همه ما می‌دانیم که خستگی و خواب‌آلودگی هنگام رانندگی، سرعت و سبقت غیرمجاز، انجام حرکات نمایشی با خودرو، صحبت با تلفن همراه، نبستن کمبربند ایمنی و ... احتمال وقوع حادثه را چندین برابر افزایش می‌دهد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha