سه‌شنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸
کد خبر: 142981

«پیرمرد بد خُلق» و «پیرزن غُرغُرو»، عباراتی آشنا که اغلب ما برای توصیف مردان و زنان پیر استفاده می کنیم. اما این کلیشه های رایج تا چه حد حقیقت دارد؟ آیا پیری واقعاً موجب بد خُلقی انسان می شود؟ آیا پری همیشه به معنای ضعف و اضمحلال است؟

سلامت نیوز: «پیرمرد بد خُلق» و «پیرزن غُرغُرو»، عباراتی آشنا که اغلب ما برای توصیف مردان و زنان پیر استفاده می کنیم. اما این کلیشه های رایج تا چه حد حقیقت دارد؟ آیا پیری واقعاً موجب بد خُلقی انسان می شود؟ آیا پری همیشه به معنای ضعف و اضمحلال است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، بیشتر ما زمانی که به پیری فکر می کنیم چیزی جز ضعیف شدن جسم و روح به فکرمان نمی رسد؛ اما تحقیقات اخیر دانشمندان نشان داده است این گزاره ذهنی همیشه مصداق ندارد. در واقع برخی از وجوه انسان همزمان با افزایش سن بهتر و تقویت می شود. یکی از این موارد افزایش حس اعتماد و اطمینان به دیگران است، حسی که در نهایت باعث شادمانی و رضایت بیشتر از زندگی می شود.
مطالعه ای 30 ساله در 83 کشور جهان ثابت کرد، افزایش سن با حس اعتماد و اطیمنان ارتباط مستقیمی دارد؛ ارتباطی که متأثر از تغییرات نسلی نیست. پدیده ای جالب توجه که جغرافیای هم نمی شناسد و در میان مردم مختلف در قاره های گوناگون یکسان است، بدین معنا یک فرد سالخورده چه امریکایی باشد و چه آسیایی اعتماد بیشتری نسبت به اطرافیانش دارد. اما ان اعتماد بیشتر از چه نشأت می گیرد؟
می دانیم که احتمال توجه کردن افراد پیر به وجوه روشن هر ماجرایی بیش از سایرین است، در واقع هر چه سن انسان بالاتر می رود تمایلش برای دیدن خوبی ها، بخشیدن و فراموش کردن آنچه در جوانی موجب ناراحتی می شد بیشتر می شود. البته این بیشتر شدن حس اعتماد اتفاقی کاملاً مثبت نیست و یک وجه منفی هم دارد، وجهی که سالخوردگان بیشتر در معرض تهدید و سوءاستفاده قرار می دهد. با این وجود هیچ داده موثقی برای اثبات اینکه مضرات اعتماد بیشتر بر روی مزایای آن سرپوش می گذارد وجود ندارد. به عقیده دانمشندان، اعتماد بیشتر در زندگی نه تنها سلامت روان را تضمین می کند بلکه با توسعه فردی در زندگی نیز ارتباط مستقیم دارد.
منبع usnews

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha