مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ماهی قرمز گونه غیر بومی است،گفت: مردم بعد از پایان عید نوروز این ماهی ها را در رودخانه ها و دریاچه های پشت سدها رها نکنند زیرا به گونه های مهاجم تبدیل می شوند.

ماهی قرمز را در رودخانه ها و دریاچه های پشت سدها رها نکنید

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ماهی قرمز گونه غیر بومی است،گفت: مردم بعد از پایان عید نوروز این ماهی ها را در رودخانه ها و دریاچه های پشت سدها رها نکنند زیرا به گونه های مهاجم تبدیل می شوند.

مجید خرازیان مقدم روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ماهی قرمز توانایی بالایی در سازگاری با محیط دارد بنابراین با سرعت زیادی رشد می کند و غذای ماهیان بومی را می خورد که این مساله موجب کاهش غذا و در نتیجه افت جمعیت گونه های بومی می شود.

خرازیان مقدم ادامه داد:خرید ماهی قرمز یک سنت است اما از شهروندان درخواست داریم بعد از پایان عید نوروز این ماهی ها را در رودخانه ها و دریاچه های پشت سدها رها نکنند زیرا به گونه های مهاجم تبدیل می شوند و به محیط زیست آسیب وارد خواهند کرد.
وی گفت: بهتر است این ماهی ها را در استخر پارک ها و یا اماکنی که برای این کار در نظر گرفته شده است رها سازی کنند. 
ماهی قرمز با نام علمی Carassius auratus auratus ، که به نام های ماهی طلایی، ماهی گلی، ماهی حوض نیز خوانده می شود، گونه ای ماهی از سرده کپورچه ها است.
این ماهی همه چیزخوار و زیستگاه اصلی آن معمولا در سیبری و جنوب شرقی آسیا است.
از این ماهی، ماهیان حوض طلایی و سایر انواع آن مانند دم چادری، سر شیری و چشم تلسکوپی که در چین و ژاپن پرورش داده می شوند، به وجود آمده اند، در قرن ۱۷ این ماهی به عنوان ماهی تزئینی وارد اروپا شد و از آن هنگام پرورش این ماهی در ایتالیا، جنوب فرانسه و پرتغال معمول شده است. در ایران نیز این ماهی در حوضه های دریای خزر، دریاچه ارومیه، هامون و رودخانه کارون یافت می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha