مدیرکل درمان تأمین اجتماعی استان تهران میزان آمادگی بیمارستان‌های تأمین اجتماعی استان تهران در مقابل زلزله را حدود 80 درصد دانست و گفت:‌ در صورت وقوع زلزله بیمارستان‌های شهریار، اسلامشهر، 15 خرداد ورامین، کاشانی و پلی‌کلینیک تخصصی و فوق‌تخصصی لبافی‌نژاد در اولویت خدمات‌دهی به بیماران قرار دارند.

سلامت نیوز: مدیرکل درمان تأمین اجتماعی استان تهران میزان آمادگی بیمارستان‌های تأمین اجتماعی استان تهران در مقابل زلزله را حدود 80 درصد دانست و گفت:‌ در صورت وقوع زلزله بیمارستان‌های شهریار، اسلامشهر، 15 خرداد ورامین، کاشانی و پلی‌کلینیک تخصصی و فوق‌تخصصی لبافی‌نژاد در اولویت خدمات‌دهی به بیماران قرار دارند.

مجید خسروانی مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره گفت: مجموعه تمهیدات در مقابل بحران به ویژه پرهیز از موازی کاری، مانند پازلی است که زیان‌های بحران را به حداقل می‌رساند.

وی با بیان اینکه ارزیابی ایمنی بیمارستان‌ها در سه گروه A،B و C قرار می‌گیرد تصریح کرد: بیمارستان‌هایی که در گروه A جای دارند، در مواقع بحرانی می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند، اما الزام است که معیارهای پیشگیری و افزایش ظرفیت ارائه خدمات بیمارستان همواره مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل درمان تامین اجتماعی استان تهران افزود: گروه B آن دسته از بیمارستان‌هایی است که نیازمند انجام مداخلات و تدابیری برای افزایش ایمنی در مواقع بحرانی هستند زیرا سطح کنونی بیمارستان‌ها به‌گونه‌ای است که جان بیماران، مراجعه‌کننده‌ها و کارکنان هنگام وقوع بحران در معرض خطر کمتری قرار دارد که باید ارتقا یابد.

خسروانی مقدم گروه C بیمارستان‌ها را نیازمند مداخلات اورژانسی برای افزایش سطح ایمنی توصیف کرد و گفت: سطح ایمنی این بیمارستان‌ها بسیار کم است و توانایی محافظت از جان بیماران، مراجعه‌کننده‌ها و کارکنان در برابر شرایط بحرانی را دارا نیست.

وی با اشاره به وضعیت ساختمانی بیمارستان‌های تامین اجتماعی تهران از نظر مقاومت در برابر زلزله اظهار کرد: با توجه به ارزیابی‌های به عمل آمده در زمینه آسیب‌پذیری مراکز درمانی تابعه یعنی بیمارستان‌ها، پلی‌کلینیک‌ها و دی‌کلینیک‌ها در سال 1390، می‌توان گفت از 11 بیمارستان تابعه استان، پنج بیمارستان در گروه B و شش بیمارستان در گروه C قرار دارد.

خسروانی مقدم افزود: نخستین‌بار است که در سازمان بودجه‌ای برای مسئله بحران در نظر گرفته می‌شود.

استراتژی مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها گام به گام اجرا می‌شود

مدیرکل درمان تامین اجتماعی استان تهران با اشاره به استراتژی مدیریتی درمان استان تهران برای مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها گفت: با توجه به اینکه بسیاری از مراکز درمانی تامین اجتماعی تهران دارای قدمت ساخت و تاسیسات قدیمی هستند، مسوولان ارشد سازمان در راستای استاندارد سازی بیمارستان‌های تأمین اجتماعی و مقاوم‌سازی مراکز درمانی، اقدام به مصوبه تخریب و نوسازی بیمارستان‌ها براساس آیین‌نامه‌های جدید کرده‌اند که این اقدام گام به گام در دست اجراست و ساخت این بیمارستان‌ها منطبق بر آیین‌نامه‌های مقاوم‌سازی در برابر زلزله است.

وی میزان آمادگی مدیریت درمان استان تهران و تابعه در مقابل زلزله را حدود 80 درصد بیان کرد و افزود: این مدیریت از سال 81 اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی مدیریت بحران و تریاژ در بحران، اولویت‌بندی رسیدگی به بیماران و مصدومان کرده و از سال 86 تا 89 مانورهای دورمیزی برای افزایش آمادگی کارکنان در مواجهه با بحران، برگزار کرده است. از سال 91 تاکنون نیز برنامه مدیریت بحران استان تهران به صورت عملیاتی درآمده است.

مدیرکل درمان تامین اجتماعی استان تهران، درباره اینکه هنگام وقوع زلزله کدام یک از بیمارستان‌های تامین اجتماعی تهران قابلیت ارائه خدمات بهینه به مجروحان زلزله را داراست؟ گفت: بیمارستان‌های شهریار، اسلامشهر، 15 خرداد ورامین، کاشانی و پلی‌کلینیک تخصصی و فوق‌تخصصی لبافی‌نژاد در اولویت خدمات‌دهی به بیماران قرار دارند.

خسروانی‌مقدم با اشاره به نقاط قوت بیمارستان‌های تامین اجتماعی هنگام وقوع زلزله گفت: بسیاری از بیمارستان‌های تامین اجتماعی برای ارائه خدمات درمانی از ظرفیت بالایی برخوردارند؛ زیرا در این بیمارستان‌ها به‌طور همزمان چند نوع تخصص پزشکی ارائه می‌شود. به ویژه اینکه این روزها بسیاری از مراکز درمانی مجهز به متخصصان طب اورژانس می‌شوند که این نیروها در مواقع بحرانی می‌توانند بسیار کارآمد عمل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha