وزیر بهداشت و درمان و خدمات پزشکی گفت: میزان بیماریهای اعصاب و روان در ایران در حد شیوع متوسط این بیماری در دنیا است.

دکتر کامران باقری لنکرانی در سفر یکروزه به اراک در جمع خبرنگاران افزود: بهداشت روان جز مقولات مورد توجه در نظام مراقبت سلامت است و ایران در این زمینه نسبت به بسیاری از کشورهای جهان نقاط قوت زیادی در نظام مراقبتی دارد.
وی گفت: نظام مراقبتی روان در شبکه بهداشتی از سال 69آغاز شده و در حد غربالگری ابتدایی در این بخش فعالیت داریم
وی افزود: پارسال پنج میلیون دانش آموز در کشور در بحث سلامت روانی پایش شدند و برنامه های جدی در زمینه اعتیاد و کنترل آسیبهای روانی و اجتماعی آن در حال انجام است.
وی گفت: با همکاری بهزیستی و بخش خصوصی 450هزار معتاد پرخطر تحت درمان فعال قرار گرفتند و در زمینه متادن درمانی از پنج هزار نفر در نیمه اول سال 84به تحت پوشش قرار دادن 130هزار معتاد دست یافته ایم.
وی افزود: با توجه به تبعات زندگی مدرن امروزی تقویت برنامه های بهداشت روانی در کشور امری اجتناب ناپذیر است اما اکنون در کشور سطح شیوع ویژه نسبت به این بیماریها نداریم.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص الگوی بیماریها گفت: با پیر شدن جمعیت، تغییر در الگوی زندگی و بالا رفتن سطح بهداشت و تغذیه ، الگوی بیماریهای کشور به سمت امراض قلبی عروقی، بیماریهای متابولیک و سرطانها تغییر کرده و در زمینه سرطان سالانه در کشور 60هزار مورد جدید این بیماری را شاهد هستیم.
وی در خصوص ارائه ناقص خدمات درمانی در سایت سرطان شناسی آیت الله خوانساری اراک افزود: راه اندازی این مرکز از اقدامات مهم دولت نهم در استان مرکزی است که باید با برنامه ریزی مستمر و زماندار به سمت تکمیل و تجهیز آن و بلوغ نهایی پیش رفت.
وی گفت: اعتبار خرید تجهیزات پرتودرمانی برای این سایت سرطان شناسی تامین شده و در اولین فرصت و صدور مجوز از کشورهای تولیدکننده این تجهیزات برای اراک خریداری و نصب می شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: هم اینک کشور نیاز به شش هزار نیروی درمانی فوق تخصص در نظام سلامت دارد که امسال یکهزار و 400 فوق تخصص در رشته های درمانی مختلف در سطح کشور جذب شدهخ اند.
وی در خصوص کمبود کارد درمانی و فوق تخصصها در استان مرکزی گفت: طی سه سال اخیر حداقل دو برابر گذشته نیروی متخصص در کادر بهداشتی و درمانی استنان مرکزی جذب شده و امسال 39نفر برای جبران کاستی های درمانی استان معرفی شدند که 20نفر آنان فعالیت خود را آغاز و 19نفر دیگر نیز تا پایان سال به این جرگه می پیوندند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha