به گفته یکی از اعضای شورای عالی نظام پزشکی کشور، ظاهراً بیمه ها رشدی در حدود 13 درصد خواهند داشت که بدون شک این میزان پاسخگوی دخل و خرج وزارت بهداشت نخواهد بود. فلذا مابقی این کسری یا باید از جیب مردم به صورت مستقیم هزینه شود و یا تعرفه های پزشکی به حالت قبل برگردند که بعید به نظر می رسد وزارت بهداشت از چنین درآمدی دل بکند!

دخل و خرج طرح تحول سلامت تا کی با هم میخواند؟

سلامت نیوز:هر چند بالا بردن تعرفه های پزشکی افزایش درآمد وزارت بهداشت را در پی خواهد داشت ولی ذکر این نکته ضروری است که 75 درصد بودجه وزارت بهداشت باید از حوزه درمان و مراکز دولتی و دانشگاهی محقق شود و این به مفهوم مشارکت مستقیم مردم در پرداخت هزینه های سلامت می باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از گلستان ما ، تمام تخت های اورژانس بیمارستان پر است. پرستاران کشیک قادر به ارائه خدمات پزشکی به همه بیماران نیستند. پزشک متخصص در حال بحث و جدل با مسئول اورژانس است و اصرار دارد، برای بیمارش تخت خالی فراهم شود.

همزمان 4 بیمار تصادفی به اوژانس می آورند که حال یک نفر از آنها به شدت وخیم است. مسئول اورژانس صحبتش را نیمه کاره می گذارد و به سمت بیماران می رود. مدیریت بحران در اورژانس در حال تبدیل به بحران مدیریت است.


بعد از اجرای طرح تحول در نظام سلامت، اجحاف روا شده در سالیان متمادی در حق پزشکان جبران شد و باعث شد جامعه پزشکی صاحب درآمد هایی مناسب با شان و شخصیت شان شوند.


شاید اگر وزیر آموزش و پرورش نیز همانند وزیر محترم بهداشت هوای هم صنفان خود را می داشت این قشر هم می توانستند خرید ماشین های شاسی بلند و ساخت و سازهای آنچنانی را تجربه کنند!


اما در این بین همانگونه که قبلاً نیز اشاره شد، فشار مضاعفی بر قشر سپید جامه پرستار تحمیل شد که شرح آن مثنوی هفتاد من است! هر چند به باور بسیاری از کارشناسان اقتصادی ادامه این طرح به این شکل ممکن نیست و در آینده مردم باید جهت هزینه های بیمارستانی از جیب هزینه کنند.


سونامی مراجعه به بیمارستان ها و کمبود نیروی انسانی و امکانات
افزایش 30 درصدی مراجعه به بیمارستان های دولتی کشور، عدم معالجه سرپایی و تشکیل پرونده توسط برخی پزشکان اورژانس به منظور کاهش پرداختی توسط بیمار، انجام برخی اعمال جراحی سبک نظیر کشیدن ناخن، ختنه، کشیدن بخیه های ارتوپدی، بازکردن گچ در بیمارستان های دولتی توسط پزشکان جراح و ارتوپد (که این اعمال قبلاً در مطب پزشکان انجام می شد)، عدم توجه به پیشگیری و خود مراقبتی، مراجعات غیر ضروری مردم به بیمارستان با توجه به کاهش چشمگیر تعرفه ها، کمبود نیروی انسانی و تجهیزات و موارد عدیده دیگر، باعث شده تا حجم کاری کادر درمان و پزشکی به شدت افزایش پیدا کند.

دردمندانه اینکه بعد از اجرای این طرح، تنها افزایش فشار کاری مطرح نیست و شاهد افزایش درگیری های لفظی و حتی فیزیکی در بیمارستان های دولتی هستیم که ماحصل سونامی مراجعه به بیمارستان ها و کمبود امکانات و تجهیزات علی الخصوص در شهرستان ها می باشد.

حجم این مراجعات در طول چند ماه اخیر به قدری چشمگیر بوده است که در برخی بیمارستان ها، مجبور به افزایش ظرفیت بیمارستان با قرار دادن تخت در راهروها شده اند که علاوه بر ظاهر نامناسب، عدم امکان رعایت اصول بهداشتی و مراقبتی، باعث فشار صد چندان به پرستاران نیز می شود و این درحالی است که تعداد کم پرستاران، پاسخگوی تخت های موجود نمی باشد و افزایش تخت در راهرو بیمارستان چیزی جز کاهش کیفیت خدمات پرستاری را به همراه نخواهد داشت.


البته این همه ماجرا نیست و فشار مضاعف کاری و روانی، علاوه بر کاهش کیفیت خدمات پرستاری، زندگی شخصی این قشر سپید جامه را نیز تحت الشعاع قرار داده است.

با این وجود به جز تغییری جزیی در احکام کارگزینی پرستاران، تغییر چشمگیری( به نسبت پزشکان) در حقوق و کارانه پرستاران مشاهده نشده است و در حالی که مسئولین وعده ی بهبود اوضاع را در «آینده» می دهند، پرستاران با مشکلات در «حال» دست و پنجه نرم می کنند.


دخل تا کی با خرج می خواند؟

پرداخت بیش از نود درصد هزینه های درمانی توسط دولت و افزایش چشمگیر پرداخت حقوق و کارانه پزشکان هر چند با رضایت بیماران و پزشکان همراه بوده است ولی مشخص نیست که این پرداختی ها تا کی و از چه منابعی تامین خواهد شد؟

چرا که با وجود افزایش 29 تا 44 درصدی تعرفه‌های پزشكی انجام شده در ابتدای سال جاری و افزایش مجدد ‌تعرفه های درمان از 120 تا 300 درصد بعد از ابلاغ كتاب جدید ارزش‌گذاری نسبی خدمات سلامت، قرار است یک بار دیگر در سال جدید تعرفه های درمان رشد داشته باشند.

در واقع با وجود رشد 70 درصدی بودجه وزارت بهداشت و افزایش چند برابری تعرفه ها، دخل و خرج نظام سلامت برای سال 94 با هم نمی خوانند. اما ظاهراً برای وزارت بهداشت اولویت رضایت پزشکان و بیماران ( حتی به صورت موقت و مقطعی) است و رویکرد « چو دخلت نیست، خرج آهسته تر کن» در این وزارت خانه چندان محلی از اعراب ندارد!


نقش جیب مردم در افزایش کیفیت خدمات پزشکی
بدون شک با کاهش قیمت نفت، سال آینده را باید با رعایت برخی اصول اقتصادی آغاز کرد و رعایت جانب احتیاط در این برهه از زمان بیش از پیش ضروری است. هر چند بالا بردن تعرفه های پزشکی افزایش درآمد وزارت بهداشت را در پی خواهد داشت ولی ذکر این نکته ضروری است که 75 درصد بودجه وزارت بهداشت باید از حوزه درمان و مراکز دولتی و دانشگاهی محقق شود و این به مفهوم مشارکت مستقیم مردم در پرداخت هزینه های سلامت می باشد.

چرا که در سال آینده قطعاً بیمه توان جبران رشد چند برابری تعرفه ها را نخواهند داشت.

به گفته یکی از اعضای شورای عالی نظام پزشکی کشور، ظاهراً بیمه ها رشدی در حدود 13 درصد خواهند داشت که بدون شک این میزان پاسخگوی دخل و خرج وزارت بهداشت نخواهد بود. فلذا مابقی این کسری یا باید از جیب مردم به صورت مستقیم هزینه شود و یا تعرفه های پزشکی به حالت قبل برگردند که بعید به نظر می رسد وزارت بهداشت از چنین درآمدی دل بکند!


سخن پایانی
اگر چه طرح تحول در نظام سلامت به منظور تغییرات اساسی در حوزه سلامت طراحی شده است ولی به باور بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت اگر سهم دولت و بیمه ها در ویراستاری کتاب تعرفه های پزشکی نادیده انگاشته شود و همچنان اصرار بر افزایش تعرفه های درمان در دستور ویراستاران این کتاب قرار گیرد، به طور حتم در آینده فشاری مضاعف بر قشر آسیب پذیر تحمیل خواهد شد.
در حالی که هدف از اجرای طرح نظام سلامت و اجرای کتاب تعرفه سلامت، کاهش دغدغه مردم در قبال هزینه های بیمارستانی و حفاظت مالی از مردم در مقابل هزینه های سلامت عنوان شده است به نظر می رسد اجرای این طرح در سال آینده، فشار مالی مضاعفی را بر دوش مردم تحمیل کند که این صورت تحقق اهداف این طرح، با اما و اگر های فراوان همراه خواهد بود!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha