از هر 2 سالمند، یک نفر مبتلا به آلزایمر می گردد

سلامت نیوز:یک متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب با بیان اینکه بیشترین شیوع آلزایمر در سنین بالای 60 سال است عنوان کرد: اما در موارد نادری در سنین 45 سالگی یا 30 سالگی هم دیده می شود. هرچه سن بالاتر می‌رود احتمال شیوع دمانس بیشتر است به طوری که در سنین بالای 80 سال از هر دو نفر یک نفر مبتلا می‌شود.
به گزارش روابط عمومی انجمن متخصصین مغزو اعصاب و ایران دکتر فاطمه خمسه با بیان اینکه دمانس به معنی زوال عقلی است که شایع ترین علامت آن اختلال حافظه است گفت: آلزایمر شایع ترین علت دمانس است.


وی افزود: دمانس به معنای  اختلال عملکرد شناختی مغز است به طوری که فرد قادر به توانایی انجام عملکردهای روزانه و اجتماعی خودش نیست..
این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب با اشاره به اینکه این بیماری پیش رونده است اظهار کرد: با دارو می توان روند رو به پیشرفت آلزایمر را کند کرد اما متاسفانه هنوز درمان قطعی برای آن وجود ندارد.


خمسه شایع ترین علامت آلزایمر را اختلال حافظه دانست و گفت: آلزایمر موجب می شود فرد قادر به انجام کارهای روزمره خود نباشد و توانمندی‌ برنامه ریزی را از دست دهد. اختلال در روابط بین فردی و کارهای اجتماعی و در نهایت وابستگی کامل به اطرافیان برای انجام کارها از مراحل بعدی آلزایمر است.


وی افزود: در مراحل اولیه بیماری، حافظه دوررس دیرتر تحت تاثیر قرار می‌گیرد و فرد اتفاقات همان روز و اخیر را فراموش می کند. اطرافیان این بیماران در اوایل بیماری فرد از این شکایت می‌کنند که او خاطرات و اتفاقات قدیمی را به خوبی در حافظه دارد اما اتفاق امروز را از خاطر می‌برد. به عنوان مثال جای پولش را تغییر می‌دهد  ولی فراموش می‌کند که پولش را جابه جا کرده است و به دیگران می‌گوید شما پول من را برداشته‌اید یا وسایلش را گم می‌کند.


این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب  با بیان اینکه این افراد به مرور اختلال جهت یابی پیدامی کنند گفت: به این معنی که زمان و مکان و شخص را از دست می دهند. در توضیح چگونگی اختلال جهت یابی شخص به عنوان مثال دخترش را با خواهرش اشتباه می گیرد یا همسرش را نمی شناسد. نشناختن اطرافیان برای اعضای خانواده خیلی دردناک است. آنها در ابتدا نوه ها یادشان می رود اما خود فرزندان را به یاد دارند و به مرور فرزندان را نیز نمی شناسند.


خمسه اضافه کرد:‌ اختلال مکان یابی در بیماری که دچار دمانس شده است در اوایل بیماری به این صورت است که مسیرهای غیر آشنا را گم می کند و قادر به پیدا کردن آدرس ها نیست ولی مسیرهای آشنا را پیدا می کند. به مرور مسیرهای آشنا را هم نمی شناسد و حتی در منزل هم موقعیت ها را تشخیص نمی دهد.


وی با اشاره به اینکه بیشترین شیوع آلزایمر در سنین بالای 60 سال است عنوان کرد: اما در موارد نادری در سنین 45 سالگی یا 30 سالگی هم دیده می شود. هرچه سن بالاتر می‌رود احتمال شیوع دمانس بیشتر است به طوری که در سنین بالای 80 سال از هر دو نفر یک نفر مبتلا می‌شود.


این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب  تصریح کرد: میزان شیوع آلزایمر رو به پیشرفت است به طوری که پیش بینی شده است در سال 2050 بیش از 100 ملیون نفر در جهان دچار بیماری آلزایمر باشند.


بر اساس این گزارش، بیست و دومین کنگره بیماری های مغز و اعصاب ایران از 22 تا 25 اردیبهشت ماه سال آینده در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.
علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره تلفن 66420556 تماس حاصل فرمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha