شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 143131

رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران مسائل پزشکی، شکل صورت، میدان دید و تناسب عینک با عدسی را از نکاتی دانست که باید در انتخاب فریم عینک در نظر گرفته شود.

سلامت نیوز: رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران مسائل پزشکی، شکل صورت، میدان دید و تناسب عینک با عدسی را از نکاتی دانست که باید در انتخاب فریم عینک در نظر گرفته شود.

علی میرزاجانی، رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد:‌ در تجویز و استفاده از عینک باید به 4 نکته شامل رعایت مسائل بهداشتی و پزشکی، شکل ظاهری صورت، میدان دید و تناسب عینک با عدسی دقت کرد.

وی تصریح کرد:‌ انتخاب فریم عینک مقوله‌ای کاملاً علمی است و در رشته اپتومتری آموزش داده می‌شود و در همه کتاب‌هایی که در خصوص ساخت عینک طبی مطرح می‌شود موضوع انتخاب فریم مناسب برای بیمار نیز وجود دارد.

میرزاجانی تأکید کرد: متاسفانه در ایران بسیاری از مراکز بدون مجوز لازم از وزارت بهداشت عینک و فریم می‌فروشند و این موضوع موجب می‌شود که هم در ورود فریم عینک کنترلی نداشته باشیم در نتیجه برخی فریم‌های غیر استاندارد وارد کشور می‌شوند و از طرف دیگر در خارج از مراکز طبی دارای پروانه از وزارت بهداشت عینک به افراد تجویز و فروخته می‌شود.

رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران گفت: این موضوع موجب می‌شود که افراد زمانی که برای ساخت عدسی مراجعه می‌کنند فریم عینک خود را انتخاب کردند غافل از اینکه فریم عینک باید با توجه به نمره چشم و ویژگی‌های آناتومیک صورت انتخاب شود.

وی افزود:‌چنانچه این شرایط در رابطه با تجویز عینک رعایت نشود موجب می‌شود که کار مجدداً انجام شود و فریم دیگری توسط فرد تهیه گردد و یا به علت مشکلات مالی عینک مجدد تهیه نشود و کار به شکل ناقص صورت گیرد بنابراین عدسی از روی اجبار روی فریم نامناسب سوار می‌شود.

میرزاجانی تصریح کرد: در خصوص فریم عینک باید به 4 نکته توجه کرد که یکی از مهمترین آنها قابلیت عینک برای نگهداری خوب عدسی از نظر مسائل اپتیکی است برای مثال عدسی‌های آستیکماتیسم استوانه‌ای هستند و این موضوع باید در تهیه فریم لحاظ شود یا اینکه عدسی‌های قطور برای شماره‌های بالای چشم باید بر روی فریم‌هایی با ویژگی‌های خاص سوار شوند.

رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران خاطرنشان کرد: برخی عدسی‌ها نیز با اینکه قطور و استوانه‌ای نیستند و حتی نمره‌های پایینی دارند بر روی برخی فریم‌ها می‌نشینند و بر روی برخی دیگر خیر بنابر این باید فریمی انتخاب شود که شرایط اپتیکی مناسب را فراهم کند.

وی گفت: ‌یکی دیگر از مسائل مهم در انتخاب عینک شرایط ظاهری و صورت فرد است بنابراین در استفاده از عینک باید به گونه‌ای عمل شود که نه تنها عامل کاهش زیبایی محسوب نشود بلکه چنانچه نواقصی در صورت وجود دارد این نواقص کاهش پیدا کند.

میرزاجانی تصریح کرد: برای مثال کسی که بینی پهن یا بلند دارد یا چشمانش به یکدیگر نزدیک هستند و یا از هم دور هستند یا این که ابروهای ضخیمی دارند و یا فاصله ابرو با چشمان کمتر و یا بیشتر از معمول است باید نوع مخصوص به خود از فریم‌های عینک‌ها استفاده کنند و در حقیقت برای هر نوع چهره‌ای شکل خاصی از فریم کارآیی دارد.

وی تأکید کرد: برخی صورت‌ها بیضی یا دایره‌ای شکل یا مثلثی با قاعده بالا یا مثلثی با قاعده پایین هستند یعنی هر چه به سمت چانه می‌رویم صورت پهن‌تر می‌شود و حتی برخی چهره‌ها نیز لوزی شکل است که باید در انتخاب فریم این موضوعات در نظر گرفته شود.

رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران گفت: فریم‌ها باید با توجه به انواع صورت‌ها، بینی‌ها، فاصله گوش تا چشم، بالا یا پایین بودن گوش‌ها در قیاس با چشم و فاکتورهایی دیگر از این دست انتخاب شوند که در نهایت باعث می‌شود فریمی انتخاب شود که صورت فرد را از آنچه هست بهتر نشان دهد.

میرزاجانی موضوع سوم در انتخاب فریم را مسائل بهداشتی و پزشکی عنوان و تصریح کرد:‌ پوست برخی صورت‌ها به برخی فریم‌ها حساس است بنابراین آن فریم‌ها نباید برای این افراد انتخاب شود ولی متأسفانه این موضوع در ایران بر اساس آزمون و خطا انجام می‌شود یعنی فرد فریم را تهیه می‌کند و پس از استفاده صورتش زخم می‌شود و مجبور به تعویض عینک و فریم دیگر می‌شود.

وی تاکید کرد: در انتخاب عینک باید مسائلی مانند درماتیت یا التهابات پوستی تماسی در نظر گرفته شود چرا که برخی افراد به برخی آلیاژهای فریم عینک حساسیت نشان می‌دهند و این موضوع در رابطه با پل بینی عینک موثر است.

رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران افزود: این که پل بینی به چه شکل بر روی بینی قرار بگیرد که ایجاد حساسیت پوستی و زخم نکند و یا فشار زیادی به بینی تحمیل نکند باید مد نظر قرار گیرد چرا که منطقه اطراف بینی منطقه‌ای بسیار حساس است.

وی تصریح کرد: مثلث بالای لب تا نقطه بین چشم ما از نظر عصبی و عروقی بسیار حساس است چرا که شمار زیادی عروق خونی و عصب از آن می‌گذرد. بنابر این عینکی که پل بینی مناسبی نداشته باشد باعث می‌شود فرد واکنش‌های عصبی نامناسب از خود بروز دهد یا به زودی خسته شود و به علت احساس خستگی از کار آن را تعطیل کند.

میرزاجانی گفت:‌بنابر این یک فریم عینک مناسب از نظر مسائل پزشکی و بهداشتی باید طوری باشد که به نواحی مختلف صورت و گوش آسیب نزند.

رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران گفت: فرورفتگی در پشت گوش و پشت استخوان ماتسواید وجود دارد که مرکز عصبی است و چنانچه دسته فریم‌های عینک به شکل مناسب در آنجا قرار نگیرد واکنش‌های عصبی و سردرد ایجاد می‌کند و تحمل عینک را برای فرد سخت می‌کند.

وی فاکتور چهارم در رابطه با تجویز و تهیه عینک را میدان بینایی افراد دانست و گفت: میدان بینایی آن چیز است که علاوه بر دید مرکزی نیاز داریم تا در حواشی خود ببینیم و برخی فریم‌ها این فضا را برای فرد ایجاد نمی‌کند.

میرزاجانی گفت: برخی فریم‌های کائوچویی آن قدر پهن هستند که میدان بینایی فرد را دچار اشکال می‌کنند یا برخی دسته‌های عینک آن قدر پهن هستند که میدان بینایی اطراف فرد را دچار مشکل می‌کند.

رئیس انجمن علمی اپتومتری ایران گفت: این فریم‌ها در برخی افراد قابل استفاده است و ممانعتی برای استفاده از این فریم‌ها وجود ندارد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha