دکتر کیانوش جهانپور در واکنش به نامه دکتر زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه :«اگر قرار باشد که هر صنفی به محض پخش سریال یا فیلمی طنزآمیز لب به تهدید و ... بگشاید در خوشبینانه ترین حالت به مثابه دورشدن از فضای نقادی است» تاکید کرد :«طنزپرداز می تواند با رعایت اصول و اخلاق حرفه ای و رسانه ای حوزه های مختلف اجتماعی را به نقد بکشد .»

خط قرمزهای ساختگی را به همه پزشکان تعمیم ندهید

سلامت نیوز:دکتر کیانوش جهانپور در واکنش به نامه دکتر زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه :«اگر قرار باشد که هر صنفی به محض پخش سریال یا فیلمی طنزآمیز لب به تهدید و ... بگشاید در خوشبینانه ترین حالت به مثابه دورشدن از فضای نقادی است» تاکید کرد :«طنزپرداز می تواند با رعایت اصول و اخلاق حرفه ای و رسانه ای حوزه های مختلف اجتماعی را به نقد بکشد .»

در زیر متن کامل این یادداشت می آید:

نظام پزشکی که دقیقا در اغلب ادوار حکم آفتابه و لگن هفت دست و شام و ناهار هیچی را داشته است اخیرا برای یک سریال متوسط ایرانی موضعی گرفته که مایه اعجاب و شگفتیست.


طنز نگاهی باریک و انتقادی به موضوعی خاص و از یک زاویه دید جدید است. اگر قرار باشد که هر صنفی به محض پخش سریال یا فیلمی طنزآمیز لب به تهدید و ... بگشاید در خوشبینانه ترین حالت به مثابه دورشدن از فضای نقادی است و این برای یک جامعه پویا و خصوصا اقشار مدعی فرهیختگی زیبنده نیست. من هرچند کارهای تلویزیونی را هر روز کمتر از گذشته می بینم ولی این را محق می دانم وجود چنین سریالهایی می تواند تلنگری کوچک باشد و طنزپرداز می تواند با رعایت اصول و اخلاق حرفه ای و رسانه ای حوزه های مختلف اجتماعی را به نقد بکشد .

تردیدی نیست که دوران برج عاج نشینی برای طبقات و اقشار دهه هاست که بسر آمده و موضعی مشابه موضع مورد اشاره از جانب هر صنف یا قشری اعم از روحانی و پزشک و وکیل و وزیر و ... چیزی جز افزایش بی مورد حساسیت اجتماعی و وهن جامعه صنف مورد نظر را در پی نخواهد داشت و چنین بی شکیبایی تنها برخاسته از روحیات صادر کنندگان بیانیه بوده و اهل خرد و مدنیت را در آن راهی نیست و متاسفانه به مواضع برخی تریبونهای پر سر و صدا و تهی از محتوا شباهت دارد.


حداقل بعنوان عضو کوچکی از جامعه پزشکی ضمن سپاس از سازندگان این سریال البته متوسط الکیفیه از سایر سازندگان و هنرورزان نیز جهت ورود به این وادی دعوت می کنیم و آقایان سازمان نظام پزشکی هم از آنجاییکه از طلا گشتن پشیمان گشته ایم لطف نموده ما را مس کنند و این خط قرمز ساختگی را به همه همکاران خود تعمیم ندهند چرا که به محک تجربه ما را به خیر این صف بندیها امیدی نیست و بگذارید برای سایر تافته های جدابافته از اجتماع فیلم و سریال نسازند و غالب جامعه پزشکی البته هیچ کاره جز قشری خاص و همه کاره در کنار مردم خود می بینند و می خندند و نقد هم خواهند کرد.


منتظر کارهایی با کیفیت در این خصوص می مانیم.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    1 3
    باسلام لطفاشمااجازه بدهید دیگرانی که برای ارزش واعتبارخودحرمت قایلند به صف معترصین بپیوندند...متاسفانه جامعه پزشکی پر از همکارانی مثل شماست که یک شبه ره صدساله پیموده اند و با هزار سهمیه و رابطه جای پای خود را محکم کرده وارزشی سختیهایی که دیگران کشیده اند رادرک نمیکنند...دوست عزیزم وقتی هنوز حرمت کار خودت رانمیشناسی از جامعه چه انتظاری داری؟
  • z ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    3 3
    سلام جناب دکتر جهانپور راستش نحوه برخورد واظهار نظر شما، به کسی که در این مملکت طبابت میکند،و با سختی های موجود به قیمت جوانی و سلامتش انجام وظیفه میکند،شباهتی ندارد. واقعا شما طبیب هستید یا دکتری مثلا ادبیات یا هنر یا.... چیز دیگری... یا شاید فقط اداره چی هستید. هر کسی در این مملکت، با این مشکلات در حال خدمت است،قطعا دل نازک هم میشود. افراد پوست کلفت و بی تعهد از مورد طنازی قرار گرفتن خود لذت میبرند. سازمان نظام پزشکی متعلق به ماست وجزیی از ماست. از توجه دکتر زالی سپاسگزارم. بعنوانی پزشکی که بهترین سالهای عورش را بیشتر در کلینیکهای تخصصی و فوق تخصصی دولتی خدمت کرده است سلامت جان لطفا کوتاهی نکن،انتقال بده.
  • عطار ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    3 1
    بیایید یه کم واقع گراتر با مسایل روز برخورد کنیم,شاید علت حساسیت زیاد این سریال,چشم زدن مردم و رسانه ها از نقد کردن جامعه پزشکیه که تا بحال همه درگوشی از اشتباهات این قشر صحبت میکردن.
  • z ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 0
    سلامت جان نظر هارا ترشی می اندازی؟
  • فاطمه ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    0 1
    چه خنده داره!!!شما اقایون دکترا چرا سر ی سریال طنز اینقد به جون هم افتادین؟؟!!! نمردیم نخبه هم دیدیم!!! از قدیم و ندیم گفتن پنبه دوز دست به ریشش میکشه شده مثل شما ،چرا برا ی سریال طنز داد وقال راه انداختین؟؟!!