شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰
کد خبر: 143149

سلامت نیوز: امدادگران هلال‌احمر، اورژانس و آتش‌نشانان در تمامی ایام نوروز برای کمک به حادثه‌دیدگان در آماده‌باش به‌سر می‌بردند و بارهاوبارها برای انجام عملیات امدادونجات دست‌به‌کار شدند. امدادگران هلال‌احمر از ابتدای اجرای طرح امدادونجات نوروزی تا ساعت۹ صبح دیروز، چهارهزارو۴۰۰نفر را نجات دادند.

حسین درویشی، سرپرست معاونت عملیات سازمان امدادونجات در این‌باره گفت: در این مدت از میان پنج‌هزارو۴۰۰مورد عملیات و خدمات، سه‌هزار مورد عملیات و دوهزارو۴۰۰مورد خدمات بود. وی بیان کرد: امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر به ۱۱۰هزارنفر از مسافران نوروزی امدادرسانی کردند و ۷۵هزارنفر نیز به‌صورت اضطراری اسکان داده شدند. همچنین چهارهزارو۴۰۰نفر نیز از نخستین روز اجرای طرح امدادونجات نوروزی تا دیروز نجات داده شده‌اند.

سرپرست معاونت عملیات سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر خاطرنشان کرد: ۳۵هزارنفر از مسافران نوروزی از خدمات درمان سرپایی بهره‌مند و دوهزارو۸۰۰مصدوم نیز توسط امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر به مراکز درمانی انتقال داده شدند. سردار مومنی، رییس‌پلیس راهور ناجا دیروز با اشاره به کاهش ١٢درصدی تصادفات در نوروز امسال گفت: شمار کشته‌های سر صحنه تصادفات نوروزی نیز ١١درصد کاهش داشته است. رییس‌پلیس راهور ناجا با بیان اینکه خوشبختانه در نوروز امسال تصادف دسته‌جمعی نداشتیم، تصریح کرد: بیشتر تصادفات در استان‌های فارس، اصفهان، خراسان‌رضوی، آذربایجان‌شرقی و خوزستان رخ داده است.

به گفته سردار مومنی، استان‌های اصفهان، گلستان، سیستان‌وبلوچستان، کرمان و تهران بیشترین کاهش تصادفات را در نوروز امسال نسبت به سال گذشته داشتند. وی با بیان اینکه ٤٠درصد از تصادفات نوروز به علت واژگونی خودرو بود، اظهار کرد: خستگی و خواب‌آلودگی، بی‌توجهی به جلو، سرعت و سبقت غیرمجاز مهم‌ترین علل بروز تصادفات بود. رییس‌پلیس راهور ناجا بیشترین ساعت رخداد تصادفات در نوروز امسال را در بازه زمانی ١٦ تا ٢٠ ذکر کرد و گفت: بالاترین میزان تخلفات رانندگی ثبت‌شده، در استان‌های زنجان و خراسان‌جنوبی بود. درعین‌حال استان‌های کهگیلویه‌وبویراحمد، چهارمحال‌وبختیاری و اردبیل کم‌حادثه‌ترین استان‌های کشور در سفرهای نوروزی بودند. 

درهمین‌حال تعداد ماموریت‌های اورژانس کشور نسبت به سال گذشته نزدیک به ١٦/٥٩درصد افزایش یافت که به‌عقیده امین صابری‌‌نیا، رییس اورژانس کشور، علت عمده این امر افزایش پوشش جاده‌‌ای اورژانس و نیز افزایش حجم مسافرت‌‌‌ها بود.  صابری‌‌نیا درباره آمار حوادث در ایام نوروز گفت: تعداد کل ماموریت‌هایی که در سال۹۴ توسط اورژانس پیش‌بیمارستانی انجام شده، ۱۱۱هزارو۳۷۳ماموریت بود که از این تعداد ۲۳هزارو۷۰۵مورد آن مربوط به تصادفات بود.

وی با بیان اینکه ٢٠/٧٢درصد از کل ماموریت‌های انجام‌شده در ایام نوروز را ماموریت‌های مرتبط به تصادفات تشکیل داده است، افزود: «ماموریت‌های غیرمرتبط با تصادف‌‌‌ها بیشتر درخصوص بیماری‌‌های قلبی و تنفسی بود که با توجه به افزایش سن جمعیت، میزان این بیماری‌‌‌ها نیز افزایش می‌‌یابد. همچنین مراجعات جاده‌ای نیز بیشتر به دلیل مسمومیت مسافرت از جمله سردرد و سرگیجه بود.»امدادگران در این مدت در صحنه انواع حوادث حاضر شدند و در برخی موارد مرگ حادثه‌دیدگان را تایید و اعلام کردند.

در یکی از این حوادث مرگبار، انفجار مواد محترقه جان دونوجوان بانه‌ای را گرفت. این حادثه در آستانه سال جدید و شامگاه جمعه ٢٩اسفند رخ داد. دکتر حامد منصوری، مدیر شبکه بهداشت بانه در این‌باره گفت: این دو نوجوان سوار بر موتورسیکلت و حامل هفت‌کیلوگرم مواد محترقه دست‌ساز بودند که پس از به‌زمین‌خوردن موتورسیکلت، مواد محترقه منفجر شد و نوجوان ١٥ساله راکب موتورسیکلت در دم جان باخت. وی افزود: نوجوان دیگر که ١٦ساله بود روانه بیمارستان شد اما به دلیل خونریزی داخلی فوت کرد.

در یکی دیگر از حوادث مرگبار، پدر ٣٨ساله کرمانشاهی پس از نجات جان فرزندش در رودخانه دوغ شهرستان گالیکش، جان خود را از دست داد. خانواده این متوفی در مسیر برگشت از مشهد به سمت تهران در حاشیه این رودخانه مشغول استراحت بودند.

پسربچه این خانواده برای آب‌بازی به داخل رودخانه رفت و به‌خاطر عمق و جریان زیاد آب رودخانه در حال غرق‌شدن بود که پدر برای نجات فرزند، خود را به آب زد.

کیومرث یحیایی، رییس اورژانس ١١٥گالیکش در این خصوص گفت: نیروهای اورژانس پس از اطلاع از این حادثه بلافاصله برای نجات این فرد به منطقه اعزام شدند و با وجود تلاش‌های نیروهای اورژانس و پزشکان بیمارستان حضرت رسول‌اکرم(ص) کلاله، این هموطن کرمانشاهی فوت شد.

سیزده‌بدر نیز روزی بدون تلفات نبود.دومرد به دلیل سهل‌انگاری در روز طبیعت دچار حادثه شدند که در یکی از این حوادث، یکی از آنها جان باخت و فرد دیگر یک چشم و یک دست خود را از دست داد.

اولین حادثه نزدیک پلیس راه سنندج به‌وقوع پیوست که در آن مردی ۳۹ساله بر اثر بی‌احتیاطی در استخر باغ شخصی خود غرق شد و جان خود را از دست داد. دومین حادثه نیز گریبان یک مغازه‌دار را گرفت. مرد مغازه‌دار با انفجار نارنجک دستی که از قبل در مغازه‌اش نگه داشته بود، دچار جراحت شد.

شدت انفجار به‌حدی بود که قربانی یک‌چشم و یک‌دست خود را از دست داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha