شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹
کد خبر: 143155

فوق تخصص ایمونولوژی و آلرژی با بیان اینکه آلرژی بهاره می تواند در کیفیت زندگی و خواب افراد اختلال ایجاد کند، گفت:بهترین راه مقابله با آلرژی بهاره دوری از گرده گیاهان است.

سلامت نیوز: فوق تخصص ایمونولوژی و آلرژی با بیان اینکه آلرژی بهاره می تواند در کیفیت زندگی و خواب افراد اختلال ایجاد کند، گفت:بهترین راه مقابله با آلرژی بهاره دوری از گرده گیاهان است.

به گزارش ایرنا از مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی سل و بیماری های ریوی مسیح دانشوری، دکتر علیرضا مهدویانی افزود: آلرژی بهاره یا رینیت آلرژیک که تب یونجه نیز نامیده می شود به عنوان یکی از شایع ترین بیماریهای آلرژیک در دنیا و همچنین در ایران محسوب می شود.

وی ادامه داد:در واقع همه ساله با شروع فصل بهار تعداد زیادی از مردم دچار علائم عطسه، خارش، آبریزش بینی، خارش چشم، اشک ریزش و سرفه و تنگی نفس می شوند و این دسته از بیماران در واقع دارای آلرژی بهار و یا به اصطلاح علمی رینیت آلرژیک هستند.

این فوق تخصص ایمونولوژی و آلرژی مرکز پزشکی مسیح دانشوری مراجعه افراد مبتلا به آلرژی به پزشک متخصص را ضروری دانست و گفت: اگر چه ممکن است علائم بیمار مبتلا به آلرژی با مصرف آنتی هیستامین به ظاهر کنترل شود اما در واقع آلرژی بهاره یک بیماری قلمداد می شود و این افراد می توانند دارای اختلال در کیفیت زندگی(Quality of Life)، اختلال در خواب و نیز شرایط همراه مانند سینوزیت، اوتیت و آسم باشند.

مهدویانی درباره علت بروز آلرژی بهاره توضیح داد: علت بروز این بیماری مانند سایر بیماریهای آلرژیک عوامل ژنتیک، حساسیت به عوامل آلرژن و نیز وجود عوامل محیطی که در راس آن گرده گیاهان(POLLENS) هستند،و این عوامل آلرژن می توانند افراد آلرژیک را از هر سنی(کودک و بزرگسال) تحت تاثیر قرار دهد.

این فوق تخصص ایمونولوژی و آلرژی با بیان این مطلب که این گرده ها بر اساس منطقه جغرافیایی، ناحیه و اقلیم گیاهی هر منطقه و فصل متفاوت هستند اظهار کرد: در مناطق معتدلی مانند کشور ایران معمولا درختان در ابتدای بهار گرده افشانی می کنند. در تابستان چمن ها(Grasses) و در ابتدای پاییز علف های هرز(weeds) بیشترین مسئول گرده افشانی هستند.

وی با اشاره به تنوع اقلیمی در ایران و مناطق مختلف جغرافیایی گفت: به همین دلیل شاید شروع آلرژی بهاره در همه ایران در یک زمان نباشد به عنوان مثال ساکنین مناطق جنوبی ایران ممکن است در زمانی نزدیکتر(مانند ماههای بهمن و اسفند) دچار علائم این بیماری شوند و در طی چند سال اخیر بدلیل گرم شدن تدریجی کره زمین زمان گرده افشانی گیاهان تغییر کرده و بنابراین فصل پیدایش این بیماری نیز می تواند تغییر کند.

مهدویانی توصیه کرد: افراد مبتلا به آلرژی حتی المقدور فعالیتهای روزانه را از صبح زود به اواسط روز موکول کنند چرا که معمولا حداکثر بار آلرژنها در سطح زمین در ابتدای صبح زود و انتهای روز است.

وی ،ماندن در خانه در روزهای بادی و گرم،دوش گرفتن هر شب قبل از خواب، استفاده از تهویه ماشین به جای بازکردن درب پنجره ها، شستن هفتگی پوشش بستر فرد مبتلا به آلرژی با آب داغ را از جمله موارد اساسی پیشگیری از آلرژی عنوان کرد.

مهدویانی فزود: همچنین یک خانه تکانی مناسب و پاک کردن پنجره ها، قفسه کتاب، سیستم تهویه از گرد و خاک، کپک ها وقارچ هایی که ممکن است روی آنها جمع شده باشد بسیار کمک کننده است.

وی مصرف آنتی هیستامین ها و استروئیدهای داخل بینی را درکنترل علائم آلرژی بسیار موثر خواند و تاکید کرد:مصرف داروها بهتر است حتما توسط پزشک متخصص تجویز شود.

مهدویانی گفت :آلرژیست به عنوان پزشکی که با بیماری فرد مبتلا به آلرژی و نیز نوع گرده منطقه ای که آن فرد در آن زندگی می کند آشناست می تواند در تعیین نوع آلرژن های مسئول بیماری فرد مبتلا و راههای مقابله با آن کمک کننده باشد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha