رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بعدازظهر جمعه همزمان با آخرین روز غیر کاری نوروز امسال در بازدید تالاب بین المللی گاوخونی گفت: تالاب بین المللی گاوخونی یکی از ارزشمندترین زیست گاه های تنوع زیستی کشور است و به عنوان سایت رامسر ثبت شده است.

دعوتِ ابتکار برای احیای تالاب گاو خونی

سلامت نیوز: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بعدازظهر جمعه همزمان با آخرین روز غیر کاری نوروز امسال در بازدید تالاب بین المللی گاوخونی گفت: تالاب بین المللی گاوخونی یکی از ارزشمندترین زیست گاه های تنوع زیستی کشور است و به عنوان سایت رامسر ثبت شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست اصفهان،«پاما» ،  دکتر ابتکار  با اشاره به ارزشمند بودن تالاب بین المللی گاوخونی برای اصفهان و کشور اظهار داشت: در این راستا مطالعاتی را برای این در دست اقدام داریم که انشاالله این مطالعات راهکارهای حفاظت بهتراز گاوخونی را به ما به ما ارائه خواهد داد.

ابتکار افزود: ما قطعا باید بتوانیم حقابه مورد نیاز تالاب بین المللی گاوخونی را برای اینکه تالاب حیات طبیعی خودرا به دست بیاورد تامین کنیم.

 
معاون رئیس جمهور اظهار داشت: در واقع تالاب با رودخانه و آب های زیرزمینی در کنار هم یک چرخه هیدورلوژیک را تشکیل می دهند که حیات منطقه و کشاورزی منطقه وابسته به این چرخه هیدرولوژیک است.

 وی با بیان اینکه برای رودخانه ،تالاب ،کشاورزی و خاک بسیار ارزشمند این منطقه یک برنامه مدیریتی بر اساس مطالعات علمی باید صورت گیرد اظهار داشت این زیست بوم را در کنار هم باید حفاظت کنیم

ابتکار گفت: من تقاضایم این است که انشالله دانشگاه ها و مراکز مطالعاتی استان اصفهان  بیش از پیش به ما کمک کنند تا اینکه مطالعات هر چه سریعتر تکمیل شود.

وی با دعوت از جوامع محلی و مردم منطقه و شهر ورزنه و همچنین سازمان های مردم نهاد گفت: برای حفاظت از تالاب  و جلوگیری از تخلفاتی که ممکن است اتفاق بیفتد و آسیب هایی که ممکن است به تنوع زیستی و حیات وحش ارزشمند این منطقه وارد شود مردم باید بیش از پیش به ما کمک بکنند


وی افزود:  ما هم برای تقویت حفاظت تلاش خود را می کنیم تا جایگاه مدیریتی قوی تری را سازمان حفاظت محیط زیست در تالاب داشته باشد و با همکاری خود مردم و جوامع محلی این تالاب احیا و مشکلات آن برطرف شود.

 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به دوره کاهش بارندگی در کشور اظهار داشت: با توجه به  مطالعات در زمینه هوا ،آب، آثار آن  و گرم شدن زمین و تغییرات آب و هوا درون منطقه و با تصویر واقع بینانه ای بتوانیم یک برنامه خوب مدیریتی را برای تالاب بین المللی گاوخونی داشته باشیم.

 وی افزود: اگر تالاب ها درست مدیریت شود و حق آبه آنها تامین شود وجود تالاب ها مانع ایجاد کانون های جدید گرد و غبار خواهد شد و این که جزو برنامه های دولت است.

 ابتکارگفت: دولت به طور ویژه برای مدیریت تالاب ها برنامه های مختلفی را در دست اقدام دارد و برای تالاب بین المللی گاوخونی هم این مطالعات در حال تکمیل است.

 وی افزود: اعتبارتی را نیز در سطح استانی و ملی پیش بینی کردیم که خوشبختانه بخشی از این اعتبارت را مجلس شورای اسلامی برای بودجه سال 94 تایید کرده است.

 معاون رئیس جمهور افزود: امیدواریم با همکاری وزارت نیرو و وزرات کشاورزی و کشاورزان عزیز بتوایم در اصلاح الگوی کشت در استانی مانند اصفهان به  الگوی کشاورزی و آبیاری منطبق بر واقعیت ها دست یابیم.

 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:  نمی توانیم روندهای گذشته گسترش سطح زیر کشت و انواع کشت های که آب بر مانند برنج  را ادامه دهیم و یا در آبیاری فضای سبز شهری به هیچ عنوان در شهرهایی مثل اصفهان دیگر نباید از چمن به طور گسترده استفاده شود به دلیل اینکه چمن آب زیاد مصرف می کند و سطح تبخیر آن بالا است و این ها همه باید با مطالعه وبررسی های کافی اصلاح شود تا الگوها را بتوانیم تغییر دهیم.

شایان ذکر است، خشکی تالاب بین المللی گاوخونی که تبعات حاصل از پراکنش ریزگردهای آن تهدیدی برای سلامت ساکنین منطقه مرکزی کشور و استان تهران به شمار می آید از دغدغه های زیست محیطی اصلی مردم و مسؤولان این استان است که سفر مقام ارشد محیط زیست کشور به اصفهان درروزهای آغازین سال جدید در پاسخگویی به این مطالبه انجام یافت.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha