سازمان بهداشت جهانی در تازه ترین گزارش خود در آستانه 7 آوریل (18 فروردین) روز جهانی سلامت اعلام کرد:اطلاعات جدید نشان می دهد که در قرن 21 نیز هنوز به دلایل متفاوت سالانه 351 هزار نفر در اثر مسمومیت غذایی جان خود را از دست می دهند.

سلامت نیوز: سازمان بهداشت جهانی در تازه ترین گزارش خود در آستانه 7 آوریل (18 فروردین) روز جهانی سلامت اعلام کرد:اطلاعات جدید نشان می دهد که در قرن 21 نیز هنوز به دلایل متفاوت سالانه 351 هزار نفر در اثر مسمومیت غذایی جان خود را از دست می دهند.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری سازمان بهداشت جهانی،اکنون در سراسر جهان صدها میلیون نفر به دلیل عدم رعایت مسایل بهداشتی مرتبط با غذا دچار بیماری می شوند.

این سازمان افزود:یافته های جدید که به تازگی از سراسر جهان استخراج شده است، برخی مشکلات مرتبط با غذای آلوده در 2010 را به شرح ذیل نشان می دهد:

- در این سال 582 میلیون نفر در جهان در سال 2010 با 22 بیماری مختلف ناشی از غذای فاسد به دنیا آمدند.

- تعداد مرگ و میر ناشی از غذا اعم از کمبود، بد غذایی یا غذای ناسالم 351 هزار نفر درجهان بوده است.

-52 هزار مرگ در سراسر دنیا در اثر سالمونلا

باکتری سالمونلا که در انواع کنسروها و غذاها وجود دارد در این سال گزارش شده است.

- 37 هزار مرگ و میر در اثرE. coli (ایی کولی)

این باکتری نوعی باسیل است که به طور شایع در روده حیوانات خونگرم وجود دارد. این باکتری از طریق مسیر مدفوعی- دهانی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. این باکتری سبب مسمومیت شدید غذایی در انسان می شود.

- 35 هزار نفر در اثر نورو ویروس در جهان جان باختند. شیوع این ویروس در اثر استفاده از غذای آلوده در افراد است. همه گیری این ویروس در سال 2010 در بخشی از آمریکا گزارش شده بود.

- 40 درصد از کودکان زیر 5 سال در دنیا از نوعی بیماری مرتبط با غذا رنج می بردند.

دکتر مارگارت چان Margaret Chan مدیر سازمان بهداشت جهانی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که اکنون با تغییرات گسترده زیاد در عرصه محصولات غذایی که عمدتا به صورت صنعتی تهیه و توزیع می شود احتمال آلوده شده انواع غذا به ویروس، باکتری، پارازیت ها و مواد شیمیایی مختلف و خطرناک را دو چندان ساخته است.

در این گزارش آمده است که انواع ویروس ها و باکتری های خطرناک، می تواند در اثر نحوه پخت و مصرف گوشت حیوانات و انواع سبزی و میوه های آلوده به انسان منتقل شود.

این سازمان جهانی از همه دولت ها و مسوولان بهداشت و سلامت آنها خواسته است تا اقدامات لازم در سطح ملی و جهانی را برای جلوگیری و مقابله با انواع آلودگی مواد غذایی و شیوع احتمالی بیماری های ناشی از آن را انجام دهند تا تمام مصرف کنندگان در سراسر جهان امنیت لازم در تامین مواد غذایی سالم را داشته باشند.

سازمان بهداشت جهانی روز 7 آوریل هر سال را به نام روز جهانی سلامت نامگذاری کرده است که شعار امسال این سازمان بر تامین غذای سالم تاکید دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha