شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰
کد خبر: 143178

در چند سال اخیر مصرف مواد آرایشی در بین زنان افزایش یافته و از طرفی بی‌اثر بودن استفاده از این مواد اثبات نشده است. بنابراین به بانوان باردار توصیه می‌شود نه تنها در ماه‌های اول بارداری بلکه در تمام طول این دوران از مواد آرایشی به هیچ عنوان استفاده نکنند.

سلامت نیوز: در چند سال اخیر مصرف مواد آرایشی در بین زنان افزایش یافته و از طرفی بی‌اثر بودن استفاده از این مواد اثبات نشده است. بنابراین به بانوان باردار توصیه می‌شود نه تنها در ماه‌های اول بارداری بلکه در تمام طول این دوران از مواد آرایشی به هیچ عنوان استفاده نکنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه خبری سازمان غذا و دارو، در مواد اولیه‌ای که برای تولید لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود در برخی موارد سرب، جیوه و الکل مشاهده می‌شود و میزان این مواد در لوازم آرایشی تقلبی بیشتر است، با این حال باید در نظر گرفت، استاندارد بودن لوازم آرایشی به معنای ایمن بودن این مواد نیست.

بر اساس این گزارش به زنان باردار توصیه می‌شود از لوازم آرایشی به میزان زیاد و مکرر استفاده نکنند زیرا حاملگی یک دوران بسیار حساس زندگی است که باید در این دوران محدودیت و کارهایی را رعایت کرد تا جنین به خوبی رشد کند و فرزندی سالم به دنیا بیاید.

برخی از پزشکان نه تنها در ماه‌های اول بارداری بلکه در طول بارداری استفاده از لوازم آرایشی را برای زنان باردار منع می‌کنند زیرا هر ماده‌ای که از طریق پوست جذب شود تاثیر مستقیم بر روی مادر و جنین خواهد گذاشت.

توصیه‌های مهم آرایشی برای مادران باردار

با توجه به اینکه بیشتر رژ لب‌های موجود در بازار حاوی سرب هستند بنابراین استفاده از آن برای جنین بسیار خطرناک است. مواد تقلبی کیفیت لازم را ندارند و امکان وجود فلزات سنگین در آنها بسیار زیاد است و این فلزات در انسان ایجاد مسمومیت می‌کند. حتی استفاده از رژهای با برند‌های معروف به علت دارا بودن سرب زیاد در زمان بارداری منع می‌باشد چون سرب از فلزات سنگین است و مصرف آن برای سلامتی جنین زیان آور و استفاده بیش از حد آن می‌تواند موجب پارگی کیسه آب شود.

کرم‌های آرایشی نیز از ماده‌ای به نام «پارابن» که اثر هورمونی دارد تشکیل می‌شود و بر روی جنین بخصوص جنین‌های پسر اثر نامطلوبی دارند و خسارت جبران‌ناپذیری بر رشد مردانگی جنین پسر می‌گذارد که این مساله، سخت جامعه پزشکی را نگران کرده و در صدد یافتن راه حل این معضل هستند.

هم چنین زنان باردار بهتر است تا 6 ماهه اول بارداری از رنگ کردن موهای خود خودداری کنند. مخصوصا استفاده از رنگ‌های تیره که کاملا منع شده است زیرا «پارافنیلن دی آمین» موجود در رنگ موهای شیمیایی از طریق پوست جذب می‌شود و جنین را با مشکل مواجه می‌کند.

بر اساس این گزارش به تمامی زنان به خصوص خانم‌های باردار توصیه می‌شود در صورت علاقه‌مندی به مصرف موارد آرایشی تا حدامکان با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی از لوازم آرایشی که دارای کیفیت و برند هستند استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha