یافته‌های پژوهشگر دانشگاه تربیت مدرس نشان داد كه تزریق كورتیكوسترون به صورت وابسته به دور سبب افزایش تثبیت حافظه ترس شرطی شده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، در طی فرایند به خاطر‌آوری، حافظه مجددا ناپایدار شده و مراحل تثبیت مجدد (Reconsolidation) را طی می‌كند. كتانه ابراری دانش‌آموخته دكترای فیزیولوژی در پژوهشی به بررسی رفتاری و الكتروفیزیولوژیك گلوكوكورتیكوئیدها در فرآیند‌های تثبیت و تثبیت مجدد حافظه در یك مدل شرطی پرداخت.
با توجه به دخالت هورمونهای استرس در تثبیت اطلاعات تازه در بخش نخست این مطالعه موشهای نر صحرایی با استفاده از شوك متوسط آموزش دیدند. بلافاصله پس از آموزش، حیوان كورتیكوسترون دریافت كرد. 24 ساعت بعد آزمون به خاطر آوری انجام شد و مدت زمانی كه در طی 5 دقیقه حیوان در حالت بی‌حركت (Freezing) به سر می‌برد ثبت شد. نتایج نشان داد كه كورتیكوسترون با دوز 3 میلی گرم تثبیت حافظه را می‌افزاید.
در بخش دوم تحقیق، برای ایجاد حافظه متوسط دو شوك و برای حافظه قوی 8 شوك الكتریكی اعما شد. 24 ساعت بعد فعال شدن حافظه صورت گرفت. بلافاصله بعد از آن كورتیكوسترون با دوزهای مختلف تزریق و 1، 7 و 14 روز بعد از فعال‌سازی، آزمون به خاطر‌آوری انجام شد. نتایج نشان داد كه كورتیكوسترون بعد از فعال‌سازی حافظه سبب اختلاف موقت به خاطر‌آوری حافظه قوی می‌شود ولی بر حافظه متوسط اثری ندارد و اثرات كورتیكوسترون با شوك یادآورنده تعدیل می‌شود.
در واپسین بخش این پژوهش، اثر دوز افزایش دهنده تثبیت حافظه كورتیكوسترون بر تحریك پذیری نورون‌ها و LTP در هیپوكمپ بررسی شد. بعد از انجام آزمون به خاطرآوری در آزمایش تثبیت حافظه، حیوان با اورتان بیهوش و الكترود تحریك در مسیر پرفورانت PP قرار می‌گرفت و با تك‌موجهای مربعی تحریك می‌شد. نتایج نشان داد كه سیستم ترس شرطی موجب افزایش تحریك پذیری و LTP در حیواناتی شد كه با دریافت كورتیكوسترون، حافظه ترس افزایش یافته نسبت به گروه كنترل شدند.
یافته‌های اصلی این پژوهش را می‌توان تزریق كورتیكوسترون به صورت وابسته به دوز سبب افزایش تثبیت حافظه ترس شرطی شده می‌شود، تزریق كورتیكوسترون بعد از فعال‌سازی حافظه سبب اختلال موقتی به خاطر‌آوری حافظه قوی می‌شود ولی بر حافظه متوسط اثری ندارد و احتمالا این اثر از طریق افزایش خاموشی حافظه است، كورتیكوسترون به واسطه افزایش تحریك‌پذیری و LTP در نورون‌های هیپوكمپ، موجب افزایش تثبیت حافظه می‌شود، تشكیل می‌دهند، عنوان كرد.
این تحقیق در قالب رسانه دكترای تخصصی كتانه ابراری با راهنمایی علی رشیدی‌پور در دانشكه علوم پزشكی دانشگاه انجام شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha