شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳
کد خبر: 143184

پزشکان در مطالعات جدید دریافتند مکمل روغن ماهی و حتی برخی از انواع ماهی‌ها می‌توانند تاثیر شیمی‌درمانی در درمان سرطان را از بین ببرند.

سلامت نیوز: پزشکان در مطالعات جدید دریافتند مکمل روغن ماهی و حتی برخی از انواع ماهی‌ها می‌توانند تاثیر شیمی‌درمانی در درمان سرطان را از بین ببرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل نقل از ایسنا، پزشکان هلندی در آزمایش‌های جدید مشاهده کردند که روغن ماهی سطح نوعی اسیدچرب در خون موسوم به 16:4(n-3) را در بیماران مبتلا به سرطان افزایش می‌دهد.

بررسی‌های انجام شده روی موش‌های آزمایشگاهی حاکی از آن است که این اسیدچرب سلول‌های سرطانی را در برابر شیمی‌درمانی مقاوم می‌سازد. با این حال هنوز به طور قطع مشخص نیست همان تاثیری که این اسیدچرب در بدن موش‌ها دارد در بدن انسان نیز خواهد داشت.

همچنین کارشناسان تاکید کردند تحقیقات در مورد اینکه آیا روغن ماهی به بیماران مبتلا به سرطان کمک می‌کند یا به روند سلامت آنان آسیب می‌رساند، نتایج مختلفی داشته‌ است.

بسیاری از بیماران پس از آنکه سرطان در آنان تشخیص داده می‌شود شروع به مصرف مکمل‌ها می‌کنند اما پس از انتشار نتایج بررسی جدید نگرانی‌ها در مورد تاثیر منفی این مکمل‌ها بر روند درمان سرطان افزایش یافت.

یکی از متخصصان در این بررسی گفت: زمانی که با تغییر چربی‌ها در پوشش بیرونی سلول‌ها غشای سلول سرطانی تحت تاثیر قرار می‌گیرد غشاء سخت‌تر شده یا روان‌تر می‌شود. به این ترتیب این چربی‌ها موجب می‌شوند ترکیب‌های مورد استفاده در شیمی درمانی به سختی وارد سلول شده یا از ورود این ترکیب‌ به سلول جلوگیری می‌کنند.

در این بررسی همچنین پزشکان هلندی به مطالعه تاثیر مصرف روغن ماهی در 118 بیمار مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی قرار داشتند، پرداختند و سطح اسید چرب را در 50 فرد سالم پس از مصرف روغن ماهی یا گوشت ماهی مورد ارزیابی قرار دادند.

پزشکان با بیان اینکه در میان مبتلایان به بیماری سرطان 35 نفر به طور مرتب مکمل روغن ماهی و 13 نفر دیگر از مکمل‌های حاوی اسید چرب امگا 3 مصرف کرده بودند، اظهار داشتند: پس از مصرف این مکمل‌ها سطح اسید چرب 16:4(n-3) در بیماران افزایش یافته‌ که البته این تغییر پس از گذشت هشت ساعت به حالت طبیعی بازمی‌گردد.

به گزارش هلث‌دی نیوز،‌ متخصصان هلندی همچنین به بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی قرار دارند، توصیه کردند که تا زمان به دست آمدن اطلاعات بیشتر از مصرف روغن ماهی یک روز پیش از انجام شیمی‌درمانی خودداری کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha