شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۴
کد خبر: 143206

پژوهشگران آمریکایی به خاصیت بهبود وضعیت حافظه در دارویی که قبلاً برای درمان سرطان مورد آزمایش قرار گرفته و ناموفق بود، پی برده‌اند.

سلامت نیوز: پژوهشگران آمریکایی به خاصیت بهبود وضعیت حافظه در دارویی که قبلاً برای درمان سرطان مورد آزمایش قرار گرفته و ناموفق بود، پی برده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، آزمایش داروی مورد آزمایش برای درمان سرطان روی موش‌های مبتلا به نوعی از آلزایمر نشان داده که حافظه و کیفیت اتصال‌های عصبی آنها با دریافت این دارو بهتر شده است.

این دارو که نتایج ناامیدکننده‌ای در درمان تومورهای سرطانی از خود نشان داده بود، اکنون به عنوان امیدی برای درمان آلزایمر که تاکنون لاعلاج پنداشته می‌شد، مطرح است. ظاهراً این دارو می‌تواند جلوی آسیب‌های ناشی از شکل‌گیری پلاک‌های بتا آمیلوئید را که شاخص بیماری آلزایمر است، بگیرد.

به گزارش futurity.org این پژوهش در دانشگاه ییل در کنتیکت، ایالات متحده آمریکا در قالب برنامه انستیتو ملی بهداشت آمریکا برای آزمایش داروهای شکست خورده در مورد بیماری‌های دیگر انجام شده است. داروی آزمایش شده که AZD05030 نام گرفته است، نتایج مؤثری در مورد درمان آلزایمر در موش‌ها از خود نشان داده است.

استیون ام. استریتماتر، استاد رشته عصب‌شناسی دانشگاه ییل و سرپرست نویسندگان مقاله پژوهشی این گروه که در ژورنال Annals of Neurology منتشر شده است، می‌گوید: «سلول‌هایی که درمعرض بمباران پلاک‌های بتا آمیلوئید قرار گرفته‌اند، وقتی با این دارو درمان می‌شوند، اتصال‌های سیناپسی خود را باز می‌یابند و از التهابشان کاسته می شود و حیوان‌هایی که حافظه خود را بر اثر این بیماری از دست داده‌اند، با آن حافظه‌شان را باز می‌یابند.»

دانشمندان در پنج سال گذشته به درک کاملی از فرآیند پیچیده‌ای که بیماری آلزایمر طی آن پیشرفت می‌کند، رسیده‌اند. این داروی تازه مانع از یکی از مراحل مولکولی این فرایند موسوم به فعال شدن آنزیم FYN می‌شود که سبب از میان رفتن اتصال‌های سیناپسی میان سلول‌های مغز است.

به گفته استریتماتر، این گروه پژوهشی در صدد است تا آزمایش‌هایی در مورد داروهایی دیگر انجام دهد که مراحل دیگر فرایند پیشرفت آلزایمر را هدف قرار می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha