سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آستانه روز جهانی بهداشت،‌ 3 توصیه پنج گانه سازمان جهانی بهداشت برای بهبود ایمنی غذا را تشریح کرد.

سلامت نیوز: سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آستانه روز جهانی بهداشت،‌ 3 توصیه پنج گانه سازمان جهانی بهداشت برای بهبود ایمنی غذا را تشریح کرد.

دکتر شهرام رفیعی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شعار «ایمنی غذا از مزرعه تا سفره» که به عنوان شعار هفته سلامت امسال انتخاب شده، این سه توییه را شامل پنج رفتار کلیدی برای داشتن مواد غذایی ایمن، پنج رفتار کلیدی برای داشتن رژیم غذایی سالم و پنج رفتار کلیدی برای فعالیت بدنی مناسب دانست که با رعایت آن از سوی مردم، در کنار اقدامات موثر و هماهنگ بخش‌های دولتی و خصوصی ذینفع، امکان بهبود ایمنی غذایی در کشور فراهم می‌شود.

وی افزود:‌ هر کسی علاقمند است که سالم به نظر برسد و سلامتی را احساس کند، با انتخاب مواد غذایی ایمن‌تر، تغذیه سالم‌تر و فعالیت بدنی منظم، می‌تواند سلامت خود و خانواده‌اش را بهبود بخشد.این انتخاب‌ها بسیار مهم هستند زیرا آنها در مورد تصمیم‌هایی هستند که تنها مردم می‌توانند برای مراقبت از سلامت خود و عزیزان‌شان بگیرند.

پنج رفتار کلیدی برای ایمنی مواد غذایی

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،‌ پنج رفتار کلیدی مردم برای ایمنی مواد غذایی را چنین برشمرد: تمیزی و پاکیزگی را حفظ کنید، مواد غذایی خام و پخته را جدا نگهداری کنید، مواد غذایی را کاملا بپزید، مواد غذایی را در دمای مناسب نگه دارید و از آب و مواد اولیه سالم استفاده کنید.

پنج رفتار کلیدی برای یک رژیم غذایی سالم

رفیعی‌فر پنج رفتار کلیدی مردم برای داشتن رژیم غذایی سالم را نیز چنین اعلام کرد: به نوزادتان در شش ماه نخست زندگی فقط شیر مادر بدهید، موادغذایی متنوعی را بخورید، سبزی‌ها و میوه‌ها را به اندازه کافی مصرف کنید، از چربی‌ها و روغن‌ها بطور محدود استفاده کنید و نمک و قند کمتری مصرف کنید.

پنج رفتار کلیدی برای فعالیت بدنی مناسب

وی پنج رفتار کلیدی مردم برای فعالیت بدنی مناسب را نیز چنین تشریح کرد: اگرفعالیت بدنی کافی ندارید، خیلی دیر نیست، فعالیت بدنی منظم را شروع کنید و کم‌تحرکی را فراموش کنید، با هر روشی که برای شما ممکن است، هر روز از نظر بدنی فعال باشید، حداقل 150 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط در هر هفته داشته باشید،اگر می‌توانید، برای ارتقای سلامت و تناسب اندام از برخی فعالیت‌های بدنی منظم با شدت بالا، لذت ببرید و نهایت اینکه نوجوانان و جوانان در سن مدرسه باید حداقل 60 دقیقه در روز فعالیت بدنی با شدت متوسط تا بالا داشته باشند.

خودمراقبتی برای بهبود ایمنی غذا

سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت افزود: افزایش دانش مردم برای خودمراقبتی با اجرای پنج رفتار کلیدی مربوط به هر یک از زمینه‌های 3 گانه فوق می‌تواند به مردم کمک کند انتخاب بهتر و در نتیجه زندگی سالم‌تری داشته باشند.

وی تصریح کرد: این رفتارهای کلیدی برای سلامتی مردم مهم هستند و تفاوتی نمی‌کند که چند سال داشته باشند یا اینکه کجای ایران زندگی کنند.

رفیعی‌فر گفت: بهتر به نظر رسیدن، داشتن احساس بهتر، کاهش مراجعه به پزشک، حفظ قند خون و فشار خون در حد طبیعی و حفظ وزن مناسب، تنها چند مورد از مزایای اتخاذ این 15 رفتار کلیدی برای خودمراقبتی با هدف بهبود ایمنی غذا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha