یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰
کد خبر: 143242

معاون بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به تصویب موارد مطلوب در شورای‌عالی آب برای جلوگیری از استفاده شهرداری از آب شرب در راستای آبیاری شهری گفت: در شهرهای مختلف میزان استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز متفاوت است. علی‌اصغر قانع درحالی روز گذشته این اظهارات را انجام داد که در سال گذشته در شهرهای مختلف کشور انتقاداتی از استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز انجام شده بود.

سلامت نیوز:معاون بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به تصویب موارد مطلوب در شورای‌عالی آب برای جلوگیری از استفاده شهرداری از آب شرب در راستای آبیاری شهری گفت: در شهرهای مختلف میزان استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز متفاوت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازروزنامه آرمان ،علی‌اصغر قانع درحالی روز گذشته این اظهارات را بیان کرد که در سال گذشته در شهرهای مختلف کشور انتقاداتی از استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز انجام شده بود.

ایران یک دوران خشکسالی را پشت‌سر می‌گذارد و به‌رغم اینکه در بهار امسال شاهد بارش باران و برف در استان‌های مختلف کشور بوده‌ایم باز هم پیش‌بینی می‌شود در سال 94 با کمبود جدی آب برای مصرف شهروندان مواجه باشیم. در چنین شرایطی در سال گذشته اخباری مبنی بر این منتشر شد که حتی در شهر تهران شهرداری در مواقعی از آب شرب برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌کند.

خرداد سال گذشته آبفا ادعایی را مبنی بر استفاده شهرداری از آب شرب برای آبیاری و همچنین آلودگی آب شرب مطرح کرد. این ادعا البته تکذیب شد و همان زمان رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، درباره برخی انتقادات مسئولان آبفا از شهرداری در جلسه کارگروه آب و خاک، وابسته به کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر گفت: ادعای آلوده کردن آب شرب شهر توسط شهرداری تهران صحت ندارد. محمد حقانی ادامه داد: شهرداری برای آبیاری فضای سبز از آب خام استفاده می‌کند، یعنی آبی که راسا از منابع زیرزمینی استخراج می‌کند و ربطی به منابع تامین آب سازمان آب و فاضلاب ندارد. شهرداری ادعا می‌کند که کلیه آب‌های مشروب فضای سبز توسط آب خام تامین می‌شود که توسط خود شهرداری و از منابع زیرزمینی استخراج می‌شود و شهردار بارها در صحن شورا بر این قضیه تاکید کرده‌اند. او افزود: حتی بر فرض که شهرداری از آب لوله‌کشی سازمان آب و فاضلاب استفاده کند، این چه نوع آلودگی ایجاد می‌کند؟ اولا برداشت آب موجب آلودگی نمی‌شود، دوما شهرداری آب شرب داخل پارک‌ها را توسط آب شهر تامین می‌کند.


 تفکیک آب شرب از آبیاری
در واکنشی جدید به این موضوع روز گذشته معاون بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به اینکه در دو جلسه اخیر شورای‌عالی آب مصوبات خوبی برای جلوگیری از آبیاری فضای سبز توسط آب شرب تصویب شد، تصریح کرد: به نوعی تکلیفی بر عهده شهرداری با متولی‌گری وزارت کشور قرار داده شد تا آب مربوط به آبیاری از آب شرب جدا شود. قانع تصریح کرد: قرار است در تعدادی از شهرها با مشارکت شهرداری‌ها از پساب تصفیه شده که کیفیت مناسبی برای آبیاری فضای سبز دارند استفاده شود و پساب جایگزین آب شرب شده است که این می‌تواند هم به توسعه فضای سبز و هم به جلوگیری از هدررفت آب کمک کند. قانع با اشاره به اینکه عامل اصلی جلوگیری از استفاده آب شرب برای فضای سبز موظف کردن شهرداری‌ها به جداسازی آب مربوط به آبیاری است، گفت: دولت حتما باید در این زمینه ورود پیدا کند. او با تاکید بر تعرفه به عنوان عامل دوم گفت: در صورتی که تعرفه آب مناسب باشد و به نوعی شهرداری ترغیب شود که از آب شرب برای آبیاری استفاده نکند، انگیزه برای جداسازی ایجاد می‌شود. مکانیزم تعرفه باید به‌گونه‌ای باشد که شهرداری ترغیب به جداسازی آب شرب از آب آبیاری فضای سبز شود. ایسنا نوشت؛ در شهرهای مختلف به میزان متغیر از آب لوله‌کشی (آب شرب) برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود این درحالی است که آب با هزینه بالا مطابق با استاندارد نوشیدن تصفیه می‌شود اما با استفاده از این آب در بخش آبیاری، آبی که با هزینه بالا تصفیه شده به راحتی تبدیل به فاضلاب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha