یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲
کد خبر: 143260

شورایعالی شهرسازی و معماری شهرداری تهران را موظف به خریداری باغات کن و تبدیل آنها به پارک و فضای عمومی کرد. این درحالی است که همزمان از شورای شهر تهران خبر می‌رسد که کمیته محیط ‌زیست شورا طرح شناسنامه‌دار کردن باغات تهران را در دستورکار قرار داده است.

سلامت نیوز: رئیس کمیته محیط‌ زیست شورا: باغ‌های تهران شناسنامه‌دار می‌شوند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، شورایعالی شهرسازی و معماری شهرداری تهران را موظف به خریداری باغات کن و تبدیل آنها به پارک و فضای عمومی کرد. این درحالی است که همزمان از شورای شهر تهران خبر می‌رسد که کمیته محیط ‌زیست شورا طرح شناسنامه‌دار کردن باغات تهران را در دستورکار قرار داده است.


حدود یک ماه پس از دیدار مدیران شهری، اعضای شوراها و فعالان زیست محیطی با مقام معظم رهبری و طرح موضوعاتی که مشخصا در حوزه محیط ‌زیست و باغات تهران و دیگر شهرهای کشور تعریف می‌شد، شورایعالی شهرسازی و معماری در نخستین جلسه ‌سال ٩٤ شیوه تأمین مالی برای تملک و تبدیل باغات به پارک عمومی را تصویب کرد. بر پایه مصوبه این شورا هرگونه تغییر در پهنه باغات کن ممنوع است و دبیرخانه شورایعالی موظف است در اسرع وقت مکاتبات لازم را با سازمان ثبت اسناد کشور درباره ممانعت از هر گونه تفکیک و افراز در محدوده باغات کن به عمل آورد. همچنین براساس بند «ب» ماده چهار مصوبه اخیر شورایعالی شهرسازی و معماری، شهرداری تهران موظف به تملک این باغات و تبدیل کامل محدوده آن به پارک عمومی شده است. برای خریداری این باغات علاوه بر تعیین بودجه‌های لازم به منظور تملک باغات توسط شورای اسلامی شهر تهران درحال و آینده، سازمان ملی زمین و مسکن هم موظف شده تمام تلاش و مساعی خویش را برای کمک به شهرداری تهران در این زمینه و ازجمله به‌صورت تهاتر به عمل آورد و برای تملک باغات تهران، شهرداری تهران و سازمان ملی زمین و مسکن باید منابع مالی مورد نیاز را با همکاری یکدیگر تأمین کنند.


پرونده باغات کن، از یک‌سال و نیم گذشته تاکنون در شورای شهر تهران باز بوده است. کمیته محیط‌ زیست شورا چند ماه پس از آغاز به کار شورای چهارم با تهیه گزارش‌های متعدد نسبت به وضع باغات کن که شاید تنها مجموعه باقی مانده از باغ‌های به هم پیوسته و کهنسال تهران هستند، هشدار داد و اعلام کرد مافیای ساخت‌وساز به دنبال انجام ساخت و سازهای گسترده در این محدوده است. در همین بزنگاه خبر رسید که مجوزهایی برای تغییر کاربری گسترده در کن صادر شده و قرار است در ١٢٠ هکتار از باغات این منطقه برای کارکنان شهرداری خانه بسازند. البته شورای شهر تهران در برابر این ساخت‌وساز مقاومت کرد و گودبرداری تعاونی مسکن کارکنان شهرداری تهران را متوقف کرد. این خبرها در کنار ساخت و سازهای دیگری که در این منطقه آغاز شده بود و با شتاب بیشتری ادامه داشت، نگرانی‌ها درباره سرنوشت باغات کن را آنقدری افزایش داد که تهیه طرح «حفاظت از باغات کن شهر تهران» در دستورکار شورا قرار گرفت، طرحی که درنهایت به شورایعالی شهرسازی و معماری ارسال شد و آنچه حالا به‌عنوان اولین مصوبه زیست محیطی این شورا در‌ سال‌جاری اعلام شده مبتنی بر همان پیشنهاداتی است که در طرح حفاظت از باغات کن شهر تهران، ارایه شده بود.

حالا شورایعالی شهرسازی و معماری تیر خلاص را زده و با مصوبه تازه‌ای که برای باغات داشته صیانت از این باغ‌ها و تبدیل آنها به فضای عمومی را الزام‌آور کرده است. در تازه‌ترین مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری البته موارد دیگری ازجمله الزام به تهیه پیوست‌های زیست‌محیطی برای پروژه‌های عمرانی و پیگیری پرونده باغ سیب کرج و زمین موسوم به بوستان مادر تهران هم مطرح شده اما شاید برای تهران، شهری که در دهه‌های اخیر باغ‌هایشان را زیر پای فوندانسیون‌ها دفن کرده، خبر ممنوعیت ساخت‌وساز در باغات به هم پیوسته کن که تنها میراث باقی مانده از باغ‌های کهنسال تهران هستند، خبر خوشی آن هم در آغاز‌ سال نو باشد.


تهیه شناسنامه برای باغات تهران
همزمان با این اقدامات از شورای اسلامی شهر تهران هم خبر می‌رسد که اعضای شورا هم برنامه‌ها و اقدامات تازه‌ای را برای صیانت از باقیمانده باغ‌های تهران در دستورکار قرار داده‌اند. دیروز محمد حقانی، رئیس کمیته محیط‌زیست شورا در گفت‌وگو با «مهر» از راهبردهایی که برای حفظ محیط‌ زیست تهران در نظر گرفته شده خبر داد و گفت که یکی از مهمترین آنها شناسنامه‌دار کردن باغات موجود در شهر تهران است.
به گفته حقانی براساس قانون حفظ و گسترش فضای سبز، شهرداری‌ها مکلف هستند شناسنامه باغات را تهیه کنند اما این اقدام تاکنون انجام نشده، درحالی‌که شهرداری موظف بوده براساس قانون همه باغات شهر تهران را شناسایی کرده و مشخص کند مالک آن کیست، چند درخت دارد، چه نوع درختی با چه بن قدمتی وجود دارد و آن را به امضای مالک برسانند و آن را در شورا نیز تصویب کنند و اگر کسی درختی را قطع کرد، این سند مبنایی برای ارایه به دادگاه می‌شود. او که پیش‌تر هم اعلام کرده بود براساس نقشه‌های ماهواره‌ای ٥‌هزار هکتار از باغات تهران در دهه‌های اخیر نابود شده‌اند، بار دیگر این آمار را مورد تأکید قرار داده و گفته است: «ما برای آن‌که بتوانیم مجازات‌ها را متناسب با تخلف کنیم نیاز به سند اجرایی داشتیم. شورا، شهرداری را الزام به تهیه و تدوین این شناسنامه کرده است و شهرداری نیز قول انجام آن را داده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha