یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 143275

دانشمندان با انجام مطالعه‌ای دریافتند؛ افراد شب‌زنده‌دار 3/2 مرتبه بیشتر احتمال دارد به بیماری کم ماهیچگی و یا تحلیل عظله و دیابت نوع 2 و سندروم متابولیک دچار شوند.

شب‌زنده‌داری و هزار و یک بیماری

سلامت نیوز:دانشمندان با انجام مطالعه‌ای دریافتند؛ افراد شب‌زنده‌دار 3/2 مرتبه بیشتر احتمال دارد به بیماری کم ماهیچگی و یا تحلیل عظله و دیابت نوع 2 و سندروم متابولیک دچار شوند.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از نیکو، ژن‌هایی که بر کرنوتایپ‌های بدن ما تاثیرگذارند؛ تعیین کننده زمانی است که ما ترجیح می‌دهیم بخوابیم و یا بیدار شویم. اما متاسفانه افرادی که شب زنده‌دار هستند، زیان بسیاری به سلامتی خود وارد می‌کنند.

براساس یک مطالعه جدید، شب‌زنده‌دارها بیشتر از سحرخیزها، به بیماری دیابت و سایر بیماری‌ها مبتلا می‌شوند. همچنین معضل چاقی برای این گونه افراد محتمل‌تر است.

به گفته دانشمندان، میزان ساعاتی که افراد در شب بیداری می‌کشند مهم نیست و تفاوتی بین افراد ایجاد نمی‌کند، حتی شب زنده‌دارهایی که به اندازه سحرخیزها در طی شبانه روز می‌خوابند، در معرض خطر ابتلا به بیماری هستند.

اگرچه عمدتا انسان‌ها در طول روز فعال هستند، اولویت‌های متفاوتی برای خوابیدن و یا انجام کارهایشان دارند. برخی افراد ترجیح می‌دهند، دیر به رختخواب رفته و کارهایشان را تا دیروقت انجام دهند زیرا عملکرد بهتری در شب دارند درحالیکه برخی دیگر تمایل دارند، زود از خواب بیدار شده و صبح زود فعالیت کنند. در واقع، این الگوهای خواب و فعالیت تاحدودی می‌تواند به ژن‌های ما بستگی داشته باشد. البته شواهد دیگری مبنی بر اینکه شب زنده‌دار بودن به خاطر مشکلات سلامتی مانند اضافه وزن و چاقی است نیز پیدا شده‌اند.

در این راستا، دانشمندانی از دانشگاه علوم پزشکی کره جنوبی بر روی اثرات بالقوه کرنوتایپ‌های متفاوت تحقیق می‌کنند. این مطالعه با هدف تحقیق بر روی ارتباط بین شب زنده‌داری و اختلالات متابولیک مانند دیابت انجام می‌شود. برای این منظور، هزار و 620 نفر بزرگسال ثبت نام شدند و از آنها درخواست شد تا پرسشنامه‌هایی را درخصوص سیکل خواب و بیداری خود و دیگر عادات زندگی مانند سیگار کشیدن و ورزش کردن پر کنند. نمونه‌های خون آنها برای ارزیابی متابولیسم بدن گرفته و اسکن‌ بدن انجام شد تا میزان چربی و عضله بدن محاسبه شود.

براساس این تحقیق، 30 درصد از شرکت‌کنندگان کرنوتایپ‌ صبح بوده، 6 درصد کرنوتایپ‌ شب و 64 درصد حد میانه بوده‌اند. اگرچه افرادی که تمایل به شب‌زنده‌داری داشتند بیشتر جوان بوده و نسبت به افرادی که سحرخیز بودند، میزان چربی بیشتری در بدن و خونشان وجود داشت. صرفنظر از اینکه میزان خواب و عادت‌هایی که در سبک زندگی افراد وجود دارد، افراد شب‌زنده‌دار 3/2 مرتبه بیشتر احتمال دارد به بیماری کم ماهیچگی و یا تحلیل عظله و دیابت نوع 2 و سندروم متابولیک دچار شوند. مجموعه این علایم منجر به دیابت و بیماری قلبی می‌شود. 

شب‌زنده‌دارها از خواب با کیفیت کم بهره می‌برند و به سوی عادات بد سبک زندگی مانند سیگار کشیدن و پرخوری در آخر شب سوق داده می‌شوند.

مردانی که به شب‌زنده‌داری عادت دارند بیشتر از زنان دچار دیابت و ازبین رفتن ماهیچه می‌شوند و زنان به طورکلی بیشتر دچار تجمع چربی در شکم و خطر بالای سندروم متابولیک می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha