مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست از تهیه قانون ارزیابی زیست محیطی برای اولین بار در کشور خبر داد.

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست از تهیه قانون ارزیابی زیست محیطی برای اولین بار در کشور خبر داد. 

حمید جلالوندی در گفت‌و‌گو با ایلنا در مورد اولویت‌های دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۹۴ گفت: از جمله اولویت‌های ما در سال جدید تهیه قانون ارزیابی زیست محیطی است، این لایحه به دولت تحویل داده شده و پیگیر هستیم تا در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.

وی با بیان اینکه تاکنون چنین قانونی در ایران وجود نداشته است، اظهار کرد: در گذشته تنها در ماده‌هایی دو- سه خطی در برنامه‌های دوم، سوم و چهارم توسعه به موضوع ارزیابی زیست محیطی پروژه‌ها پرداخته شده بود که ضمانت اجرایی مناسبی نداشت و مجریان پروژه‌ها نیز به آن‌ها عمل نمی‌کردند؛ اما در صورت تصویب این لایحه جامع، دولت مکلف می‌شود که برای تمامی پروژه‌های توسعه‌ای و بزرگ، مجوزهای زیست محیطی داشته باشد؛ به طوری که بدون داشتن پیوست و ارزیابی زیست محیطی بودجه‌ای به پروژه‌ها داده نمی‌شود و اگر این اتفاق بیفتد؛ مجازات‌ها و محرومیت‌هایی برای متخلفان در نظر گرفته خواهد شد.

مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: دومین الویت ما در سال جدید بررسی پروژه‌های مشمول ارزیابی زیست محیطی است. در حال حاضر ۵۱ عنوان پروژه در نوبت امکان سنجی و مکان سنجی پیش از اجرا قراردارند، تا بتوانند؛ فرآیند اخذ مجوز زیست محیطی را طی کنند.

جلالوندی افزود: قصد داریم؛ فرآیند ارزیابی زیست محیطی پروژه‌ها را سرعت بدهیم و واقعی‌تر به این مبحث بپردازیم، زیرا در سالهای گذشته شاهد بودیم که در بسیاری موارد ابتدا پروژه را اجرایی می‌کردند و سپس به دنبال گرفتن مجوزهای ارزیابی زیست محیطی آن می‌رفتند. این فرآیند امسال قرار است؛ با سلامت، دقت، سرعت و کیفیت بهتری صورت بگیرد.

وی اولویت سوم را نظارت بر اجرای برنامه مدیریت سبز در دستگاه‌های اجرایی کشور عنوان کرد و افزود: این برنامه در ارتباط با صرفه‌جویی در بودجه جاری دستگاه‌ها از طریق اعمال مدیریت در صرفه‌جویی انرژی، مصرف کاغذ، آب، برق و تولید پسماند است که در برنامه بودجه ۹۴ نیز به آن پرداخته شده است.همچنین در انتهای سال کارنامه دستگاه‌ها در مورد چگونگی اجرای این برنامه ارائه خواهد شد.

جلالوندی توضیح داد: در برنامه پنجم توسعه به پروژه مدیریت سبز پرداخته شده و شاخص‌های اجرایی آن نیز در مصوبه هیات دولت مشخص شده است. همچنین تلاش ما این است که مدیریت سبز را به صورت کاراتری در برنامه ششم توسعه نیز بگنجانیم.

وی در پایان تاکید کرد: امیدواریم با توجه به دیدگاه مقام معظم رهبری در مورد محیط زیست، مجریان پروژه‌های بزرگ کشور قبل از اجرای طرح‌های خود، در جهت انجام ارزیابی‌های زیست محیطی اقدام کنند و پیوست‌های زیست محیطی خود را به ما ارائه دهند، زیرا در غیر این صورت با ساز و کارهای قانونی که در حال شکل گیری است، مشکلات قانونی شدیدی برای آن‌ها به وجود خواهد آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha