یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰
کد خبر: 143291

مدیر کل نظارت بر درمان وزارت بهداشت گفت: متخصصان زنان که دوره سونوگرافی را گذرانده‌اند می‌توانند از این وسیله به عنوان ابزار تشخیصی استفاده کنند و حق دادن گزارش و گرفتن وجه را در قبال آن ندارند چرا که در صلاحیت حرفه‌ای آنها نیست.

سلامت نیوز: مدیر کل نظارت بر درمان وزارت بهداشت گفت: متخصصان زنان که دوره سونوگرافی را گذرانده‌اند می‌توانند از این وسیله به عنوان ابزار تشخیصی استفاده کنند و حق دادن گزارش و گرفتن وجه را در قبال آن ندارند چرا که در صلاحیت حرفه‌ای آنها نیست. 

محمدحسین میردهقان در گفت‌وگو با فارس، در واکنش به اظهارات برخی رادیولوژیست‌ها درباره تخلف ارائه گزارش سونوگرافی از سوی متخصصان زنان، اظهار داشت: نظر من نیز دقیقاً همین است متخصصان زنان که دوره سونوگرافی را گذرانده‌اند می‌توانند از این وسیله در مطب‌ها به عنوان ابزار تشخیصی استفاده کنند و حق دادن گزارش و گرفتن وجه را در قبال آن ندارند چرا که در صلاحیت حرفه‌ای آنها نیست.

وی با تاکید دوباره نسبت به این موضوع که دریافت وجه از سوی متخصصان زنان برای انجام سونوگرافی تخلف محسوب می‌شود، ادامه داد: معاون آموزشی وزرات بهداشت نیز همین نظر را دارد و متخصصان زنان که در مطب خود از سونوگرافی استفاده می‌کنند حق گرفتن وجه را از مراجع ندارند.

مدیر کل نظارت بر درمان وزارت بهداشت درباره نظارت بر این مسئله گفت: نظارت درباره این تخلفات بر عهده ما و نظام پزشکی است. انجام سونوگرافی توسط متخصصان زنان در صورتی که با ارائه گزارش همراه باشد خلاف قانون است و ما بحث‌های نظارتی را در این رابطه اعمال می‌کنیم.

وی با انتقاد نسبت به دریافت هزینه‌های گزاف از سوی برخی متخصصان زنان در ازای انجام سونوگرافی، اظهار داشت: بحث هزینه‌ها نیز غیرمعقول است چرا که تعرفه‌های سونوگرافی مشخص بوده و متخصصان باید از این روش به عنوان ابزاری تشخیصی استفاده کنند. سونوگرافی برای متخصصان زنان مانند دستگاه فشار خون برای پزشکان است که در قبال استفاده از آن موقع ویزیت نباید وجهی از مراجع دریافت شود، ضمن اینکه این رفتار می‌تواند موجب القاء خدمات از سوی متخصصان زنان شود.

میردهقان در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود نظارت این تخلفات صورت می‌گیرد، گفت: این سؤال مانند این است که بپرسیم چرا برخی از چراغ قرمز رد می‌شوند، ممکن است فردی متخلف پیدا شود اما چیزی که اهمیت دارد این است که روند دریافت وجه از سوی متخصصان زنان در قبال انجام سونوگرافی غیرقانونی است و اقدامات انضباطی نظارتی هم پیگیر این تخلف خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: از دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و معاونان درمان آنها درخواست‌ می‌کنیم نسبت به این موضوع حساس باشند، ما نیز در بحث نظارتی همکاری نزدیکی با نظام پزشکی داریم و با آنها هماهنگ هستیم و در صورتی که تخلفی مشاهده شود با آن برخورد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha