یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۵

بی‌بی‌سی هم پربیننده‌ترین برنامه‌ی جهان را به دلیل درگیری فیزیکی مجری آن تعطیل کرد اما برنامه‌های فرزاد حسنی و آزاده نامداری همچنان ادامه دارد.

چرا صدا و سیما این دو مجری را اخراج نمی کند؟

سلامت نیوز: بی‌بی‌سی هم پربیننده‌ترین برنامه‌ی جهان را به دلیل درگیری فیزیکی مجری آن تعطیل کرد اما برنامه‌های فرزاد حسنی و آزاده نامداری همچنان ادامه دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از رجانیوز، یک بار دیگر واکنش مدیر یکی از موفق‌ترین رسانه‌های دنیا را در مورد «جرمی کلارکسون» که هر هفته درآمد فراوانی را نصیب مدیران بی‌بی‌سی می‌کرد و مخاطبینی از ۱۷۰ کشور دنیا را پای این شبکه‌ی انگلیسی می‌نشاند، مرور کنیم: « اتخاذ این تصمیم کار آسانی نبوده، اما جرمی کلارکسون از خط قرمزی عبور کرده است که قابل گذشت نیست.» آیا عبور از خط قرمزهای اخلاقی جامعه‌ی ایرانی قابل گذشت است؟

در حالی که این روزها شبکه‌ی بی‌بی‌سی تصمیم گرفته است تا علی‌رغم تمام فشارها و اعتراضات از جانب هواداران ۳۵۰ میلیون نفری برنامه‌ی «تخت گاز»، همکاری خود را با «جرمی کلارکسون» -مجری این شبکه- قطع کند، رسانه‌ی ملی نسبت به قبح‌شکنی بی‌سابقه‌ی دو مجری مشهور تلویزیونی همچنان بی‌تفاوت مانده است.
در شرایطی که معمولاً پیش‌خوان رسانه‌ها در ایام نوروز از اخبار جذاب خالی است، انتشار یک عکس خصوصی در اینستاگرام «آزاده نامداری» پیرامون زندگی مشترک و ناکامش با «فرزاد حسنی»، در نخستین روزهای نوروز امسال به مهم‌ترین خبر شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌های خبری تبدیل شد و انتقادات بسیاری را برانگیخت. چه آنکه پیش از این سابقه نداشت که یک چهره‌ی مشهور رسانه‌ای، خود به انتشار مواردی ناخوشایند در حیطه‌ی حریم خصوصی زندگی‌اش مبادرت کند و آن را با دیگران به انتشار بگذارد. 


بدتر اینکه با انتشار این عکس که البته ساعتی بعد، از اینستاگرام «نامداری» حذف شد، موجی از جدل‌های زن و شوهری میان «فرزاد حسنی» و «آزاده نامداری» در فضای مجازی آغاز گردید و به همین واسطه، هر بار بخش تازه و البته ناخوشایند‌ و تأثربرانگیزی از زندگی خصوصی این دو چهره‌ی مشهور افشا شد. چنانکه کم کم درگیری مجازی این دو نفر به وکلای آنها نیز سرایت کرد و با ورود آنها به ماجرا، بیش از پیش امنیت اخلاقی جامعه با افشای وقایع عجیب و غریب زندگی این دو مجری زیر سوال رفت.


موازی با این ماجرا، در رسانه‌های بین‌المللی و بعضا داخلی، پیگیری سرنوشت «جرمی کلارکسون» -مجری محبوب برنامه‌ی «تخت گاز» شبکه‌ی بی‌بی‌سی- که چندی قبل با تهیه‌کننده‌‌اش درگیر شده و مشت محکمی هم نثار او کرده و تا اطلاع ثانوی از کار تعلیق شده بود، ادامه داشت و حامیان پرشمار پرمخاطب‌ترین برنامه‌ی سال ۲۰۱۳ و پردرآمدترین برنامه‌ی سازمان رسانه‌ای بی‌بی‌سی، نگران عدم تداوم حضور او بودند.


ماجرا از مشاجره‌ی منجر به حمله‌ی فیزیکی«جرمی کلارکسون» به «اوشن تایمون» -تهیه‌کننده‌ی تخت‌گاز- روز چهارم مارس در هتلی در یورکشایر در شمال انگلستان و ظاهرا بر سر این مسئله آغاز شد که غذای گرم برای گروه تهیه نشده بود و طی آن، گفته شده که «جرمی کلارکسون» حملات لفظی مفصل و طولانی به آقای تایمون داشته و به مدت سی ثانیه او را مورد ضرب و جرح قرار داده است تا حاضران جلوی او را گرفته‌اند. بر اساس گزارش‌ها، «تایمون» پس از این حمله «بهت زده» و «پریشان» بوده و خونریزی داشته و برای معاینه به بخش اورژانس بیمارستان منتقل شده است.


به هر حال، با اینکه «جرمی کلارکسون» در روزهای پس از این واقعه در چند مورد از طریق ایمیل، پیامک تلفنی و همچنین به شکل حضوری از «تایمون» عذرخواهی کرد، در اواسط تعطیلات نوروز، تونی هال مدیر کل بی‌بی‌سی اعلام کرد که قرارداد آقای «کلارکسون» تمدید نخواهد شد. او تصریح کرد که اتخاذ این تصمیم کار آسانی نبوده، اما جرمی کلارکسون از خط قرمزی عبور کرده است که قابل گذشت نیست. جالب آنکه «تایمون» پس از حمله‌ی روز چهارم مارس، شکایت رسمی علیه «جرمی کلارکسون» مطرح نکرده و خود «کلارکسون» چند روز بعد موضوع را رسما به مدیران بی‌بی‌سی گزارش داده است.


به هر حال، انتشار خبر اخراج «کلارکسون» از بی‌بی‌سی، موجی از اعتراضات را برانگیخت و مشتریان ۳۵۰ میلیون نفره‌ی برنامه‌ی هفتگی «تخت‌گاز» در ۱۷۰ کشور دنیا را ناراحت کرد. تا جایی که هواداران «کلارکسون» در یک اقدام اعتراضی نمادین، یک میلیون امضای جمع آوری شده‌ی خود را با تانکی بدون گلوله به جلوی ساختمان بی‌بی‌سی آوردند و دوآتشه‌ترها از طریق ایمیل، مدیرکل بی‌بی‌سی را تهدید به مرگ کردند. علاوه بر این‌ها، تخمین زده شد که بی‌بی‌سی در قبال این تصمیم درآمد مالی بسیار زیادی را از دست خواهد داد. اما با همه‌ی این‌ها، تصمیم مدیران این شبکه‌ تغییر پیدا نکرد.


اما فرسنگ‌ها دورتر از انگلیس، در داخل کشور، دو مجری مشهور رسانه‌ی ملی سرنوشت کاملا متفاوتی با «جرمی کلارکسون» پیدا کردند. چنانکه پس از مجادله‌ی خاله زنکی و پرسر و صدای «آزاده نامداری» و «فرزاد حسنی» و افشای شخصی‌ترین اطلاعات زندگی زناشویی که با ارزش‌های اخلاقی جامعه‌ی ایرانی مغایرت فراوانی داشت، نه تنها اقدام بازدارنده‌ای از سوی رسانه‌ی ملی صورت نگرفت که مجموعه مستندهای «خانومی که شما باشی» به تهیه‌کنندگی «آزاده نامداری» که به دلایل نامعلومی از کنداکتور نوروزی خارج شده بود، بلافاصله بعد از انتشار عکس خصوصی‌ در اینستاگرام «آزاده نامداری»، به صورت کاملاً ناگهانی روی آنتن رفت! برنامه‌های رادیویی «فرزاد حسنی» هم بدون هر گونه تغییری، در حال پخش است و خللی در کار هیچ یک از این دو مجری، پیش نیامده است.


جالب اینجاست که جرم «کلارکسون» صرفاً یک درگیری فیزیکی بوده که شخص مجروح با عذرخواهی این مجری جنجالی، حتی اقدام به شکایت هم نکرده است. اما در این سوی مرزها، دو مجری مشهور تلویزیون وطنی هیچ حریمی را برای هم باقی نگذاشته‌اند و با افشای خصوصی‌ترین وجوه زندگی زناشویی خویش در افواه، افکار عمومی را متأثر نموده‌اند. تا آنجا که برخی از مجریان رسانه‌ی ملی نیز با انتشار متن‌هایی، خواستار برخورد نهادهای نظارتی جهت اعاده‌ی حیثیت از آبروی صنف خود در افکار عمومی شده‌اند.


البته شاید مدیران رسانه‌ی ملی با سکوت در برابر این اتفاقات، قصد بایکوت کردن آن را داشته‌اند تا این رسوایی کمتر دیده شود، اما حقیقت آن است که با وجود تعطیلات نوروزی، شبکه‌های اجتماعی اینترنتی کاملاً در مخابره‌ی این اتفاقاتا موفق بوده‌اند و این جدال تاسف‌برانگیز، بر کمتر کسی پوشیده مانده است. بالتبع، سوال اینجاست که آیا مدیران رسانه‌ی ملی که در همین مدت اخیر، تغییرات امیدوارکننده‌ای را در صداوسیما رقم زده‌اند، در ادامه هم منفعلانه برخورد خواهند کرد تا چنین اتفاقاتی تبدیل به یک رویه شود؟


یک بار دیگر واکنش مدیر یکی از موفق‌ترین رسانه‌های دنیا را در مورد «جرمی کلارکسون» که هر هفته درآمد فراوانی را نصیب مدیران بی‌بی‌سی می‌کرد و مخاطبینی از ۱۷۰ کشور دنیا را پای این شبکه‌ی انگلیسی می‌نشاند، مرور کنیم: « اتخاذ این تصمیم کار آسانی نبوده، اما جرمی کلارکسون از خط قرمزی عبور کرده است که قابل گذشت نیست.»


آیا عبور از خط قرمزهای اخلاقی جامعه‌ی ایرانی قابل گذشت است؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha