یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲
کد خبر: 143299

یک فوق تخصص سوختگی با اشاره به سوختگی شدید ناشی از تماس مواد شیمیایی با پوست گفت: تماس قلیاها با پوست عوارضی عمیق‌تر از اسیدها ایجاد می‌کند.

سلامت نیوز: یک فوق تخصص سوختگی با اشاره به سوختگی شدید ناشی از تماس مواد شیمیایی با پوست گفت: تماس قلیاها با پوست عوارضی عمیق‌تر از اسیدها ایجاد می‌کند.

سیامک فرخ فرقانی در گفت‌وگو با فارس، تصریح کرد: قلیاها با چربی پوست دچار فعل و انفعال شده و شکل صابونی به خود می‌گیرند و در عمق پوست نفوذ می‌کنند بنابراین حد پایانی و بازها با ترکیب مجدد با چربی پوست عمق بیشتری را می‌سوزانند.

وی افزود: در حالی که اسید در جایی متوقف می‌شود چرا که در پوست نکروز ایجاد می‌شود و عمق سوختگی از حدی معین بیشتر نمی‌شود بنابراین زود متوقف می‌شود.
فرخ فرقانی افزود: از آنجا که پس از تماس ماده شیمیایی با پوست فرد نمی‌داند که این ماده اسید یا قلیا بوده است بهتر است تا زمان رسیدن به مرکز درمانی محل تماس را با آب شست‌وشو داد.
این فوق تخصص سوختگی خاطرنشان کرد: زمانی که ماده شیمیایی بر روی پوست ریخته می‌شود و پوست را می‌سوزانند تنها سوختگی حس می‌شود و امکان تفکیک قلیا از اسید توسط فرد وجود ندارد.
وی تأکید کرد: معمولاً برای شست‌وشو از قلیاها استفاده می‌شود هر چند در میان این مواد اسید کلریدریک نیز وجود دارد بنابراین قطعاً نمی‌توان گفت کدام مواد باز و کدام مواد اسید هستند.
فرخ فرقانی تصریح کرد: متأسفانه آمار سوختگی با مواد شیمیایی در ایران دقیق نیست ولی می‌توان گفت که در حوزه سوختگی از بسیاری از کشورهای جهان سوم عقب‌تر هستیم و در کشور به این موضوع توجهی نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha