رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران گفت: خدا نکند کسی در تعطیلات نوروز احتیاج به عمل‌های جراحی پیدا کند، متأسفانه بیشترین شکایات نیز از جراحی‌ها در ایام نوروز است. ولی جراحی‌های اورژانسی و با حضور متخصص مقیم در تمام رشته‌ها صورت می‌پذیرد.

سلامت نیوز: رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران گفت: خدا نکند کسی در تعطیلات نوروز احتیاج به عمل‌های جراحی پیدا کند، متأسفانه بیشترین شکایات نیز از جراحی‌ها در ایام نوروز است. ولی جراحی‌های اورژانسی و با حضور متخصص مقیم در تمام رشته‌ها صورت می‌پذیرد.

ایرج خسرونیا در گفت‌وگو با تسنیم، درباره برخی انتقادات از روند خدمات درمانی در ایام نوروز با وجود تمام تمهیداتی که در این زمینه برقرار شده بود، اظهار داشت: اول اینکه خدا نکند کسی در ایامی مانند تعطیلات نوروز احتیاج به عمل‌های جراحی پیچیده و سنگین پیدا کند، البته در مراکز درمانی در چنین ایامی از هر رشته پزشکی یک نفر متخصص مربوطه حضور پیدا خواهد کرد و حتی جراحی‌های اورژانسی نیز انجام می‌شود ولی متعاقباً جراحی‌های سنگین و پیچیده احتیاج به حضور یک تیم گسترده دارد که مسلماً در ایام نوروز امکان‌پذیر نیست، زیرا ایام نوروز برای بیماران همچون ایامی مانند وقوع رخداد‌های بحرانی است.


خسرونیا در توضیح این مسئله که در کشورهای دیگر و تعطیلاتی مانند کریسمس آن کشورها چگونه این مسئله را برطرف کردند‌، عنوان کرد: تعطیلات کریسمس به‌مانند ایام نوروز ما نیست و آنها حداکثر 3 تا 4 روز تعطیل هستند، این در شرایطی است که کسی در تعطیلات نوروز احتیاج به جراحی پیچیده داشته باشد پزشک و متخصص مربوطه سعی می‌کند این‌گونه جراحی‌ها را به بعد از تعطیلات نوروز موکول کند و با دارودرمانی درد و مشکل بیمار را تا پایان تعطیلات کنترل کند.


رئیس دادگاه بدوی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: متأسفانه بیشترین شکایات از مداخلات درمانی به پزشکی قانونی نیز مربوط به جراحی‌ها و درمان‌های پیچیده در ایام نوروز است، حتی در یکی از کشورها در زمانی که پزشکان آن کشور اعتصاب کرده بودند تعداد مرگ و میرها کاهش یافته بود زیرا بسیاری از عمل‌های جراحی تعطیل شده بود، و این در شرایطی است که برخی مرگ‌ها در زمان عمل‌های جراحی رخ می‌دهد.


خسرونیا در توضیح نمونه‌ای از این مشکلات که مربوط به یکی از بیماران بود که نتوانست در ایام نوروز سنگ‌شکن کلیه‌اش را انجام دهد زیرا بسیاری از بیمارستان‌ها از ارائه این خدمت سر باز زدند، خاطرنشان کرد: با تمهیدات وزارت بهداشت و استقرار متخصص مقیم در تهران 4 مرکز درمانی کار سنگ‌شکن را انجام می‌دادند، ولی بهتر است که کار سنگ‌شکن بعد از ایام نوروز صورت پذیرد زیرا سنگ‌شکن عوارض و مشکلات خاص خود مانند خونریزی و عفونت را به‌همراه دارد و باید با حضور تیمی کامل انجام شود ولی بیمار می‌تواند با دارودرمانی و توصیه‌های پزشک؛ سنگ‌شکن خود را بعد از نوروز انجام دهد البته اگر مشکل چنین بیمارانی اورژانسی باشد حتماً به مشکل وی رسیدگی اورژانسی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha