یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴
کد خبر: 143302

سال گذشته، اتفاق بسیار مثبتی در نظام سلامت به وقوع پیوست و در این سال شاهد بودیم که بیش از هشت میلیون از شهروندان ایرانی که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نبودند، صاحب دفترچه بیمه پایه شدند.

سلامت نیوز: دکتر عبدالرحمان رستمیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در روزنامه جام جم نوشت :  سال گذشته، اتفاق بسیار مثبتی در نظام سلامت به وقوع پیوست و در این سال شاهد بودیم که بیش از هشت میلیون از شهروندان ایرانی که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نبودند، صاحب دفترچه بیمه پایه شدند.

بیمه سلامت همگانی را می توان رخدادی بزرگ در سال گذشته به حساب آورد که دسترسی بسیاری از شهروندان را به خدمات پایه درمانی هموار کرد.

اما انتظاری که از مسئولان نظام سلامت می رود این است که در سال پیش رو، پایداری بیمه سلامت را تثبیت کنند و این بیمه پایه در سال 94 هم مشابه سال قبل به کار خود ادامه دهد.

اگرچه هم اکنون بسیاری از شهروندان ایرانی، صاحب دفترچه بیمه پایه شده اند، ولی هنوز هم تعداد محدودی از مردم به خدمات پایه بیمه های همگانی دسترسی ندارند و به همین دلیل امیدواریم که در سال پیش رو، بیمه های پایه بتوانند این گروه از شهروندان را هم تحت پوشش خدمات خود قرار دهند.

تدوام این اتفاق مثبت، می تواند بخش زیادی از هزینه های درمانی را از روی دوش مردم بردارد و حداقل باعث شود که همه مردم به خدمات پایه و ضروری دسترسی داشته باشند.

اگر چنین اتفاقی محقق شود، یعنی شرایط به گونه ای پیش برود که همه مردم از خدمات بیمه های پایه درمان استفاده کنند و این کار در زمره اولویت های اصلی وزارت بهداشت در سال 94 قرار بگیرد، در آن صورت هم پرداختی از جیب مردم برای صرف هزینه های درمانی کاهش پیدا خواهد کرد و هم رضایت عمومی از نظام سلامت بالاتر می رود.

جدای از این ضرورت مهم، باید بحث نظارت بیشتر بر فعالیت های پزشکی بر اساس راهنماهای بالینی هم در سال 94 جدی گرفته شود تا بتوانیم در خصوص بودجه های اختصاص یافته به نظام درمان، صرفه جویی کنیم.

همچنین اگر وزارت بهداشت می خواهد نظام سلامت را در سال 94 به ساحل مطلوب برساند، باید به گونه ای اقدام کند که از پیشروی بیماری های مزمن در جامعه جلوگیری شود و پیشگیری از بیماری ها ـ هم برای کودکان و هم بزرگسالان ـ در زمره ماموریت های حیاتی قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha