یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۴
کد خبر: 143315

به سادگی می‌توان دریافت که دلیل از بین رفتن بسیاری از رابطه ها، از دست دادن شغل، ابتلا به بیماری، روابط زناشویی پر تنش، مشکلات ارتباطی با فرزندان، والدین و یا با همکاران، وجود مشکل در دیگری یا دیگران نیست بلکه این ما هستیم که به مغز خود اجازه ریسک و خلق احساسات، تفکرات و رفتارهای جدید با قدرت اثرگذاری بالا را نمی‌دهیم.

سلامت نیوز: به سادگی می‌توان دریافت که دلیل از بین رفتن بسیاری از رابطه ها، از دست دادن شغل، ابتلا به بیماری، روابط زناشویی پر تنش، مشکلات ارتباطی با فرزندان، والدین و یا با همکاران، وجود مشکل در دیگری یا دیگران نیست بلکه این ما هستیم که به مغز خود اجازه ریسک و خلق احساسات، تفکرات و رفتارهای جدید با قدرت اثرگذاری بالا را نمی‌دهیم.

به گزارش سلامت نیوز،ملیحه شهرستانی،کارشناس ارشد مشاوره خانواده در روزنامه خراسان نوشت: «از شنبه آینده شروع می‌کنم...»،این جمله‌ای‌ است که بسیاری از ما بارها هنگام گرفتن یک تصمیم جدید آن را در طول زندگی خود تکرار کرده ایم ولی وقتی شنبه می‌آید با همان مقاومت‌های‌ قبلی در برابر تغییر می‌ایستیم! یک زیربنای مهم برای پدیده ناشناخته «از شنبه شروع می‌کنم» وجود دارد و آن مقاومت مغز ما در برابر تغییر است.

تحقیقات نشان می‌دهد که مغز انسان به طور طبیعی علاقه زیادی به «حفظ وضعیت موجود» یا به عبارت دیگر رفتار کردن بر طبق «عادات امن و محدود» همیشگی دارد؛ به طور مثال بسیاری از بیمارانی که تحت عمل جراحی قلب قرار می‌گیرند، با آنکه از خطرات اضافه وزن، عادات نادرست غذایی و بی تحرکی آگاهی دارند و ارزش تغییر رفتار خود را می‌دانند، اما پذیرای عادات روزمره سالم تر نیستند! در واقع بسیاری از ما به خوبی می‌دانیم که «ماندن در وضعیت موجود» و حرکت در چارچوب «عادت»‌های‌ گذشته، جز رکود و یکنواختی ثمری ندارد و مانع حرکت مان به سمت سلامتی، پیشرفت و شکوفایی است اما از آن جا که یادگیری و تمرین رفتار جدید به صرف انرژی برای از بین بردن عادت قبلی از طرف مغز نیاز دارد مغز انسان ترجیح می‌دهد همان عادات و رفتارهای قدیمی را تکرار کند و ریسک ایجاد رفتارهای جدید را نپذیرد!

با توجه به آنچه مطرح شد به سادگی می‌توان دریافت که دلیل از بین رفتن بسیاری از رابطه ها، از دست دادن شغل، ابتلا به بیماری، روابط زناشویی پر تنش، مشکلات ارتباطی با فرزندان، والدین و یا با همکاران، وجود مشکل در دیگری یا دیگران نیست بلکه این ما هستیم که به مغز خود اجازه ریسک و خلق احساسات، تفکرات و رفتارهای جدید با قدرت اثرگذاری بالا را نمی‌دهیم. آنچه در این شماره به آن خواهیم پرداخت، موضوع سرنوشت ساز «تغییر کردن» در سال جدید، حذف عادت و رفتارهای ناکارآمد قبلی و ایجاد رفتارهای سازنده و اثرگذار است.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha