سازمان نظام‌پزشکی کشور برای چندمین‌بار در چند ماه اخیر، نسبت به برنامه‌های طنز با کاراکتر پزشکان انتقاد کرد. این‌بار هم علیرضا زالی رییس سازمان نظام‌پزشکی کشور به نمایندگی از پزشکان کشور لب به انتقاد گشود و صریح‌تر از دفعات قبل اعلام کرد: «برنامه‌های صداوسیما متاسفانه‌ نمایی غیرقابل اعتماد، ناامیدکننده و آکنده با انواع ناهنجاری‌ها و فسادها را در ذهن مخاطب از نظام سلامت به یادگار می‌گذارد.»

سلامت نیوز: سازمان نظام‌پزشکی کشور برای چندمین‌بار در چند ماه اخیر، نسبت به برنامه‌های طنز با کاراکتر پزشکان انتقاد کرد. این‌بار هم علیرضا زالی رییس سازمان نظام‌پزشکی کشور به نمایندگی از پزشکان کشور لب به انتقاد گشود و صریح‌تر از دفعات قبل اعلام کرد: «برنامه‌های صداوسیما متاسفانه‌ نمایی غیرقابل اعتماد، ناامیدکننده و آکنده با انواع ناهنجاری‌ها و فسادها را در ذهن مخاطب از نظام سلامت به یادگار می‌گذارد.»

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شرق در ادامه نوشت: این واکنش تند اما به همین‌‌جا ختم نشده. چراکه در ١١فروردین‌ماه امسال نیز سایت سازمان نظام‌پزشکی اقدام به درج نظرسنجی‌ای کرده است و در آن از پزشکان پرسیده شده «آیا در اعتراض حضوری (با کسب مجوزهای لازم) به پخش برنامه هتاکانه «در حاشیه» و رویه صداوسیما به صورت قطعی حضور می‌یابید؟»


پیش از تعطیلات نوروز نیز سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی طی نامه به رییس سازمان صداوسیما خواستار جلوگیری از پخش سریال طنز در حاشیه ساخته مهران مدیری شده بود. نامه‌ای که در ساعات ابتدایی رسانه‌ای‌شدن آن با واکنش‌های منفی از سوی سایت‌ها و خبرگزاری‌ها مواجه شد و رسانه‌ها از «گاف آقای وزیر» در این نامه خبر می‌دادند. نامه‌ای که بخش زیادی از آن بدون هیچ تغییری، کپی نامه رییس سازمان نظام‌پزشکی کشور در دی‌ماه ١٣٩٣ بود.
بااین‌حال، این واکنش‌ها تاکنون از سوی سازمان نظام‌پزشکی بارها رخ داده است و این شائبه را برای اذهان ‌عمومی ایجاد کرده که این سازمان در رویکردی جدید سعی در مقابله جدی با منتقدان دارد و هیچ‌گونه نقدی در مورد عملکرد پزشکان را نمی‌پذیرد.


نمونه‌هایی که می‌تواند این مساله را تایید کند، رفتار‌شناسی این سازمان در مواجهه با منتقدان از خردادماه ١٣٩٣ تا فروردین ١٣٩٤ است. (شرح کامل در جدول) در اولین نمونه سازمان نظام‌پزشکی کشور در خردادماه ١٣٩٣ در نامه‌ای به رییس سازمان صداوسیما خواستار برخورد با برنامه تلویزیونی «شوق زندگی» شد. در این برنامه، بخشی از تخلفات پزشکان در حوزه‌های مختلف مورد بحث و نقادی قرار گرفته بود و پس از آن طی نامه‌ای به عزت‌الله ضرغامی رییس سازمان صداوسیما اعتراض خود را اعلام کرد. پس از آن پخش برنامه ثریا در شبکه یک ‌سیما و انتقاد از اختلاف درآمدی بالا میان پزشکان و پرستاران و همچنین درآمدهای نجومی برخی پزشکان صدای این سازمان را درآورد. به طوری‌که سازمان نظام‌پزشکی کشور طی نامه‌ای با عنوان اعتراض جمعی از پزشکان، اعلام کرد: «در این برنامه (ثریا) با ارایه آمار و ارقام غیرواقعی از درآمدهای نجومی پزشکان سعی در معرفی آنان به عنوان مرفهینی بی‌درد شد که به تحصیل درآمد نامشروع مشغول‌اند و از سوی دیگر با مقایسه درآمد آنان با جامعه پرستاری سعی شد به‌نحوی پزشکان را عامل تضییع حق آنان معرفی کند.»


از مردم هم شکایت می‌کنیم!
رویکرد تعجب‌برانگیز سازمان نظام‌پزشکی در مواجهه با منتقدان اما به اینجا و برنامه‌های صداوسیما ختم نمی‌شود. چراکه این سازمان در دی‌ماه سال ١٣٩٣ همزمان با فعالیت سامانه ثبت شکایات تعرفه‌ای اعلام کرد: «اگر کسی به‌ناحق از پزشکان شکایت کند، نظام‌پزشکی از او شکایت می‌کند.» علاوه بر این، در اسفندماه سال ١٣٩٣، سازمان نظام‌پزشکی خبر از شکایت از پزشک ایرانی دانشگاه مونستر آلمان داد. دکتر علی گرجی پزشک ایرانی دانشگاه مونستر آلمان در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها عنوان کرده بود: «برخی پزشکان ایرانی درآمدی پنج‌برابر پزشکان آلمانی دارند.» انتقادی که بازهم به مذاق این سازمان خوش نیامد و رییس سازمان نظام‌پزشکی کشور با ارسال نامه‌ای به معاونت انتظامی این سازمان از وی شکایت و خواستار بررسی دقیق موضوع شد.»


واکنش‌های متفاوت از سوی پزشکان
با این حال، رویکرد سازمان نظام‌پزشکی کشور، واکنش‌های متفاوتی را در میان پزشکان ایجاد کرده است. به طوری‌که دکتر کیانوش جهانپور در واکنش به نامه دکتر زالی رییس کل سازمان نظام‌پزشکی با بیان اینکه: «اگر قرار باشد هر صنفی به محض پخش سریال یا فیلمی طنزآمیز لب به تهدید و... بگشاید، در خوشبینانه‌ترین حالت به‌مثابه دورشدن از فضای نقادی است.» تاکید کرد: «طنزپرداز می‌تواند با رعایت اصول و اخلاق حرفه‌ای و رسانه‌ای حوزه‌های مختلف اجتماعی را به نقد بکشد.»


از سوی دیگر، دکتر مجید پویا در نوشتاری کوتاه که در سایت سازمان نظام‌پزشکی کشور درج شده، به گوشزدکردن بخش‌هایی از زندگی جامعه پزشکی پرداخته و عنوان کرده: «مهران مدیرى عزیز، اگرچه سوژه‌ها زیاد است ولى ما همچنان هوادار هنرمندان زیرک و باهوشى هستیم که با مطالعه عمیق و مشورت کارآمد مشکلات جامعه را در معرض دید و قضاوت و البته چاره‌اندیشى بگذارند و امیدواریم شما نیز بر این صراط بمانى.»


واکنش برخی کاربران فضای مجازی به خبر اعتراض سازمان نظام‌پزشکی
بخش دیگری از واکنش‌ها، نسبت به رویکرد سازمان نظام‌پزشکی، مربوط به کاربران فضای مجازی در کشور می‌شود. خبر واکنش سازمان نظام‌پزشکی، بازتاب زیادی در فضای مجازی داشته و برای نمونه یکی از کاربران توییتر، ذیل خبر مندرج شده این اتفاق در توییتر رسمی روزنامه «شرق»، نوشته: «چطور وقتی با بقیه صنوف شوخی میشه کسی حق اعتراض نداره؟ چرا عزیزان صنف پزشکی فکر می‌کنند تافته‌ای جدا بافته‌اند؟»همچنین، فرشید یکی دیگر از کاربران توییتر، عنوان کرده: «بهتره الان که خیلی ناراحت‌شدن بیان ضعف‌ها رو برطرف کنن که مدیری هم برجسته‌شون نکنه!» از سوی دیگر، محمدرضا نظر خود را این‌گونه درج کرده است: «متاسفانه وقتی قشر فرهیخته و باسواد جامعمون ظرفیت نقدپذیری ندارن چه انتظار از سایر اقشار!»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پرستار ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    1 0
    تعجبي ندارد كه ازمردم شكايت كنيد چون ازلحاظ مادي توانمند هستيد وماكادر پيراپزشكي توقعي جزاين نداريم
  • نسرین ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
    1 1
    این پزشکان با این کاراشون هر روز وجهه خودشونو پایینتر میارن