یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۳
کد خبر: 143334

روزی نیست که جامعه پزشکی بر رخداد یا پدیده ای معترض نشود، از اعتراض نسبت به پخش فلان فیلم در سالن‌های سینما گرفته تا اعتراض به بیان انتشار حقوق دریافتی برخی پزشکان متخصص از سوی دانشجویان در برنامه‌ای تلوزیونی. اعتراض و تجمع خیابانی پزشکان به آنچه دریافت ناکافی مجوز ورود به طرح ترافیک می‌خوانند نیز چند سالی است به اهرم فشار این "بخش اندک" پزشکان بر جامعه تبدیل شده است.

سلامت نیوز:روزی نیست که جامعه پزشکی بر رخداد یا پدیده ای معترض نشود، از اعتراض نسبت به پخش فلان فیلم در سالن‌های سینما گرفته تا اعتراض به بیان انتشار حقوق دریافتی برخی پزشکان متخصص از سوی دانشجویان در برنامه‌ای تلوزیونی. اعتراض  و تجمع خیابانی پزشکان به آنچه دریافت ناکافی مجوز ورود به طرح ترافیک می‌خوانند نیز چند سالی است به اهرم فشار این "بخش اندک" پزشکان بر جامعه تبدیل شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از نسیم، در اینکه کادر درمان و در راس آن پزشکان از نخبه‌ترین افراد جامعه هستند شکی نیست. خدمات پزشکان به ویژه در چند دهه اخیر همراه با رشد و توسعه علم و آموزش پزشکی در کشور بر هیچ قاضی منصفی پوشیده نیست. هنوز هم با وجود حاشیه‌های فراوان پیش آمده در چند سال اخیر، پزشکان جزو اقشاری هستند که بیشترین سطح اعتماد را در جامعه دارند. نظرسنجی‌هایی که توسط نهادهای مختلف انجام شده است گویای همین واقعیت است. اعتمادی که نه یک شبه، که نتیجه زحمات تاریخی طبیبانی چون ابن سینا گرفته تا پایه گذاران علم نوین پزشکی همچون دکتر غریب و ... است.

این سرمایه اجتماعی ارزشمند امروز در دستان افرادی قرار گرفته که شاید قدر آن را به درستی نمی‌دانند و با برخی رفتارها و موضع‌گیری‌ها روز به روز از میزان آن می‌کاهند.

از رفتار "اقلیتی" از پزشکان که با فراموش کردن قسم پزشکی که به آنان گوشزد می‌کند: "هنگام درمان بیماران به درآمد جیب او توجه نکنند و در صورت مواجه شدن با بیمار نیازمند، بدون در نظر گرفتن منافع مادی خود، او را درمان کنند" و با راه انداختن بازار سیاه "زیرمیزی" چهره زشتی از پزشکان را در حافظه تاریخی ملت ثبت کردند تا ورود این قشر به بازار بساز و بفروشی و غیره که بگذریم، رها کردن بیماران بی پول در خیابان را کسی فراموش نمی‌کند.

تحمیل سخت ترین فشارها بر بدنه مدیریت بهداشت و درمان کشور برای اجرای طرحی که خلاصه آن واریز پول بیت المال به جیب پزشکان متخصص و فوق تخصص است از شاهکارهای "بخش کوچکی" از این قشر زحمتکش است. با این توجیه که اگر ندهید به صورت زیرمیزی از مردم می‌گیریم. در حالی که از لحاظ علمی هیچ ارتباط منطقی بین میزان تعرفه و دریافت زیرمیزی وجود ندارد و دریافت زیرمیزی تنها و تنها به فضای بی اخلاقی در "بخش کوچکی" از جامعه پزشکی بر‌می‌گردد و بس. که اگر دریافت زیرمیزی ارتباطی با کم بودن دستمزدها داشت در درجه اول باید پزشکان عمومی که در شرایط تبعیض آمیزی قرار دارند به این ورطه ناپسند وارد می‌شدند در صورتی که زیرمیزی در غریب به اتفاق موارد از سوی متخصصان و پزشکان فوق تخصص که علم خود را انحصاری می‌دانند، دریافت می شود.

روزی نیست که جامعه پزشکی بر رخداد یا پدیده ای معترض نشود، از اعتراض نسبت به پخش فلان فیلم در سالن‌های سینما گرفته تا اعتراض به بیان انتشار حقوق دریافتی برخی پزشکان متخصص از سوی دانشجویان در برنامه‌ای تلوزیونی. اعتراض  و تجمع خیابانی پزشکان به آنچه دریافت ناکافی مجوز ورود به طرح ترافیک می‌خوانند نیز چند سالی است به اهرم فشار این "بخش اندک" پزشکان بر جامعه تبدیل شده است.

امروز بخش‌های زیادی از جامعه علی رغم احترام به بخش وسیع پزشکان اصیل که رفتار انسانی و حرفه‌ای را سرلوحه قول و عمل خود می‌دانند، نسبت به "بخش کوچکی" از پزشکان بدبین شده است و اگر تولیدات هنری را بازنمایی وجدان عمومی جامعه بدانیم، سریال تلوزیونی همچون "در حاشیه" شاید بیانگر بخشی از تصورات عمومی نسبت به پزشکان باشد. سریالی که آخرین سیبل هدف پزشکان شده است.

قصد دفاع یا مجیزگویی از "در حاشیه" نیت نوشتن این یادداشت نیست بلکه مقصود نشان دادن رفتار "بخش کوچکی" از جامعه پزشکی است که با گروگان گرفتن بیماران دردمند و استفاده از اهرم فشار تخصص و انحصارگرایی به دنبال نیل به اهداف گاه غیر منطقی و غیر مشروع خود هستند. متاسفانه در پاره‌ای موارد بدنه اجرایی وزارت بهداشت نیز در این راه ناپسند به همراهی این بخش کوچک می‌پردازد و موجب تشویق آنان به پیگیری اهدافشان می‌شود. اهدافی که هرچه بیشتر به آن نزدیک شوند، از چشم اعتماد مردم دورتر می‌شوند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha