معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره راهکارهای اتخاذ شده برای مقابله با عرضه شبه مخدرها در کشور، گفت: راهکاری که در نظر گرفتیم، کنترل دقیق از مبداء تا مقصد است به معنای آن که باید پیش‌سازها هم دارای هولوگرام و برچسب باشند. در این صورت داروهای عرضه شده را براحتی می‌توان رصد کرد.

سلامت نیوز: معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره راهکارهای اتخاذ شده برای مقابله با عرضه شبه مخدرها در کشور، گفت: راهکاری که در نظر گرفتیم، کنترل دقیق از مبداء تا مقصد است به معنای آن که باید پیش‌سازها هم دارای هولوگرام و برچسب باشند. در این صورت داروهای عرضه شده را براحتی می‌توان رصد کرد.

پرویز افشار در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه قاعدتا باید براساس دستورالعمل وزارت بهداشت عرضه داروهای شبه مخدر چون ترامادول‌ در داروخانه‌ها با نسخه پزشک باشد، افزود: متادون یک داروی شبه مخدر دیگر است که برای درمان نگه دارنده یا سم زدایی مورد مصرف قرار می گیرد، اما متاسفانه شواهدی مبنی بر سوء استفاده از متادون وجود دارد.

وی افزود: این افراد گهگاهی متادون داخلی و برخی دیگر متادون خارجی مصرف می‌کنند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره راهکارهای اتخاذ شده برای مقابله با عرضه شبه مخدرها در کشور گفت: راهکاری که در نظر گرفتیم، کنترل دقیق از مبداء تا مقصد است. به معنای آن که باید پیش‌سازها هم دارای هولوگرام و برچسب باشند. در این صورت داروهای عرضه شده را براحتی می‌توان رصد کرد.

افشار ادامه داد: بر این اساس اگر داروی شبه مخدری به صورت غیرمجاز در دست مصرف کننده باشد، ارگان ذیربط می‌تواند با ردیابی دارو دریابد که دارو از کدام مبداء پخش و توزیع شده است.

وی درباره مجازات درنظرگرفته شده برای فروش داروهای مخدر اظهارکرد:‌ مجازات‌ها عمدتا معطوف به قاچاق است، اگر کسی مصرف کننده باشد و هنوز به مرحله تجاهر و مصرف در ملاء عام نرسیده باشد، مکلف است به دنبال درمان برود.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود:‌ اما اگر فرد معتاد تجاهر کند و درمان را نپذیرد به مراکز درمانی اقامتی هدایت می شود. البته برخی، هم مصرف کننده اند و هم قاچاقچی که جرائمی برای آنها اعم از نقدی، حبس و انتقال به اردوگا‌ه‌های بازپروری ماده 42 برای آنها در قانون در نظر گرفته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha