چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۸۷ - ۰۸:۵۱
کد خبر: 14335

پژوهشگران هشدار دادند: خلبانها و خدمه هواپیمایی به دلیل قرار گرفتن در میان تشعشعات كیهانی در معرض خطر هستند.

به گفته پژوهشگران؛ خلبانان و سایر خدمه هواپیماها كه به دلیل اندام شغلی، زمان قابل توجهی از طول عمر خود را در ارتفاعات سپری می‌كنند اغلب به دلیل قرار گرفتن در معرض پرتوهای كیهانی دچار آسیب‌های ژنتیكی می‌شوند.

پژوهشگران در آمریكا در بررسی‌های خود مولكولهای وراثتی دی ان آ را كه از خلبانها بدست آورده بودند مورد آزمایش قرار دادند و دریافتند: آن دسته از خلبانها و خدمه‌ای كه مدت زمان طولانی‌تری را در پرواز سپری كنند، آسیب‌های وارد شده به دی ان آ آنها به مراتب شدیدتر و بیشتر است.

به گفته پژوهشگران؛ در یك سفر هوایی با هواپیمای جت در ارتفاعات زیاد از سطح زمین، مسافران و خدمه هواپیما در معرض تشعشعات بیشتری از فضا قرار می‌گیرند.

اما كارشناسان اعلام كردند: پژوهش فوق كه از سوی مركز طب مشاغل و محیط زیست صورت گرفته ثابت نمی‌كند كه این فاكتور،‌ خطر بروز بیماری خاصی را تشدید می‌كند.

پژوهشگران می‌گویند؛ هرچند یافته‌های اخیر جالب توجه است اما هنوز نمی‌توانیم ثابت كنیم كه این پرتوها می‌توانند مشكلاتی را برای سلامتی این افراد به همراه داشته باشد.

بر اساس این گزارش، تهدید احتمالی از پرتوهای كیهانی، ذرات منتشر شده از خورشید و سایر ستاره‌ها سالهاست كه كارشناسان را نگران كرده است اما با این حال هنوز هیچ مدرك علمی قوی و جود ندارد كه ثابت كند این تشعشعات به سلامت افراد آسیب می‌رساند.

به گزارش ایسنا، در این تحقیق پژوهشگران اوهایو و مری لند روی نمونه‌های خونی حاصل از 83 خلبان هواپیمایی مطالعه كرده و نتایج آزمایشات را با نمونه‌های خونی 50 نفر كه مشاغل دیگری داشتند، مقایسه كردند.

گفتنی است، تحقیقات بیشتر در این زمینه ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha