دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷
کد خبر: 143363

کَل و بزکوهی به‌عنوان یکی از گونه‌های ارزشمند طبیعت زاگرس طی سال‌های اخیر روزگار ناخوشی را در زیستگاه‌های خود تجربه کرده است تا برای استمرار حیات چشم به ارتقای سطح حفاظت داشته باشد. امروز با افزایش روند شکار کل و بزکوهی در کوهستان‌های زاگرس دیگر سفیدکوه و اشترانکوه از «کوه کلا» و «کیالو» گرفته تا «بلومان» و «هرور» خالی از رد سم «اشکار» شده تا اذهان را اینگونه نهیب زند که دیگر سلطان صخره‌های لرستان درحال تبدیل شدن به خاطره‌ای خاک گرفته است.

سلامت نیوز: کَل و بزکوهی به‌عنوان یکی از گونه‌های ارزشمند طبیعت زاگرس طی سال‌های اخیر روزگار ناخوشی را در زیستگاه‌های خود تجربه کرده است تا برای استمرار حیات چشم به ارتقای سطح حفاظت داشته باشد. امروز با افزایش روند شکار کل و بزکوهی در کوهستان‌های زاگرس دیگر سفیدکوه و اشترانکوه از «کوه کلا» و «کیالو» گرفته تا «بلومان» و «هرور» خالی از رد سم «اشکار» شده تا اذهان را اینگونه نهیب زند که دیگر سلطان صخره‌های لرستان درحال تبدیل شدن به خاطره‌ای خاک گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،دست‌کم طی شش ماه اخیر بارها شکارچیانی در صحنه قتل سلطان صخره‌های زاگرس دستگیر شده‌اند که به‌دلیل عدم وجود قوانین بازدارنده همچنان فعالان و علاقه‌مندان به محیط زیست در انتظار برخوردهای قاطع‌تر با این متخلفان هستند. در مهر سال گذشته شهرستان کوهدشت شاهد کشف لاشه یک راس بز کوهی بود تا خبر این موضوع را رئیس اداره محیط زیست کوهدشت اطلاع‌رسانی کند. او درمورد جزئیات این خبر نیز گفته بود که برابر گزارش واصله از سوی پلیس شهرستان مبنی بر کشف یک عدد لاشه کل (بزکوهی) از شخصی با هویت متخلف در زمینه شکار غیرمجاز، یگان اجرایی این اداره به محل مورد نظر اعزام و پس از تکمیل پرونده برابر قوانین و مقررات فرد متخلف به شعبه دوم دادیاری شهرستان برای رسیدگی به پرونده ارجاع داده شد. مطابق بررسی‌های صورت گرفته بزکوهی شکار شده بومی استان بوده که فرد متخلف مطابق مواد ۱۱، ۱۲ و ۱۴ قانون شکار و صید مصوب سال ۷۵ موظف به پرداخت جریمه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی شد.

حادثه دیگری این‌بار در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم‌آباد گزارش شد تا مسئول این منطقه حفاظت شده از شناسایی دو نفر که اقدام به شکار غیرمجاز در ارتفاعات حفاظت شده سفیدکوه خرم‌آباد کرده بودند خبر دهد. در جریان این عملیات نیروهای اجرایی سفیدکوه خرم‌آباد شکارچیان غیرمجاز با توجه به آشنایی با منطقه اقدام به فرار کردند ولی درنهایت حکم بازرسی از منزل آنها از طریق دادستان دریافت و با هماهنگی نیروی انتظامی محل مورد تفتیش قرار گرفت. نتیجه بررسی منجر به کشف سه عدد کوله‌پشتی آغشته به خون و نیز کیسه‌خواب و وسایل شکار و همچنین دو قبضه اسلحه شکاری و مقداری گوشت و نیز سر یک راس بز وحشی شد تا این متهمان نیز توسط نیروی انتظامی دستگیر و به دادسرا تحویل داده شوند. قربانی بعدی شکارچیان بزکوهی تنها یک ماه بعد در منطقه حفاظت شده اشترانکوه کشف و ضبط شد.کوروش لشنی مسئول منطقه حفاظت شده اشترانکوه در این رابطه گفت که مامورین منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه در حین گشت و کنترل و سرشماری وحوش در ارتفاعات سه هزارمتری اشترانکوه متوجه حضور شکارچیان شده‌اند. او ادامه داد: در جریان این عملیات با توجه به صخره‌ای بودن منطقه شکارچیان متوجه حضور مامورین شده و ضمن ایجاد درگیری درنهایت متواری شدند که در این عملیات از شکارچیان لاشه یک راس بز وحشی کشف و ضبط شد.


 شکار ادامه دارد
و اما نخستین حادثه برای بز کوهی طی سال ۹۴ نیز رخ داد تا این‌بار ارتفاعات گرین تبدیل به قربانگاه این گونه ارزشمند شود. طاهر فتح‌الهی، رئیس محیط زیست شهرستان الشتر در رابطه با جزئیات این تخلف زیست‌محیطی می‌گوید: بنا بر گزارش همیاران محیط زیست مبنی بر اینکه یک شکارچی سابقه دار اقدام به شکار یک راس بز کوهی در ارتفاعات شکار و صید ممنوع گرین کرده است با هماهنگی قاضی کشیک شهرستان الشتر دستور ورود به منزل متخلف صادر شد. او ادامه داد: در پی اخذ مجوز لازم از مقام قضایی و با همکاری نیروی انتظامی شهرستان، نیروهای یگان اجرایی محیط زیست الشتر اقدام به بازرسی از منزل متخلف کردند..پرونده فرد دستگیر شده نیز که از متخلفان سابقه‌دار شهرستان بوده به مقامات قضایی شهرستان الشتر ارجاع شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha