دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 143365

رئیس سازمان داوطلبان هلال‌احمر با بیان اینکه طرح نیابت در نوروز ۹۴ و با ملاقات ۵ هزار و ۴۰۰ داوطلب با بیش از ۱۰ هزار سالمند انجام شده است، گفت: این طرح نشان داد که ۶۷ درصد سالمندان از سوی فرزندانشان رها شده‌اند. روز گذشته فرحناز رافع در حالی این اظهارات را انجام داد که در سال‌های اخیر تعداد سالمندان کشور افزایش چشمگیری داشته و پیش‌بینی می‌شود در آینده با پدیده سالمندی جمعیت مواجه باشیم.

سلامت نیوز: رئیس سازمان داوطلبان هلال‌احمر با بیان اینکه طرح نیابت در نوروز ۹۴ و با ملاقات ۵ هزار و ۴۰۰ داوطلب با بیش از ۱۰ هزار سالمند انجام شده است، گفت: این طرح نشان داد که ۶۷ درصد سالمندان از سوی فرزندانشان رها شده‌اند. روز گذشته فرحناز رافع در حالی این اظهارات را انجام داد که در سال‌های اخیر تعداد سالمندان کشور افزایش چشمگیری داشته و پیش‌بینی می‌شود در آینده با پدیده سالمندی جمعیت مواجه باشیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان،در حال حاضر بیش از شش میلیون ایرانی سالمند هستند این درحالی است که شهریور سال گذشته اعلام شد: برای نخستین‌بار روی کره زمین تعداد سالمندان 65 سال به بالا از کودکان زیر پنج سال پیشی گرفته است. تاکنون چنین تجربه‌ای هم نداشته‌ایم. پیش‌بینی می‌شود که سال 2050 تعداد سنین 65 سال به بالا در دنیا از تعداد کودکان زیر 14 سال پیشی بگیرد. بنابراین خاکستری شدن کره خاکی را در تمام دنیا داریم. آن زمان رئیس اداره سالمندان وزارت بهداشت گفت: حدود 47 درصد سالمندان بالای 85 سال احتمال ابتلا به آلزایمر دارند

. از طرف دیگر پیش از این سازمان جهانی بهداشت عنوان می‌کرد هر هفت ثانیه یک نفر در دنیا به دمانس مبتلا می‌شوند، اما اکنون آمارها هر چهار ثانیه یک نفر را اعلام کرده‌اند. پریسا طاهری ادامه داد: از پنجم تا یازدهم مهرماه به عنوان هفته ملی سالمند در نظر گرفته شده است. درحال حاضر حدود 800 میلیون نفر سالمند در دنیا زندگی می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2050 جمعیت سالمند دنیا به دو میلیارد نفر افزایش یابد. او افزود: در سال 2000 حدود 60 درصد سالمندان دنیا در کشورهای در حال توسعه بوده‌اند که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2050 حدود 80 درصد سالمندان در این کشورها باشند.

همچنین باید گفت که از سال 1980 تا به حال تعداد سنین 60 سال به بالا دوبرابر شده است و اکنون تا سال 2050 نیز سنین 60 سال به بالا در دنیا چهاربرابر شده و به 395 میلیون نفر می‌رسد. روز گذشته یک مقام مسئول در سازمان داوطلبان هلال‌احمر از اجرای طرح نیابت در نوروز ۹۴ خبر داد و گفت: اجرای این طرح نشان داده است که 67درصد سالمندان رها شده‌اند. رافع با بیان اینکه قبل از سال نو نیز طرح‌هایی مانند فرشتگان رحمت و مروجین سلامت به اجرا درآمده بودند، گفت: درحالی که هنوز چند استان کشور آمار نهایی خود در زمینه تهیه سبدهای عیدانه در طرح فرشتگان رحمت را ارائه نکرده‌اند اما باید گفت که 117 هزار سبد عیدانه با همت مردم و داوطلبان تهیه شده و در میان نیازمندان توزیع شده است. رئیس سازمان داوطلبان هلال‌احمر در مورد طرح مروجین سلامت گفت: این طرح به‌منظور کاهش خسارت‌های ناشی از رفتارهای پرخطر در چهارشنبه آخر سال به اجرا گذاشته شد و طی آن 158 هزار نفر از آموزش‌های لازم جهت جلوگیری از رفتارهای پرخطر بهره‌مند شده‌اند.


 زنگ خطر در حوزه سالمندی
 او با بیان اینکه طرح نیابت با شعار «داوطلبان همنشین سالمندان؛ هیچ سالمندی تنها نیست» در مدت تعطیلات نوروز 94 به اجرا گذاشته شده است، گفت: 5400 نفر از داوطلبان هلال‌احمر در کنار بیش از 10 هزار سالمند و خانواده شهدا حضور یافته تا آنها نوروز را تنها نباشند. به گفته رافع، در جریان اجرای طرح نیابت مشخص شد که 67درصد سالمندان کشور دارای فرزند بوده اما از سوی آنها رها شده‌اند که این یک زنگ خطر برای جامعه به‌شمار می‌رود. رافع همچنین به اجرای طرح داوطلب‌یار امداد و نجات اشاره کرد و گفت: 1210 پزشک و پیراپزشک ما که 17 درصد آنان را زنان تشکیل می‌دادند به‌طور میانگین در 153 پایگاه مستقر شده و 66 هزار و 781 نفر از خدمات آنها بهره‌مند شده‌اند. رئیس سازمان داوطلبان هلال‌احمر همچنین به بیان برنامه‌های هفته زن پرداخت و با تبریک روز زن گفت: 21 فروردین همزمان با میلاد حضرت زهرا(س) به نام «سیره فاطمی و سبک زندگی ایرانی و اسلامی» نامگذاری شده و در این روز داوطلبان هلال‌احمر به صورت متحدالشکل در نمازجمعه‌های سراسر کشور حاضر می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha