تعطیلات نوروزی به پایان رسید و مسافران و گردشگران به خانه بازگشتند. بر اساس اعلام رییس سازمان میراث فرهنگی، در طول این تعطیلات ١٥میلیون ایرانی به سفر رفتند که ٣٧درصد از آنان در اماکن دولتی مانند میهمانسراها، خوابگاه‌ها، مدارس، سالن‌های ورزشی و اردوگاه‌ها ساکن بودند و تنها شش‌درصد در هتل‌ها اقامت گزیدند.

سلامت نیوز: تعطیلات نوروزی به پایان رسید و مسافران و گردشگران به خانه بازگشتند. بر اساس اعلام رییس سازمان میراث فرهنگی، در طول این تعطیلات ١٥میلیون ایرانی به سفر رفتند که ٣٧درصد از آنان در اماکن دولتی مانند میهمانسراها، خوابگاه‌ها، مدارس، سالن‌های ورزشی و اردوگاه‌ها ساکن بودند و تنها شش‌درصد در هتل‌ها اقامت گزیدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق، روز گذشته مسعود سلطانی‌فر، رییس سازمان میراث فرهنگی و مرتضی رحمانی‌موحد، معاون گردشگری او در یک نشست خبری حاضر شدند تا از آمار و ارقام پیرامون مسافرت‌های نوروزی با رسانه‌ها سخن بگویند.
در این نشست خبری «مسعود سلطانی‌فر» اعلام کرد: «طی نوروز ٩٤، ٥٠٠هزار نوروزبان بی‌نوروز از سه‌ماه مانده به تعطیلات تجهیز شدند تا در تعطیلات به مردم خدمات‌رسانی کنند.»


به گفته او، تنوع مقاصد گردشگری و ساماندهی گردشگری داخلی در نوروز امسال محقق شد چنانکه بسیاری از استان‌های شرقی و غربی کشور با وجود آب و هوای متغیر مورد استقبال گردشگران قرار گرفتند.
سلطانی‌فر همچنین از سهم شش‌درصدی هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها و میهمانپذیرها از مسافران نوروزی خبر داد و گفت: «از تاریخ ٢٨ اسفند ٩٣ تا ١٤ فروردین ٩٤، ٦٠میلیون‌و٨٤هزار نفر اقامت در شب ثبت شده‌ است که شش‌درصد آنها در هتل‌‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها و میهمانپذیرها اقامت داشتند. در این میان ١٧درصد در اماکن مربوط به آموزش‌وپرورش اقامت داشتند، ٢٠درصد در میهمانسراهای دولتی و خوابگاه‌ها و سالن‌های ورزشی ساکن شدند، ٥/١٤درصد در کمپ‌های دایمی و چهاردرصد در خانه مسافرها اقامت کردند.»


معاون رییس‌جمهور همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی‌براینکه، آیا ظرفیت اقامتی کل کشور تنها شش‌درصد است که سهم هتل‌ها از اقامت نوروزی شده‌ است یا آنکه فعالیت سایر واحدهای اقامتی همچون آموزش‌وپرورش و واحدهای دولتی سبب کاهش سهم واحدهای گردشگری همچون هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها و میهمانپذیرها از اقامت نوروزی شده‌ است، گفت: «هردو بخش صحیح است. اما درواقع باید گفت به دلیل ایجاد امکان سفر برای اقشار مختلف ناچار بودیم سطوح مختلف برای هزینه اقامت در نوروز را فعال کنیم. از این‌رو سایر بخش‌ها نیز در حوزه اقامتی کشور وارد شدند.» به گفته سلطانی‌فر، در طول تعطیلات نوروز ٩٤، هتل‌های کیش با ضریب اشغال ٩٠ تا صددرصد فعال بودند با این وجود نمی‌توان گفت ظرفیتی وجود داشته که استفاده نشده‌ است.
«مرتضی رحمانی‌موحد»، معاون گردشگری نیز در پاسخ به این سوال گفت: ‌«ظرفیت ١٦روزه واحدهای اقامتی گردشگری چهارمیلیون‌و٢٠٠هزارنفر بوده ‌است که با توجه به اقامت بیش از سه‌میلیون‌نفر در آنها می‌توان گفت ظرفیت حدود ٧٠درصد هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها و میهمانپذیرها در ١٦روز نوروز تکمیل بوده ‌است.»
در ادامه این نشست رییس سازمان میراث و گردشگری از ١٠استان پرمسافر نوروز ٩٤ خبر داد و گفت: «مازندران، گیلان، بوشهر، هرمزگان، خوزستان، فارس، خراسان‌رضوی، اصفهان، کرمانشاه و خراسان‌جنوبی ١٠ استان پرمسافر بودند.»


سلطانی‌فر همچنین از افزایش ٣٧درصدی بازرسی و نظارت‌ها خبر داد و گفت: «٤٧هزار مورد نظارت انجام شد چنانکه بر اثر تخلفات انجام‌شده از سوی مراکز گردشگری، ٩٢ واحد تعطیل شدند. از این میان ٢٨ مرکز اقامتی، ٣٢ دفتر خدمات مسافرتی و ٣٢ مرکز پذیرایی تعطیل شدند.»
البته این واحدها درحالی در نوروز ٩٤ تعطیل شدند که بازرسی‌ها از سه‌ماه قبل از تعطیلات نوروز آغاز شده‌بود اما جز اخطار و تعلیق اتفاق خاصی در مراکز گردشگری نیفتاده بود. دراین‌میان سلطانی‌فر همچنین گفت: «بازرسی‌های نظارتی تاسیسات گردشگری در طول سال همواره انجام می‌شود. دراین‌میان ١١٠ روز پرحجم و ٢٥٠ روز کم‌حجم به لحاظ مسافر در طول سال وجود دارد که ١٥ روز نوروز از جمله پرترددترین روزهای سال به حساب می‌آیند. تمام تلاش ما آن بود تا بتوانیم از امکانات خدمات گردشگری موجود بهره جوییم اما برخی از واحدها با وجود اخطار کتبی، شفاهی و تذکرات، باز به تخلف خود ادامه دادند از این‌رو ناچار به تعطیلی آنها شدیم.»او ادامه داد: «در این مدت ٥١٥٩ مورد تذکرو ٨٠٤مورد اخطار کتبی داده شد که درنهایت منجر به تعطیلی ٩٢ واحد شد.»
رییس سازمان میراث و گردشگری از نیاز کشور به ٤٠٠ هتل چهار و پنج‌ستاره خبر داد و گفت: «درحال‌حاضر هزارو١٠٠هتل در کشور فعال هستند که ١٣٠ هتل چهار و پنج ستاره هستند. اما با توجه به چشم‌انداز ٢٠ساله کشور ما نیازمند ساخت هتل‌های چهار و پنج ستاره بیشتری هستیم که نیازمند تسریع در صدور مجوزهای لازم و ایجاد تسهیلات است.»


به گفته سلطانی‌فر، کاهش یا حذف عوارض مختلف توسط شهرداری‌ها برای سرمایه‌گذاران و هتلداران از جمله فعالیت‌هایی است که دردست انجام است؛ چنان‌که تاکنون شهرداری تهران و اصفهان این اقدامات را انجام داده‌اند. در این میان تامین تسهیلات ارزان‌قیمت برای ساخت تاسیسات گردشگری نیز در دست انجام است.
رحمانی‌موحد همچنین از ٦٨میلیون بازدید از موزه‌ها و اماکن تاریخی خبر داد و گفت: «سال گذشته سیستم آمارگیری ما براساس ٣١ مرکز استان انجام می‌شد اما در سال‌جاری همه شهرستان‌ها در آمار قرار گرفتند؛ ازاین‌رو شاهد افزایش ١٤١درصدی بازدید از موزه‌ها، مراکز تاریخی و کاخ‌موزه‌ها بودیم چنان‌که ٢٠ تا ٦٠درصد افزایش بازدید‌کنندگان موزه‌های تهران را نیز داشتیم.»


به گفته معاون گردشگری، سه‌پایانه مرزی مهران، بازرگان و باشماق پرترددترین بخش‌ها بودند چنان‌که ٧٥٨نفر از پایانه‌های مرزی در طول نوروز تردد کردند. مشکلاتی که در حوزه سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی وجود دارد، دیگر سوال خبرنگاران از مسوولان گردشگری کشور بود که رحمانی‌موحد در این خصوص گفت: «زیرساخت سرویس‌های بهداشتی با مشکلات بسیار همراه است. این درحالی است که این بخش در گردشگری داخلی و خارجی از اهمیت بسیاری برخوردار است و بهتر است خدمت‌رسانی در این بخش تسریع شود.»
رییس سازمان میراث و گردشگری نیز درخصوص مشکلات سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی گفت: «ما نیازمند افزایش سرویس‌های بهداشتی تا هشت‌برابر تعداد موجود هستیم. در این میان وزارت راه و شهرسازی متولی این امر است ولی با وجود سرمایه‌گذارانی که علاقه‌مند حضور در این بخش هستند، صدور موافقت اصولی و مراحل صدور مجوزها بسیار طولانی است که باید به این مهم رسیدگی شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha