دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 143376

بی شک سلامت و ایمنی مواد غذایی در سلامت و تندرستی انسان به گونه‌ای موثر است که هیچکس نمی‌تواند آن را حتی به اندازه ذره‌ای انکار کند. تغذیه‌ای که بر اساس اصول علمی و با در نظر گرفتن تمامی احتیاجات بدن ما تنظیم شده باشد و از سلامت لازم به لحاظ عاری بودن از هر گونه آلودگی میكروبی ، شیمیایی و .. برخوردار باشد قطعا˝ سلامت انسان را تامین خواهد كرد .

سلامت ایرانیان روی خط قرمز

سلامت نیوز: بی شک سلامت و ایمنی مواد غذایی در سلامت و تندرستی انسان به گونه‌ای موثر است که هیچکس نمی‌تواند آن را حتی به اندازه ذره‌ای انکار کند. تغذیه‌ای که بر اساس اصول علمی و با در نظر گرفتن تمامی احتیاجات بدن ما تنظیم شده باشد و از سلامت لازم به لحاظ عاری بودن از هر گونه آلودگی میكروبی ، شیمیایی و .. برخوردار باشد قطعا˝ سلامت انسان را تامین خواهد كرد .

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، شعار امسال سازمان جهانی بهداشت نیز سلامت غذا از مزرعه تا سفره است موضوعی که پیش از این کارشناسان سلامت نیز بر آن تاکید داشتند ومعتقد بودند که در کشورما تامین امنیت و ایمنی مواد غذایی چالش مهم به شمار می رود . این در حالی است که در سالهای اخیر سلامت برخی از مواد غذایی در کشور مانند برنج ،سبزیجات توسط کارشناسان سلامت تایید نشد و بارها در خصوص آلودگی آن هشدار دادند.

سیدحسن قاضی زاده وزیر بهداشت نیز در این باره می گوید: غـذا و هــوا از مهــم‌ترین نیـازهـای بشــر هسـتند. بنابراین فراهم کردن امکان دسترسی کافی به غذای سالم جزء وظایف دولت‌ها و از ارکان توسعه است. در قوانین کشــور ما نیـز به زنجیره تولیـد و عرضـه غذا کـــه نقــش ویــژه‌ای در سلامت فرد و جامعه دارد توجـه جـدی شـده اسـت. یکـی از مهـــم‌تـریـن این قوانین‌، سیاست‌های کلی سلامت، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری می‌باشد که وزارت بهداشت را به عنوان متولی تامین سلامت و امنیت غذایی معرفی کرده؛ البته نکات مرتبط دیگری از جمله اصلاح سبک زندگی و اولویت پیشگیری بر درمان، در همین سند مورد تأکید قرار گرفته است.

وی می افزاید: نکته‌ای که باید به آن توجه شود این که بحث امنیت غذا و هوا باید در محیطی کاملاً علمی و منطقی پیگیری شود و از تمام حواشی و نگاه‌های سیاسی دور باشد.امروز همه می‌دانیم که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت یازدهم نیز محیط زیست و سلامت است. همین امر نشان می‌دهد در این دولت باید برای سالم سازی غذا و ایجاد امنیت غذایی به سرعت پیش رویم و دغدغه‌مان فقط رعایت حقوق مردم، به دور از تمام حاشیه‌سازی‌ها باشد.

به اعتقاد وی ، صنعت غذا یکی از صنایع پیشرو در کشور محسوب می‌شود و مدیران آن بر نقش خود نسبت به امر پیشگیری و رعایت بهداشت در تولید مواد غذایی واقف هستند؛ البته به این موضوع هم باید توجه داشت که اکثر تولیدات مواد غذایی در داخل کشور مصرف می‌شود و سهم صادرات این مواد ناچیز و در حدود ١/٣ درصد می‌باشد؛ پس ضروری است برای حضور در بازارهای بین‌المللی فعالیت بیشتری داشته باشیم و این یعنی تلاش برای ارتقاء کیفیت محصولات غذایی در سراسر کشور.

وزیر بهداشت می گوید: وزارت بهداشت به منظور فراهم ساختن زمینه دستیابی به سلامت در سطح جامعه، برای محدود کردن انرژی دریافتی روزانه مردم و دریافت غذای سالم برنامه‌های متعددی دارد. متأسفانه در حال حاضر نزدیک به ٥٠ درصد مردم ایران اضافه وزن دارند و الگوی مصرف چربی در کشور باید از چربی اشباع به سوی چربی‌های غیر اشباع برود. محدود کردن دریافت قندهای ساده، نمک و شکر نیز از دیگر لوازم اجرای این برنامه‌ها است.

به گفته قاضی زاده ، بر اساس گزارش‌های این سازمان، مصرف شکر باید روزانه حدود ١٠ درصد کالری دریافتی و مصرف نمک حدود ٥ گرم باشد؛ در کشور ما اما آمار نشان می‌دهد مصرف شکر به ٣٠ درصد افزایش یافته و مصرف نمک دو و نیم برابر میزان مورد نظر است.

وی به همکاری میان مجلس و دولت برا ی افزایش سلامتی ایرانیان اشاره می کند و می گوید: دولت هم باید با کمک مجلس در بحث تعیین مالیات و عوارض بر محصولات آسیب رسان وارد شود ضمن این که محصولاتی که حاوی برچسب و نشان سبز هستند باید مورد تشویق قرار گیرند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha