دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹
کد خبر: 143377

با بالا رفتن سن، تجربه افراد بیشتر می شود اما متأسفانه با کند شدن عملکرد عضلات، جریان خون، کاهش می یابد و به تدریج علایم پیری آشکار می شود. علاوه بر آن، فرسودگی بدن نیز روند پیری را سرعت می بخشد. شیوه زندگی که در جوانی اتخاذ کردیم و ژنی که به ارث بردیم، هر دو تأثیر عمده ای بر میزان سلامتی مان از دهه ۵ زندگی می گذارد.با این حال مراقبت از خود و پیش گیری از بیماری ها می تواند تا حدی روند پیری را به تأخیر بیندازد.

سلامت نیوز:با بالا رفتن سن، تجربه افراد بیشتر می شود اما متأسفانه با کند شدن عملکرد عضلات، جریان خون، کاهش می یابد و به تدریج علایم پیری آشکار می شود. علاوه بر آن، فرسودگی بدن نیز روند پیری را سرعت می بخشد. شیوه زندگی که در جوانی اتخاذ کردیم و ژنی که به ارث بردیم، هر دو تأثیر عمده ای بر میزان سلامتی مان از دهه ۵ زندگی می گذارد.با این حال مراقبت از خود و پیش گیری از بیماری ها می تواند تا حدی روند پیری را به تأخیر بیندازد.

تغییرات پوست و مو: پوست به تدریج نازک تر می شود؛ چربی از دست می دهد و روغن کمتری تولید می کند، در نتیجه پوست خشک تر می شود و از میزان انعطاف پذیری آن کاسته می شود. مراقبت کردن درست از پوست و قرار نگرفتن در معرض نور خورشید این روند را کند می کند. تعداد سلول های رنگدانه مو کمتر می شود و مو به مرور سفید می شود.

تغییرات در بینایی و شنوایی: بیشتر افراد میانسال به عینک مطالعه نیاز پیدا می کنند زیرا تمرکز چشم روی اشیای نزدیک سخت می شود. برخی افراد مسن تر دچار آب مروارید یا آب سیاه می شوند. همچنین وضوح دید هنگام شب کاهش پیدا می کند. کم شدن شنوایی به تدریج رخ می دهد به همین علت، به آن پی نمی بریم. شنیدن صدا با فرکانس بالا سخت تر می شود و دنبال کردن گفت و گو در محیط شلوغ مشکل می شود.

تغییرات در الگوی خواب: افراد مسن نسبت به جوانان به خواب کمتری نیاز دارند. با بالا رفتن سن، در شب بیشتر از خواب بیدار می شوید و همانند جوانی خواب عمیقی نخواهید داشت.

تغییرات در وزن: نیاز بدن به انرژی کمتر می شود. اگر مانند دوران جوانی غذا بخورید، با افزایش وزن روبه رو خواهید شد. ورزش منظم می تواند مانع از افزایش وزن شود. توده عضله با بالا رفتن سن کاهش پیدا می کند و این امر باعث کند شدن سوخت و ساز بدن نیز می شود؛ در نتیجه وزن بالا می رود.

تغییراتی در عملکرد قلب: ضربان قلب کند می شود و سرخرگ ها سفت تر می شوند. این دو عامل می تواند روی قلب فشار وارد کند و احتمال بزرگ شدن عضله قلب وجود دارد. اغلب افراد مسن دچار بیماری قلبی می شوند.

تغییراتی در استخوان ها و مفصل ها: با افزایش سن مفصل ها فرسوده می شود. از طرفی افراد مسن دچار پوکی استخوان می شوند و قد آن ها کوتاه تر می شود. استئوآرتریت (التهاب استخوان و مفصل) در افراد بالای ۶۵ سال شایع است. داشتن وزن اضافه این خطر را افزایش می دهد.

تغییراتی در کنترل مثانه: با افت عملکرد عضله، کنترل ادرار نیز مشکل می شود. این مشکل اغلب در بسیاری از افراد مسن به خصوص زنان دیده می شود. البته درمان ها و ورزش هایی برای رفع این مشکل وجود دارد.

تغییراتی در عملکرد مغز: مغز انسان توانایی شگفت انگیزی برای عادت کردن به شرایط و تغییرات پیدا می کند و خیلی ها تا آخر عمر هوشیارند اما برخی افراد با بالا رفتن سن دچار ضعف حافظه می شوند. این تغییرات می تواند خفیف باشد اما گاهی علامت شروع بیماری آلزایمر است. ورزش منظم و شرکت در فعالیت هایی که مغز را فعال می کند، می تواند عملکرد شناختی را تقویت کند.

منبع:روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha